مستند "از هیروشیما تا لوزان" فردا در امامزاده صالح اکران می‌شود

کدخبر: 997450

کارگردان مستند "از هیروشیما تا لوزان" در نشست خبری گفت: این مستند که پنج قسمتی است قسمت دوم آن نیز در هفته آینده آماده نمایش خواهد شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محسن مقصودی کارگردان مستند "از هیروشیما تا لوزان" در بخش دوم نشست خبری اکران های مردمی فیلم های هسته ای در قالب جشنواره عمار در سخنانی گفت: این سه ماهی که تا امضای توافق لوزان وقت هست را به نوعی می توان شب قدر مذاکره کنندگان هسته ای محسوب می شود. این مذاکرات مقطعی بسیار حساس در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. باید مراقب باشیم تا اتفاق بدی در حوزه هسته ای و دفاع از دستاوردهای انقلاب رخ ندهد.

وی افزود: ما از دو دلت قبل و زمانی نزدیک به 12 سال پای بدست آوردن و تکمیل کردن فناوری هسته ای ایستادیم و ملت ما در این راه عزیزان خود را فدا کرد و خون های فراوانی داد. نمونه آن پنج شهید هسته ای هستند که توسط دشمنان انقلاب به شهادت رسیدند.

اعتماد به کشورهای غربی هیچگاه جواب نداده

مقصودی ادامه داد: دولت های مختلفی که در این 12 سال روی کار آمدند با شیوه ها و روش های مختلف سعی کردند این علم و فناوری را رو به جلو ببرند. ما باید از دوره های مختلف مذاکره با کشورهای غربی درس بگیریم. زیرا اعتماد به کشورهای غربی هیچگاه جواب نداده است. نگرانی های رهبر معظم انقلاب هم ناشی از تجربه هایی است که همه مردم کشور لمس کرده اند.

آمریکا برای ما یک دشمن است و نه رقیب

کارگردان مستند "از هیروشیما تا لوزان" خاطرنشان کرد: ما نگران این موضوع هستیم که به آمریکا به چشم یک رقیب و نه یک دشمن نگاه شود. این نگاه ساده انگارانه به غرب و آمریکا ما را نگران می کند. در حقیقت تمامی موضوعاتی که در این مذاکرات مطرح و روی آن بحث می شود حقوق ملت ایران است.

وی اضافه کرد: موضوع پول های بلوکه شده و همینطور غنی سازی 20 درصدی اینها همه حق مسلم ما است. تازه اینها در توافق حق غنی سازی 5 درصد آن هم با اما و اگر را به ما می دهند و آیا این موضوع جشن گرفتن دارد؟ ما در دولت قبل و این دولت در حوزه اقتصادی کم کاری های زیادی کردیم که امروز مجبور هستیم از بخشی از حق خود چشم پوشی کنیم تا بخشی دیگری از حق خود را دریافت کنیم.

20 درصد تحریم ها برای موضوع هسته ای است

مقصودی ادامه داد: کمتر از 20 درصد تحریم هایی که برضد ما وضع شده برای مسئله هسته ای است. به عبارت بهتر از 28 تحریمی که علیه ما وضع شده 5 تحریم درمورد موضوع هسته ای است. تازه اگر همین مقدار تحریم را آقایان در کنگره اجازه بدهند که این تحریم ها لغو شود.

این کارگردان تصریح کرد: امروز 30 درصد سرمایه و نقدینگی کشور به جای اینکه در اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود به سمت بازار ارز و سکه رفته است. با این وضع ما خود دیگر به دشمن خارجی نیازی نداریم. این را هم بگویم که هنر کشورهای غربی و دشمنان ما این بود که وضعیت اقتصادی ما را به تحریم ها مرتبط دانستند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی ما می توانیم ادعای برد برد در مذاکرات را کنیم که بر سر میز مذاکره درمورد بمب های فراوان آمریکا و اسرائل هم همزمان با مسئله هسته ای ما بحث شود. البته در آن زمان باز هم مذاکرات برد برد محسوب نمی شود. الان کشوری که با بمب هسته ای در یک لحظه 70 هزار نفر را از بین برده به ما می گوید شما حق داشتن فناوری هسته ای را ندارید.

مقصودی در پایان گفت: مستند "از هیروشیما تا لوزان" 4 الی 5 قسمت است و قسمت دوم آن نیز در هفته آینده آماده نمایش خواهد شد.

در حد شعار باقی ماندن "هم سانترفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم بچرخد"

در ادامه این نشست خبری حسین میری کارگردان مستند "گام نهایی" در سخنانی گفت: از زمانی که شعار "هم سانترفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم بچرخد" اعلام شد متوجه شدیم که این موضوع در همان حد شعار باقی خواهد ماند. اینجا بود که از منتقدان دولت درخواست کردیم تا پیرامون این شعار به اظهار نظر بپردازند ولی آنها به ما گفتند که شما قصد مخالفت با تنفیذ رهبری را دارید.

وی افزود: در موضوع هسته ای نگاه ما جناحی نیست و یک راه مشخص را می رویم و فقط به دنبال احقاق حقوق ملت هستیم. نکته جالبی که عرض کنم این است که در ساخت مستند گام نهایی مشکل ما این بود که کسی حاضر نمیشد از این توافق دفاع کند. زیرا حتی حامیان دولت هم می دانستند که این توافق به ضرر کشور است.

این کارگردان ادامه داد: درست یادم است که از بخت خوب و یا از بخت بد ما تولید و پخش مستند گام نهایی همزمان با پخش مستند "من روحانی هستم" شد. آنجا بود که به ما همه جور انگی از جمله بی سواد بودن، بی هویت بودن و بی شناسنامه بودن را زدند و دیگر انگ هایی که خود شما حتما در جریان آنها هستید.

قطع برق سالن نمایش دانشگاه شاهد زمان اکران مستند "گام نهایی"

میری اضافه کرد: در این شرایط بود که به ما اجازه اکران این مستند را در دانشگاهها ندادند و حتی در دانشگاه شاهد که به عنوان دومین دانشگاه مجوز اکران را گرفته بودیم دقایقی از شروع اکران نگذشته بود که خیلی ناشیانه برق سالن نمایش فیلم را قطع کردند و وقتی علت را جویا شدیم به ما اعلام کردند که ما مجوز لازم برای نمایش در این دانشگاه را نداریم.

در بخش پایانی برنامه نیز از مادر و همسر شهید احمدی روشن تقدیر و تجلیل به عمل آمد. همچنین از "محسن مقصودی" کارگردان مستند "از هیروشیما تا لوزان" و "حسین میری" کارگردان مستند "گام نهایی" نیز تقئیر به عمل آمد.

ارسال نظر: