رئیس‌جمهور: رشد کشور بدون حضور سرمایه و تکنولوژی خارجی بسیار دشوار است

کدخبر: 997741

حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان فارس گفت: باید قبول کنیم که ما برای رونق اقتصادی کشور و تکمیل انبوه طرح‌های نیمه تمام، به سرمایه بسیار عظیمی نیاز داریم

به گزارش «نسیم»، حسن روحانی ظهر پنج شنبه در دومین روز از سفر به استان فارس در جلسه شورای اداری استان، با قدردانی از استقبال پرشکوه مردم استان از کاروان دولت تدبیر و امید ، این استقبال را نشانه عشق و علاقه مندی مردم به نظام اسلامی دانست .

وی گفت: استان فارس با تنوع اقلیمی و سابقه تمدنی کهن کم‌نظیر خود و مردمی بسیار فهیم و بافرهنگ همواره مورد احترام همه مردم ایران و کشورهای اطراف بوده که وجود بزرگانی مثل سعدی و حافظ که شخصیت‌های والای فرهنگی و اسلامی ما هستند، مزید بر علت این علاقمندی بوده و هست.

دکتر روحانی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم هیچگاه بین تمدن ایرانی و اسلامی ما فاصله ایجاد شود، ‌اظهار داشت: فاصله ای بین تمدن ایرانی و اسلامی نیست. وقتی به تخت جمشید در استان فارس می‌رویم همه جا آثار یکتا پرستی به چشم می‌خورد و این گواه آن است که مردم ایران هیچگاه بت‌پرست نبودند و وقتی اسلام به این سرزمین وارد شد، به جای مبارزه با آیین بت‌پرستی که در برخی سرزمین‌های دیگر وجود داشت به اعتلای فرهنگی که در ایران وجود داشت، پرداخت.

رییس جمهوری در ادامه قرآن را سرمایه عظیم زندگی برای همه انسان‌ها برشمرد و تصریح کرد: با کنار هم قرار گرفتن عقل و دین می‌توانیم از آثار و ثمرات زندگی امامان برای زندگی صحیح و سعادتمند بهره بگیریم و بویژه زوایای زندگانی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) برای ما درس زندگی است.

دکتر روحانی ادامه داد: مخالفان حضرت علی(ع) خیلی به ایشان آزار رساندند و علناً علیه او صحبت کرده و تبلیغ می‌کردند اما حضرت امیر(ع) تا روزی که مخالفان به روی نظام اسلامی شمشیر نکشیدند کاری به آنان نداشتند و امروز نمی‌توان هیچ کشوری را یافت که در آن به اندازه حکومت اسلامی زمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) آزادی وجود داشته باشد.

رییس جمهوری با اشاره به حضور چندین ماهه حضرت علی(ع) در صفین و تلاش ایشان برای حل و فصل مسایل بدون جنگ و خونریزی خاطر نشان کرد: منش حضرت علی(ع) راه و مسیر ماست و شیوه ایشان در برخورد با مخالفان نشان می‌دهد که باید با کشورهای دیگر و با صاحبان نظرات مخالف و مختلف در داخل کشور گفتگو و مدارا کرد و اجازه داد مخالفان حرف و نظر خودشان را آزادانه بیان کنند. البته در جایی که لازم است باید روشنگری صورت گیرد، اما شیوه امیرالمؤمنین علی(ع) در مدارا با مخالفان، سرمایه‌ای عظیم برای الگوگیری ماست.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح توسعه حرم امامزادگان احمد و محمد بن موسی(ع) اشاره کرد و گفت: دولت برای تکمیل شبستان امام خمینی(ره) در این بارگاه مطهر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داد و بحمدالله این شبستان در خور و در شأن این بزرگواران و زائران بزرگوار آنان است و البته همچنان این حرم و دیگر بارگاه‌های مقدس در مشهد، قم و شهر ری، با مشکل بافت‌های فرسوده در اطراف حرم و مشکل تأمین منابع برای توسعه و نوسازی مواجه هستند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در این جلسه مبنی بر اینکه دولت از محل صندوق توسعه ملی به استان فارس نیز اعتباراتی اختصاص دهد، اظهار داشت: دولت به هر استان بر اساس نیاز و اقتضای آن استان منابعی را از صندوق توسعه ملی در حد امکان اختصاص می‌دهد و طرح‌های بزرگی مثل پالایشگاه شیراز نیز از محل منابع این صندوق اجرا خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه ایران اسلامی ادامه داد: هیچگاه از اول انقلاب تا زمان طرح پرونده هسته‌ای، ایران تحت تحریم‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفت. تحریم‌های فصل هفتمی با تحریم‌های معمولی تفاوت دارند و امروز دولت و خادمان ملت تلاش می‌کنند که این تحریمها برداشته شود.

دکتر روحانی با اشاره مجدد به اینکه گام مهمی که باید برداریم این است که کشور را از سایه تحریم‌های سازمان ملل و بعد تحریم‌های اروپا و آمریکا خارج کنیم، خاطر نشان کرد: ان‌شاء‌الله با حمایت و کمک مردم و رهبری معظم انقلاب که از ابتدا ما را هدایت و کمک کردند از این گردنه عبور خواهیم کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: البته در شرایط سخت تحریم‌های فصل هفتمی دولت‌ قدم‌های بزرگ و زیادی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور برداشت و خوشحالم که این اتفاق در زمان تحریم‌ها رخ داد، اما باید قبول کنیم که ما برای رونق اقتصادی کشور و تکمیل انبوه طرح‌های نیمه تمام، به سرمایه بسیار عظیمی نیاز داریم و رشد کشور بدون حضور سرمایه و تکنولوژی خارجی در آن حدی که مردم توقع دارند، بسیار دشوار است .

دکتر روحانی با بیان اینکه ما در کوران یک رقابت جدی و شدید قرار داریم و می‌خواهیم در میدانی بدویم که دیگران هم در آن در حال دویدن هستند و هدفگذاری‌ کرده‌ایم که از دیگران جلوتر باشیم، گفت: ممکن است کسانی بگویند ما با زنجیر هم راه می‌رویم، اما اگر به همین راه رفتن اکتفا می‌کنند، مسأله‌ای نیست ولی اگر بخواهیم با منطقه و دنیا رقابت کنیم، دیگر راه رفتن کفایت نمی‌کند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه در ۲۰ ماه سپری شده در عمر دولت با وجود همه مشکلات دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های انرژی، صنعت، معدن و کشاورزی حاصل شده است، اضافه کرد: در همین مدت در عرصه کشاورزی تولید انرژی و بخش‌های مختلف صنعت و معدن رشد قابل قبولی داشته‌ایم.

دکتر روحانی در ادامه درباره مسایل استان فارس اظهار داشت: مسایل محیط زیستی مثل احیاء تالا‌ب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، رسیدگی به مشکل کمبود آب و بکارگیری روش‌های مناسب برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب، توجه و بهره‌گیری مناسب‌تر از ظرفیت‌های دانشگاهی و بهداشتی و درمانی استان فارس که سرمایه بزرگی برای این استان و کشور است، توجه بیشتر به صنعت گردشگری در استان که جذابیت‌های گردشگری معنوی، فرهنگی و تمدنی را به صورت یکجا در خود جای داده است و حفظ و افزایش رشد ۲۰۰ درصدی ورود گردشگر به استان و احداث بزرگترین طرح تولید آلومینیوم در کشور و نیروگاه سیکل ترکیبی و پالایشگاه پتروشیمی در استان فارس و طرح‌های گازرسانی و آب‌رسانی به روستاهای استان فارس از جمله برنامه‌های دولت برای توسعه استان فارس طی امسال و سال آتی است.

ارسال نظر: