معاون وزیر سابق کشاورزی: مزخرف دانستن خودکفایی، توجیه شکست‌‌های دوره مدیریت کلانتری است

کدخبر: 997955

اجلالی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: کلانتری دچار دگردیسی شده؛ وی به جای اینکه حامی کشاورز باشد دشمن او شده/ امثال کلانتری کشاورزی را در معرض خطر نکاشت قرار می‌دهند

فرید اجلالی معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با انتقاد از اظهارات اخیر عیسی کلانتری در خصوص مزخرف بودن خودکفایی در بخش کشاورزی اظهار کرد: کسانی که سال ها مدیریت کشاورزی کشور را بر عهده داشتند و برنامه دراز مدتی در این زمینه نریخته اند، اکنون برای توجیه خودشان خودکفایی را مزخرف می خوانند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که باید از بخش کشاورزی دفاع کنند و خود را متولی این بخش دانسته و بیشترین دوران خدمتشان در بخش کشاورزی بوده است، به این بخش حمله می کنند.

این مسئول سابق با مطرح کردن چند سوال گفت: شما در کجا دیده اید کسانی که در زمینه صنعت فعالیت می کنند به صنعت حمله کنند؟ و یا کسانی که در بخش خدمات کار می کنند به این بخش حمله کنند؟ در کجای کشور دیده اید که با وجود همه مشکلاتی که در بانک ها و در بخش های مختلف نظام بانکی مانند تسهیلات و .. وجود دارد، مدیران بانکی به بانک ها حمله کنند؟

عیسی کلانتری دچار دگردیسی شده است

اجلالی تصریح کرد: به نظر می رسد امثال عیسی کلانتری دچار دگردیسی شده و بخشی که خودشان در آن فعالیت می کنند را مورد حمله قرار می دهند؛ امثال این آقا به جای اینکه انتقادات را با نیت اصلاح امور و نه نیت تخریب، به سمت مدیران ببرند، به سمت کشاورزان می آورند.

وی با اشاره به برنامه برخی جریان ها برای اجرای طرح «نکاشت» گفت: بحثی که امثال کلانتری دنبال می کنند طرح نکاشت و کاهش سطح کشت است که این گونه طرح ها برای آینده کشاورزی کشور بسیار خطرناک است.

عده ای کشاورزی را در معرض تهدید نکاشت قرار می دهند

معاون وزیر سابق کشاورزی تاکید کرد: در کشورهای دنیا برای اشتغالزایی و ایجاد کانون گرم خانواده ها هزینه می شود، چرا ما باید خانواده های سالم کشاورز را که چندین قرن قدمت دارند و سالم ترین فرزندان را به این مرز و بوم تقدیم کردند، همواره باید در معرض تهدید نکاشت یا کم کردن سطح زیر کشت قرار دهیم؟

اجلالی افزود: این گونه رفتارها ظلم به بخش پویای کشاورزی کشور است که علی رغم تهدیدهای ناشی از کم آبی چندین قرن خود خود را با این شرایط تطبیق داده است

وی با بیان این مطلب که " سالم ترین بخش اقتصاد کشور کشاورزی است " عنوان کرد: کشاورزی در برهه های سخت خودش را ارتقا داده است به شکلی که در ابتدای انقلاب ما 25 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داشتیم و در حال حاضر این میزان به 100 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر سابق کشاورزی با اشاره به مشکلات این بخش به نسیم بیان کرد: مشکل عمده ما در بهره وری، راندمان و کارآیی آب است که این سه مفهوم با هم تفاوت دارند، اما چیزی که مهم است تصمیماتی است که مدیران در این زمینه می گیرند.

می توانیم به ازای هر متر مکعب آب 3 کیلوگرم محصول تولید کنیم

اجلالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق آمار به ازای هر متر مکعب آب حدود 700 گرم محصول تولید می شود که این میزان تولید تا 3 کیلوگرم قابل افزایش است، بنابراین اگر همین پتانسیل به عنوان یک معیار در نظر گرفته شود، میزان تولیدات محصولات کشاورزی ما به دو تا دو و نیم برابر و یا حتی سه برابر قابل افزایش است.

وی مشکلات ناشی از خشکسالی و کم آبی را به دلیل ضعف در بخش مدیریت دانست و گفت: وقتی دو استان گیلان با 1500 ملیمتر بارندگی و یزد با 150 میلیمتر که اقلیم های متفاوتی دارند، مشکلات یکسانی از ناحیه کم آبی دارند، باید نتیجه گرفت که ضعف اصلی از بخش مدیریت است.

اجلالی با اشاره به ظرفیت کشاورزی ایران در تامین غذای مورد نیاز مردم تصریح کرد: کشاورزی ایران قابلیت تغذیه 250 میلیون جمعیت ایران را دارد، بنابراین ما باید سراغ راه حل های جدیدی در بخش کشاورزی برویم تا به این ظرفیت دست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از کشت گلخانه ای در بالا بردن راندمان تولید عنوان کرد: یکی از این راه حل ها بردن کشت سیفی جات و سبزیجات به گلخانه هاست، زیرا در این نوع کشت، آب ده برابری کمتر مصرف شده و محصول هم ده برابر بیشتر تولید می شود.

اهمیت تجمیع زمین ها در آبیاری قطره ای

اجلالی استفاده مناسب از آبیاری تحت فشار را مسئله ای مهم دانست و تاکید کرد: ما باید آبیاری های تحت فشار را هم در بعد آبیاری های قطره ای و بارانی و هم در زمینه تجمیع زمین ها با محوریت آب عملیاتی کنیم تا وضعیت کشاورزی کشور ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به مشکلات آبیاری تحت فشار گفت: در حال حاضر مشکل جدیدی در آبیاری تحت فشار داریم که تنها با استفاده از تجمیع زمین ها برطرف می شود.

معاون وزیر سابق کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کشاورزی که بالای 50 هزار متر مربع باغ داشته باشد، مشمول دریافت تسهیلات آبیاری قطره ای با 85 درصد کمک دولتی و 15 درصد آورده کشاورز می شود، در حالی که این مسئله باید منوط به تجمیع زمین های کشاورزی باشد، زیرا در غیر اینصورت از راندمان بالایی برخوردار نخواهد بود.

اجلالی با اشاره به مشکلات آبیاری تحت فشار در زمین های زیر 50 هزار هکتار گفت: سیستم های آبیاری تجت فشار نیاز به مراقیبت و مدیریت صحیح دارد به طوری که کشاورزان خردپا در زمین های زیر 50 هزار هکتار قادر نیستند این مسئله را به تنهای عملیاتی کنند و بعد از مدتی به همان روش قبلی آبیاری باز می گردند.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولین به این مسئله یادآور شد: هر سال ما آمار زیادی از ارائه تسهیلات در زمینه آبیاری تحت فشار ارائه می دهیم ولی عملکرد و راندمان آن مشخص نمی شود.

معاون وزیر سابق کشاورزی بر همین اساس گفت: بنابراین هم زمان با ارائه خدمات مالی برای ایجاد آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی باید خدمات مدیریتی هم برای تجمیع زمین ها صورت گیرد.

اجلالی افزایش راندمان آب را مسئله ای مهم قلمداد کرد و گفت: به طور کلی افزایش کارآیی آب باید به صورتی باشد که آب برای محصولات گران قیمت تر مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا این مسئله به خودی خود به افزایش راندمان هم منجر خواهد شد.

نقص کشاورزی در مدیریت است

وی با بیان این مطلب که " کشور ما قطعا توانایی خودکفایی کشاورزی را دارد " به نسیم یاداور شد: در بعضی از محصولات مانند دانه های روغنی شرایط اقلیمی مناسب برای خودکفایی را در اختیار نداریم که در این مورد هم می توانیم کشت فراسرزمینی داشته باشیم و هم واردات انجام دهیم.

معاون وزیر سابق کشاورزی خاطرنشان کرد: خودکفایی معنایش این نیست که در همه محصولات خودکفاشویم ولی در محصولات اساسی مانند ذرت، جو، گندم، سویا و علوفه کاملا توانمندی خودکفایی را داریم و حتی می توانیم به صادرات محصولات هم فکر کنیم.

اجلالی تصریح کرد: مشکلات کشاورزی کشور ارتباطی به کشاورزان ندارد، زیرا ما کشاورزان خبره و قانعی داریم که در کنار هم می توانند کارهای بزرگی انجام دهند، نقص اصلی از مدیریت کشاورزی کشور است که باید اصلاح شود.

ارسال نظر: