خانه کشاورز به مصاحبه اخیر وزیر اسبق جهاد کشاورزی واکنش نشان داد

کدخبر: 998409

این تشکل در جوابیه‌ای اعلام کرد: دکتر زالی جوانب موجود در زمینه خودکفایی را به خوبی نسنجیده است و بار دیگر بر اظهارات کلانتری مبنی بر عدم توانایی کشور در خودکفایی در محصولات کشاورزی تاکید کرده است

یه گزارش خبرنگار «نسیم» خانه کشاورز در مصاحبه این خبرگزاری با دکترعباسعلی زالی وزیر اسبق کشاورزی در خصوص اظهارات اخیر عیسی کلانتری در هجمه به خودکفایی در زمینه کشاورزی جوابیه ای را به این شرح صادر کرد:

بازگشت به درج خبری تحت عنوان اظهارات ضد اقتصاد مقاومتی عیسی کلانتری؛ در گفت و گو با وزیر اسبق کشاورزی جناب آقای دکتر زالی توضیحات زیر برای تنویر افکار عمومی ارسال می‌شود، مقتضی است برابر قانون به نحو مقتضی و مناسب درج شود.

اینکه ظرفیت ذخایر آبی کشور برای ادامه توسعه کشاورزی مناسب نیست اخیراً توسط مدیران و کارشناسان وزارت نیرو بارها اعلام شده است. همچنین امنیت غذایی در حال حاضر هم جزو سیاست‌های کشور هست ولی نه با تولید داخل ظاهراً ایشان بی اطلاع هستند که در حال حاضر 90 درصد آب را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم و فقط برای 33 میلیون نفر از جمعیت هفتاد و هفت میلیونی کالای اساسی تولید می‌کنیم و ما بقی وارداتی هستند. ولی برای استحضار کسانی که کم آبی را قبول ندارند اگر بر اساس آب موجود و رعایت استانداردهای جهانی در مصرف آب رفتار کنیم باید اعلام کرد با منابع آبی موجود و در صورت استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های صنعتی و در صورت فرض محال رسیدن به 80 درصد بهره‌وری تا سال 1404 تنها می‌توانیم حداثر برای 35 میلیون نفر کالای اساسی کشاورزی تولید کنیم. این در شرایطی است که بهره‌وری ما در حال حاضر 40 درصد است.

ایشان در بخشی از گفته‌های خود می‌فرمایند آنهایی که طرفدار واردات هستند بدانند بخش تجارت و صنعت ما بدون کشاورزی موفق نخواهد شد زیرا کشاورزی بستر حرکت برای سایر بخش‌هاست حال این پرسش اساسی مطرح می‌شود که بر اساس برنامه «ایران 1404» سرانه تولید در کشور باید به 17-16 هزار دلار برسد تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد اول منطقه بشویم که در ایده‌آل‌ترین حالت و سرمایه گذاری مناسب با احتساب مصرف استاندارد آب در بخش کشاورزی حداکثر 4 تا 5 درصد سهم بخش بیشتر نخواهد بود. لذا این واقعیت را چگونه تحلیل می‌فرمایند؟ این در حالیست که ایشان از سرمایه‌گذاری هم سخن گفته‌اند باید اذعان داشت که سرمایه‌گذاری که در بخش کشاورزی برای بهبود وضعیت فوق مورد نظر می‌باشد بدون محدودیت است. یعنی رسیدن به بهره‌وری آب هشتاد درصدی به هیچ وجه نباید محدودیت سرمایه گذاری داشته باشیم و گرنه اهداف خارج از دسترس خواهند بود به معنای دیگر یعنی تولید کمتر.

چگونه است که استاد محترم ما در دولت‌های هشتم و نهم احساس خطر نکرده و در برابر آمارهای خلاف واقع اعلام شده سکوت اختیار کرده‌اند و در خصوص اقدام تاریخی وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید مبنی بر اصلاح آمارها نظری اعلام نکرده‌اند! به هر حال باید یکی از دو آمار غلط باشد.

بدیهی است آنچه که از سوی دبیر کل خانه کشاورز اعلام شده و می‌شود درک عمیقی است که از وضعیت کنونی بخش کشاورزی و آب دارند. اعلام هشدار خشک شدن دریاچه ارومیه در سال 1377 در سمینار بندر شرفخانه و مکاتبه‌ای سال 1382 ایشان با رئیس جمهور و نیز با رئیس سازمان محیط زیست وقت در همین مورد نشانه‌های بارزی باری اشراف به وضعیت آب و کشاورزی کشور است. همین جا یادآوری این نکته ضروری است وی زمانی که از پیش بینی و اعلام خشک شدن دریاچه ارومیه سخن می‌گفت خیلی‌ها به این سخن خندیدند! اما اینک شاهد آن هستیم که پیش‌بینی مزبور به واقعیت پیوست. از سویی ایشان از دوران وزارت خود مدافع تولید بر اساس توسعه پایدار بوده و هستند و توسعه به هر قیمتی را محکوم کرده و می‌نمایند و اینکه اطمینان دارند؛ اقتصاد مقاومتی جز این نیست که منافع ملی کشور درگرو تدبیرهای کوتاه مدت نیست. همچنین از عملکرد خانه کشاورز در دهه اخیر چنین بر می‌آید که دبیر خانه کشاورز بر اساس نص صریح اساسنامه خانه کشاورز آنچه را که در راستای منافع ملی کشور نباشد اعلام و همواره مدافع آن خواهند بود و و مصلحت‌اندیشی‌های کوتاه مدت که برای خوشامد عده‌ای خاص بیان می‌شود و آینده این سرزمین و حقوق نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد بیان و محکومت خواهند کرد. ایشان با بیان آنچه را که با نظرات کارشناسی و علمی انطباق دارد همواره رسالت ملی و میهنی خود دانسته و ابراز خواهند داشت.

ارسال نظر: