رئیس سابق دانشگاه شیراز: واردکنندگان محصولات کشاورزی خودکفایی را مزخرف می‌دانند

کدخبر: 998496

زمانی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: تمسک به واردات و حمله به کشاورزی ناشی از یک تفکر انحرافی است؛ واردات محصولات کشاورزی ویرانگر است ؛ به راحتی توانایی تولید غذای دام در داخل کشور را داریم

غلامحسین زمانی رئیس سابق دانشگاه شیراز و مسئول کمیته کشاورزی مرکز مطالعات و پژوهش های بنیادی انقلاب اسلامی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با انتقاد از اظهار نظر اخیر عیسی کلانتری درباره خود کفایی در کشاورزی اظهار کرد: خودکفایی بخش کشاورزی مسئله استقلال و اقتدار کشور است و برای حضور تاثیرگذار در عرصه بین المللی و تبدیل شدن به کشور الگو و تراز در بین کشورهای اسلامی باید مسائل مهم اقتصادکشور از جمله کشاورزی و اشتغال را جدی بگیریم.

وی با اشاره به سند چشم توسعه اقتصادی در کشور گفت: برای اینکه در افق 1404 جایگاه ممتاز اقتصادی در منطقه دنیا داشته باشیم باید خودکفایی در عرصه کشاورزی را به طور جدی پیگیری کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: برای اینکه از نظر علمی، سیاسی و فرهنگی وضعیت مطلوبی داشته باشیم، باید از نظر اقتصادی هم پایداری خود را حفظ کنیم و ار منابع تولید در کشور حمایت کنیم.

واردات محصولات کشاورزی ویرانگر است

زمانی با انتقاد از واردات محصولات کشاورزی بیان کرد: واردات محصولات کشاورزی اثرات ویرانگری دارد، زیرا کشاورزان که پایه اصلی تولید هستند، بر اثر واردات آسیب می بینند.

وی با اشاره به خطرات آسیب به بخش کشاورزی کشور تاکید کرد: اگر کشاورزان مورد بی مهری واقع شوند، از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند و کشور در معرض خطر جدی امنیت غذایی قرار می گیرند و همچنین بازگرداندن آن ها به روستاها هزینه های زیادی را برای کشور دارد.

رئیس سابق دانشگاه شیراز به نسیم توضیح داد: بازگرداندن روحی و روانی کشاورزان به وضعیت قبلی با توجه به از دست رفتن تجربیات ارزشمند آن ها هزینه بر و غیر ممکن است.

زمانی با تاکید بر لزوم حفظ تولید فعلی محصولات کشاورزی عنوان کرد: تولید در کشاورزی حتی با حجم کم همیشه باید حفظ شود تا کشاورزی کشور آسیب نبیند.

وی حفظ آب و خاک و منابع تولید در کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: زمین هایی در بعضی از مناطق با این که 20 ،30 و شاید 50 سال قرق شده باشد، ولی هیچ مرتعی در آنجا احیا نشده و زمین خواران کاملا بر این مناطق سیطره پیدا کرده اند.

رئیس سابق دانشگاه شیراز افزود: ولی در عین حال قسمتهایی که به دست کشاورزان سپرده شده در بلند مدت نه تنها حفظ شده بلکه ارتقا هم پیدا کرده است.

زمانی به لزوم بهره گیری از کشاورزی نوین اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا به جای احیای بهینه کشت، احیای بهینه بهره برداری از محصولات کشاورزی مورد توجه است و دلیلی ندارد چون کشور ما در این مسئله ضعف دارد، صورت مسئله را پاک کنیم.

کلانتری به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کند

وی با انتقاد از اظهارات اخیر کلانتری خاطرنشان کرد: عده ای به بهانه صرفه جویی در مصرف آب صورت مسئله را در تولید محصولات کشاورزی پاک می کنند که این مسئله بسیار خطرناک است.

مسئول کمیته کشاورزی مرکز مطالعات و پژوهش های بنیادی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رها کردن کشاورزی و تمسک به واردات ناشی از یک تفکر انحرافی است که در بلند مدت آسیب های جدی به بخش کشاورزی وارد می کند.

زمانی افزود: برخی ها با لجبازی بر یک راهکار غلط خود پافشاری می کنند و فکر می کنند تنها نسخه شفابخش بخش کشاورزی کشور همین یک راهکار و رهیافت است.

وی با اشاره به لزوم همه جانبه نگری برای حل مشکلات کشاورزی یادآور شد: باید راهبردها مختلف در یک بسته برای خروج کشاورزی از وضعیت فعلی ارائه شود، یکی از این راهبردها اصلاح الگوی مصرف در برخی محصولات کشاورزی است به شکلی که به جای استفاده از برخی از محصولات پر مصرف مانند برنج از محصولات دیگری استفاده کنیم.

رئیس سابق دانشگاه شیراز ادامه داد : در خصوص گوشت هم وضعیت به همین شکل است به طوری که در بسیاری از کشورها با ترویج و تبلیغ استفاده از گوشت محدود شده است.

با فرهنگ سازی مصرف برنج و برخی محصولات پر مصرف را کم کنیم

زمانی بر همین اساس گفت: با فرهنگ سازی مناسب بعد از مدتی میزان وابستگی و واردات ما به محصولاتی مانند گوشت و برنج کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی مصرف زیاد برنج در کشور عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه خوردن برنج در کشور فرهنگ شده است و باید برای این مسئله چاره اندیشی شود، زیرا در گذشته سرانه مصرف برنج در کشور حدود 15 درصد بوده ولی در حاضر برخی ها ادعا می کنند که این سرانه به 45 کیلوگرم رسیده است.

رئیس سابق دانشگاه شیراز افزود: مصرف برنج چاقی و بیماری های مختلفی را در پی دارد که وزارت بهداشت در این زمینه گزارش های پیاپیی را ارائه کرده است.

زمانی با اشاره به لزوم تقویت سیستم های آبیاری در کشاورزی گفت: نکته بعدی استفاده از سیستم های بهینه آبیاری است، که می توانیم روی آن کار کرده و در بهره وری کشت در این زمینه خوب و موثر عمل کنیم.

وی با اشاره به لزوم حفظ آب هایی که قصد خروج از کشور را دارند، بیان کرد: می توانیم آب هایی را که از کشور خارج می شود را به خوبی کنترل کرده تا از این طریق در نواحی مرزی مشکلات کم آبی را برطرف کنیم.

لزوم استفاده حداکثر بازدهی محصولات کشاورزی

رئیس سابق دانشگاه شیراز به نسیم خاطرنشان کرد: باید الگوی کشت در کشور به خوبی بررسی شود تا متوجه شویم در چه منطقه ای چه محصولی کاشته شود که بیشترین بازده را داشته و کمترین زیان را بدهد .

زمانی با انتقاد از استفاده نامناسب از آب در برخی از زمین های کشاورزی یادآور شد: نباید حجم زیادی از آب شیرین و مطلوب را صرف کشت برنج کنیم تا زیرا سرمایه ملی را با این کار به خطر انداخته ایم.

چرا غذای دام را از داخل تامین نمی کنیم

وی با انتقاد از افزایش میزان واردات غذای دام به کشور تاکید کرد: در حال حاضر میزان واردات غذای دام در کشور بالاست که با بررسی دقیق می توانیم بسیاری از زباله ها که از شهرها خارج می شود را به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس سابق دانشگاه شیراز تصریح کرد: شاید خودکفایی در برخی از محصولات کشاورزی کار سختی باشد ولی با برنامه ریزی کشور ما امکان خود اتکایی در این زمینه را دارد.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: