رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی: قیمت گوشت تا ماه رمضان افزایش پیدا خواهد کرد

کدخبر: 998510

ملکی در گفتگو با «نسیم» افزود: در ماه رمضان امسال، نمایشگاه‌های طرح ضیافت برگزار نمی‌شود/ ظرف یک هفته گذشته قیمت گوشت ۵۰۰ تومان کاهش یافت/کاهش دینار در عراق، صادرات گوشت به این کشور را کاهش داد

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار «نسیم» اظهار داشت: بازار آن چنان در رکود به سر می‌برد که که هیچ تغییر خاصی را در آن شاهد نیستیم. ظرف یک هفته گذشته نیز قیمت گوشت گوسفندی 500 تومان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی، بین 27 هزار تا 27500 تومان بین مغازه‌داران توزیع می‌شود و شقه بدون دنبه نیز با قیمت 31 هزار تا 31500 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. عرضه بیشتر دام‌های رسیده و تقاضای کمتر باعث این کاهش قیمت شده است.

ملکی تأکید کرد: روند صادرات دام گوسفندی هم کمی کندتر شده است، زیرا دام به کشور عراق صادر می‌شد اما عراق به دلیل افت دینار و همچنین کاهش دلار در داخل ایران انگیزه خود برای وارد کردن دام از دست داده است.

وی در مورد آمادگی برای ماه رمضان به «نسیم» اظهار داشت: ظرف روزهای گذشته جلساتی در مورد طرح ضیافت با سازمان صنعت و معدن داشتیم در این جلسه مطرح شد که امسال نمایشگاه‌های طرح ضیافت برای ماه رمضان برپا نمی‌شود و قرار شده است تا کسبه به عنوان فروش فوق الاده در این امر پیشگام شوند.

ملکی تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگری که در جلسات بازگو شد بحث پیش سرد کردن است. "پیش سرد شدن گوشت" به این معنا است که گوشت ذبح شده را یک یا دو روز در سالن سردخانه قرار می‌دهند تا خنک شود تا به این ترتیب بار میکروبی آن کاهش یابد.

وی افزود: قرار بود که طرح پیش سرد کردن گوشت، از 5 اردیبهشت آغاز شود اما با رایزنی‌های صورت گرفته این اقدام تا دو ماه دیگر به تعویق افتاد. ولی ما همچنان خواستار این هستیم که این طرح برای مهرماه که هوا نیز سردتر می‌شود به تأخیر بیفتد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی دلیلش برای پیش سرد کردن گوشت‌ کم کردن بار میکروبی آن است و ما هم از هر طرحی که به سود سلامت جامعه باشد استقبال می کنیم اما این را هم باید در نظر داشت که با توجه با تأخیر دو ماهه که برای بحث پیش سرد کردن گوشت در نظر گرفته شده، آغاز این موضوع با شروع ماه رمضان همزمان خواهد شد که همین تداخل زمانی باعث می‌شود تا حداقل 1000 تا 1500 تومان بر روی گوشت افزوده شود.

وی دلیل افزایش قیمت ناشی از طرح پیش سرد کردن گوشت را افت وزنی آن دانست و یه «نسیم» گفت: هر لاشه گوشت که 24 ساعت در پیش سرد بماند، حداقل نیم کیلو تا 700 گرم افت وزن خواهد داشت و این افت وزن را قصاب بر روی قیمت گوشت اعمال می‌کند که البته این افزایش قیمت نیز مقطعی خواهد بود.

ارسال نظر: