"قافله‌ سالار عشق"؛ سوگنامه شاگردان لطفی برای استاد

کدخبر: 999098

شاهی، آهنگساز آلبوم "قافله سالار عشق" در گفتگوی تفصیلی به «نسیم» گفت: استاد لطفی، به هیچ عنوان لطفی شدن را تدریس نمی‌کرد/ وی به شدت ایرانی فکر می‌کرد و موسیقی‌اش، هنر ناب ایرانی بود

مازیار شاهی، آهنگساز آلبوم "قافله سالار عشق" در خصوص انتشار این آلبوم به «نسیم» گفت: آلبوم "قافله سالار عشق" در سوگ استاد لطفی ساخته شده است و در واقع "قافله سالار عشق" سوگنامه شاگردان لطفی برای استادشان است.

وی افزود: رفتن استاد لطفی داغی را بر دل همه اهالی موسیقی و همچنین بنده گذاشت و برای من هم این داغ خیلی خیلی سنگین بود و احساس کردم به زبان موسیقیایی بتوانم کمی از این داغ کم کنم و غم و احساس خود را با دوستداران استاد لطفی و اهالی موسیقی به اشتراک بگذارم.

وی ادامه داد: بعد از فوت استاد لطفی و از خرداد ماه سال گذشته، استارت تولید آلبوم "قالفه سالار عشقم" زده شد و آهنگ‌های این آلبوم نیز تحت تاثیر همان حالی که پس از فوت استاد لطفی داشته ام، ساخته شده است .

شاهی در خصوص حضور نوازندگان این آلبوم گفت: نوازندان این آلبوم همگی از شاگردان استاد لطفی محسوب می‌شوند که از میان میتوان به هوشمند عبادی، نوازنده نی، صمد برقی، نوزانده کمانچه در آلبوم "سایه جان لطفی" و همچنین علیرضا جواهری به عنوان نوازنده دف اشاره کرد.

وی درباره انتخاب سالار عقیلی به عنوان خواننده آلبوم "قافله سالار عشق" گفت: از آنجا که سالار عقیلی، شخصا علاقه مند به موسیقی استاد لطفی بوده است یه پیشنهاداینجانب برای خوانندگی این آلبوم پاسخ مثبت داد و با شور و عشق فراوان این آلبوم را خواند.

وی تصریح کرد: به احتمال فراوان این آلبوم اوایل خردادماه روانه بازار موسیقی خواهد شد.

شاهی در خصوص همکاری های خود با زنده یاد لطفی نیز گفت: بنده افتخار داشتم که در تمام آثار و اجراهایی که استاد لطفی پس از بازگشت به کشور داشته اند به عنوان نوازنده تار حضور داشتم و در گروه "همنوارزان شیدا" استاد لطفی چندین سال حضور ثابت داشته ام و به نوعی با این گروه زندگی کرده ام و افتخار شاگردی استاد لطفی را با خود یدک میکشم.

وی در ادامه درباره ویژگی های خاص و منحصر به فرد استاد لطفی گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد استاد لطفی این بود که وی به شدت ایرانی بود و ایرانی نیز فکر و تامل می‌کرد.

وی ادامه داد: هنر موسیقی استاد لطفی، در واقع هنر ناب ایرانی بود بدون اینکه هیچ دخل و تصرفی در بکر بودن این موسیقی بکنند زیرا ایشان موسیقی اصیل ایرانی را از صافی درونش عبور می داد.

شاهی افزود: در واقع موسیقی استاد لطفی، یک موسیقی متمایز با تمام موزیسین های قبل از خودش بوده ولیکن کاملا ایرانی و بکر و با این تفاوت که موسیقی ایشان از جانمایه و درونمایی نشات می گرفت که همین ویژگی ، جلوه ای خاص به آثارش می بخشید.

وی در ادامه به سایر ویژگی های استاد لطفی اشاره کرد و افزود: سوناریته فوق العادی که استاد لطفی در نوازندگی تار داشت به همراه تکنیک بسیار بالا و ذوق خوب وی در آهنگسازی ایشتن را به استادی بی بدیل در تاریخ موسیقی ایران زمین تبدیل کرد که یک استاد خوب و متمایز از هر جهت برای شاگردانش جلوه کرد.

شاهی در خصوص فن تدریس استاد لطفی نیز گف: استاد لطفی به هیچ عنوان "لطفی شدن" را به شاگردانش تدریس نکرد و تمام هدفش این بود که موزیسین و نوازنده خوب و برجسته برای جامعهخ موسیقی تربیت کند که در این راه نیز موفق بود.

وی در پایان گفت: "هوای روی تو دارم"، "آینه شکسته"، "وداع"، "سرو سرافراز"، "طرحی از ویرانه‌های دور" از جمله قطعات این آلبوم موسیقی هستند که بر روی اشعاری از هوشنگ ابتهاج و شهریار ساخته شده‌اند. تمامی این آثار، پس از درگذشت استاد لطفی، ساخته و اجرا شده‌اند.

بنا بر این گزارش، در آلبوم «قافله سالار عشق» علیرضا جواهری (سنتور و تمبک)، هوشمند عبادی (نی)، صمد برقی (کمانچه و کمانچه آلتو)، مازیار شاهی (تار و بربت) به هنرنمایی پرداخته‌اند. مازیار شاهی، آهنگساز آلبوم قافله سالار عشق، در تمامی آثاری که استاد لطفی پس از بازگشت به وطن، در قالب گروه همنوازن شیدا تولید کرده‌اند، به نوازندگی تار پرداخته است. همچنین هوشمند عبادی و صمد برقی سابقه همکاری با استاد لطفی در گروه شیدا را داشته‌اند و علیرضا جواهری نیز، پیشتر در گروه عارف به سرپرستی استاد مشکاتیان، فعالیت نموده است. «قافله سالار عشق»، خردادماه، همزمان با اولین سالگرد درگذشت استاد لطفی، از طریق انتشارات آوای چکاد، به دست علاقه مندان موسیقی خواهد رسید.

گفتگو از فرزانه غلامی تبار

ارسال نظر: