مراسم نکوداشت پیشکسوتان نشر کشور امروز در سرای اهل قلم برگزار شد

کدخبر: 999415

مهدوی‌راد: بارها از محسن باقرزاده درخواست کردم خاطرات خود را منتشر کند/ مرادی: آقاجان‌زاده کاشانی برای اولین بار موسسه پخش کتاب را در کشور ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم نکوداشت آقایان محمود آقاجان زاده کاشی چی، محسن بارزاده، رسول دادمهر و احمدسیاح عصر امروز در محل سرای اهل قلم برگزار شد.

فرید مرادی در ابتدای برنامه در سخنانی پیرامون شخصیت محمود آقاجان زاده کاشی چی در سخنانی گفت: کاشی چی ناشری تاثیرگذار در صنعت نشر کشور بود. در تاریخ نشر کشور که در حدود 200 سال از آن می گذرد تعداد ناشران دیرپا به تعداد انگشتان دو دست است که آقای کاشی چی از جمله آنها محسوب می شود.

وی افزود: او در سال 1324 و در شهر مشهد انتشارات گوتنبرگ را ایجاد کرد و در ادامه فعالیت خود وقتی مشهد را برای فعالیت های خود کوچک دید به تهران آمد و در خیابان لاله زار تهران مستقر شد. او به همراه دوستان خود در سال 1330 روزنامه ای به نام شیطان را به راه انداختند. او در ادامه فعالیت خود در عرصه ادبیات کشور کتاب ابراهیم خلیل بت شکن را چاپ و منتشر کرد.

مرادی ادامه داد: او در روزنامه خود مطالب تندی بر علیه حاکمیت می نوشت که بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تحت تعقیب قرار گرفت. همچنین ارتباط او با ناشران متعدد و انتشار کتاب هایی متنوع حساسیت هایی را بر ضد او برانگیخت.

وی خاطرنشان کرد: اقاجان زاده کاشی چی با عنوان یک ناشر ویژگی های خاصی داشت که او را از سایر ناشران متمایز کرده بود. این ویژگی ها شامل اقدام او مبنی بر ارزان قیمت چاپ کردن کتاب، راه اندازی کتاب مجله و ایجاد موسسه پخش کتاب در ایران برای نخستین بار بود.

مرادی اضافه کرد: او را می توان در حیت بنیانگذار صنعت پخش کتاب در ایران دانست. همچنین او بود که بازار مقابل سینمای بهمن را خریداری کرد و ان را به بازار کتاب تبدیل کرد. او مغازه ها را با قیمت بسیار ارزان و با شرایط بسیار خوب به ناشران فروخت.

وی یادآور شد: در دهه 40 لاتاری های کتاب ایجاد شد ولی کاشی چی به شدت با آن مخالف بود و این مخالفت خود را حضوری به مسئولین آن اعلام کرد. او ایده فروش کیلویی کتاب را در راه بازگشت از تالاری کتاب با کمک یکی از دوستان خود عملی کرد. در نهایت او ایده خود را عملی کرد و کتاب های موجود در انبار کتاب خود را کیلویی 10 تومان به فروش رساند.

محمد علی مهدوی راد در بخش دوم برنامه در سخنانی پیرامون محسن باقرزاده مدیر فقید انتشارات توس گفت: از سال 54 که از مشهد به قم آمدم ارتباطی با تهران برقرار کردم و با نخستین انتشاراتی که آشنا شدم انتشارات توس بود. کتاب های ممنوعه و به اصطلاح قاچاق را در این انتشاراتی پیدا می کردم.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران ارتباط من با محسن باقرزاده بیشترو نزدیک تر شد. در این بین ارتباطی هم با مرحوم علی فاضل برقرار کردم. از وقتی که با دوستان و همکاران خود مجله حوزه و مجله آئین پژوهش در منتشر کردم انتشارات آن توس بود.

مهدوی ادامه داد: محسن باقرزاده یک مومن به معنای واقعی کلمه بود. او فردی اهل دین و فرهنگ حتی در زمان قبل از انقلاب بود. او در راهی که انتخاب کرده بود ثابت قدم بود. او در 53 سالی که در حوزه انتشارات فعالیت کرد حتی یک کتاب بنجل را نیز به چاپ نرساند.

وی خاطرنشان کرد: او دارای نثری فاخر و بسیار قشنگ بود. بارها از او درخواست کردم خاطرات خود را منتشر کند ولی قبول نکرد. محسن باقرزاده به عنوان یک ناشر بر کارهای شرق شناسان معاصر خود اشراف بسیار خوبی داشت.

مهدوی تصریح کرد: او فرد سخت کوشی در نشر کتب بود. حروفچینی نخستین کتاب او بیش از 7 سال به طول انجامید. محسن بارزاده در تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران همیشه سربلند و نام آشنا بوده و خواهد ماند.

احمد بشیری ناشر و نویسنده در ادامه پیرامون شخصیت محسن باقرزاده گفت: بیش از 50 سال است که با محسن باقرزاده دوست و همکار بودم. از سال 1340 آشنا شدم و او را فردی آزاده، بی افاده، خودساخته، میهن پرست و بی ریا بود.

وی افزود: او سیاسی می اندیشید ولی انسانی نبود که اهل سیاست و فرقه های سیاسی باشد. اگر معیار کتاب خوان کردن مردم و اموختن به آنها که کتاب بخوانند را کاشی چی درنظر بگیریم محسن باقرزاده در ادامه راه کاشی چی حرکت می کرد و افزایش آگاهی فرهنگی مردم را در دستور کار خود داشت.

بشیری ادامه داد: یکی از دغدغه های مهم آقای باقرزاده آینده فعالیت های انتشارات توس بود. او این فکر را در سر داشت که بعد از او بازماندگان او راه او را چگونه ادامه خواهند داد. باقرزاده آغاز فعالیت انتشارات توس را با 500 تومن کلید کرد. او پیش از اینکه ناشر شود خبرنگار مجله تهران مصور بود. او در زمان خبرنگاری شکارچی بهترین و جریان سازترین خبرها بود.

حسن کیانیان رئیس اسبق اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران نیز پیرامون باقرزاده گفت: بزرگترین ویژگی آقای باقرزاده صراحت لحجه او بود. او حرف و سخن خود را در اشکال مختلف نمی پیچید وخیلی صریح آنها را بیان می کرد. همچنین اگر نکته ای به ذهنش می رسید آنها را با دوستان و اطرافیان خود درمیان می گذاشت.

وی افزود: هدف او از فعالیت در انتشارات کشور فراهم آوردن خوراک فرهنگی لازم برای اشار مختلف مردم سراسر کشور بود. او پایه گذار اصلاحاتی در اتحادیه ناشران و کتاب فروشان کشور بود که این اصلاحات هنوز هم ادامه دارد. اگر می بینید که اتحادیه ناشران بعد از دوره ای 8 ساله نمایشگاه کتاب را برگزار می کند حاصل فعالیت های این مرد بزرگ است.

ارسال نظر: