نشست تخصصی نشر الکترونیک برگزار شد

کدخبر: 999976

حمزه زاده: نشر الکترونیک راه ورودمان را به بازار کشورهای هم زبان باز کرده است/ کریمخانی: امنیت برای ناشران به صورت نسبی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمد حمزه زاده در نشست تخصصی نشر الکترونیک در کشور با که امروز در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه نشر الکترونیک به دلایلی کاری با بازار نشر مکتوب ندارد، گفت: بازار کتاب چاپی محدود است ولی حجم سرمایه گذاری در آن زیاد است، با این حال سرمایه گردش کمی دارد و قطعا اگر به این یقین رسیدیم که نشر الکترونیک می تواند گردش سرمایه را 10 برابر کند، دیگر نباید نگران تهدیدات نشر الکترونیک نسبت به نشر مکتوب در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در اروپا فروش کتاب الکترونیک نسبت به کتاب چاپی بیشتر است، اظهار داشت: در حقیقت ما با شیب تندی نسبت به بالا رفتن گردش سرمایه و سود حاصل از فروش از کتب الکترونیک مواجه هستیم.

مدیر انتشارات سوره مهر افزود: حقوق متقابل ناشر و نویسنده یا به عبارت دیگر موضوع کپی رایت و امنیت محصول از جمله موضوعات مهم نشر الکترونیک به شمار می رود و ما همیشه این دغدغه را که با چه تضمینی می‌توانیم آثارمان را در حوزه الکترونیک ارائه کنیم که مورد سرقت قرار نگیرد را داشته ایم.

حمزه زاده با بیان اینکه این احتمال که از کتب چاپی نسخه برداری شود بسیار کم است، تصریح کرد: البته این مسئله در حوزه نشر الکترونیک به آسانی و با صرف هزینه کمی قابل انجام است؛ به همین دلیل است که دغدغه عرضه آثار در حوزه نشر الکترونیک را داریم.

وی گفت: در سال‌های اخیر با تورم ناشر در حوزه نشر مکتوب مواجه بودیم که این مهم یکی از تهدیدات در نشر الکترونیک به شمار می رود؛ البته طی سال های اخیر تعداد ناشران الکترونیک افزایش یافته که به تبع آن در سال های آینده با تورم ناشر الکترونیک مواجه خواهیم بود.

مدیر انتشارات سوره مهر در پاسخ به این سوال که حضور کمپانی هایی مانند آمازون چه تاثیری در نشر سنتی گفت: نشر و محتوای ما اگر بخواهد در جریان تندباد محتواهای ارائه شده در بازار این‌چنینی قرار گیرد، خیلی نحیف است؛ چرا که اگر در این بازارها حذف نشود، یقیناً حل می‌شود. ما به عنوان یک ناشر این دغدغه را داریم و فقط می‌توانیم از آن بترسیم و نگران باشیم. ارائه راهکارهایی که می‌توان از این تهدید فرار کرد حوزه کار متخصصان است که روشنگری کنند و ناشران را به سمت بازارهای جایگزین پیش ببرند.

حمزه زاده گفت: اقتصاد حوزه فرهنگ اقتصاد پول خرد است و از جابجایی پولهای کلان در آن خبری نیست. گردش پول در اقتصاد حوزه فرهنگ خرد است اما حجم بالایی را دربرگرفته است. نشر الکترونیک می‌تواند در این زمینه عرضه کننده محصولات ما به هم دینان و هم زبانان باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نشر الکترونیک راه ورود ما را به بازار کشورهای هم زبان باز کرده است، افزود: این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند نگرانی همکاران ما را برطرف کند البته باید این را توجه داشت که ناشران باید محتوایی تولید کنند که برای عرضه در عرصه نشر بین الملل مناسب باشند. متأسفانه همکاران ما خیلی از همکاران ما چنین محتوایی را ندارند.

در ادامه احسان کریمخانی با بیان اینکه امنیت برای ناشران به صورت نسبی است، گفت: البته می توان تضمین‌هایی از راه‌های فنی به ناشران داد تا هر کسی با یک سواد تخصصی نتواند وارد حیطه کتاب‌های عرضه شده شود و آنها را کپی کند، طبیعتا نکته‌ای که در اینجا محل بحث دارد بحث پشتیبانی حقوقی ناشران و نویسندگان است این موضوع قبلاً در مورد فیلم سازان و فعالان موسیقی مطرح شده بود در قوانین جزایی کشور اهتمام جدی برای کنترل فضای مجازی به مثابه یک بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: در فضای مجازی به دلیل نو بودن فضا امنیت این چنینی و کنترلش ضعیف است با همه این اوصاف می‌شنویم که کمپانی‌هایی مانند آمازون با آن گستردگی نیز مورد هجوم قرار می‌گیرند.

ارسال نظر: