التهاب در سرزمین مقدس

کدخبر: 2374966

گزارشی از التهابات دو هفته گذشته در سرزمین‌های اشغالی، از عملیات «رعد» تا شهادت ده‌ها فلسطینی در حملات نظامیان صهیونیستی

نسیم‌آنلاین؛ امیرحسین سیدرحیم‌زاده: 18 فروردین ماه بود که جوانی فلسطینی با نام «رعد حازم» در عملیاتی استشهادی در خیابان دیزنکوف شهر تل‌آویو، سه تن از اشغالگران اسرائیلی را به هلاکت رساند و شماری از آنها را مجروح نمود. این عملیات، چهارمین عملیات استشهادی در قلب سرزمین‌های اشغالی بود که شروعی بر بالاگرفتن التهابات در سرزمین‌های اشغالی در دو هفته گذشته تلقی می‌شود. در نتیجه بالاگرفتن التهابات، اشغالگران صهیونیستی با هجوم به مناطقی از جمله اردوگاه آوارگان جنین که سکونت‌گاه رعد حازم بود، برخی ساکنین فلسطینی این مناطق را به شهات رساندند. این تجاوزات تا به امروز ادامه‌داشته و هر روز از فلسطینیان قربانی می‌گیرد.

این درگیری‌ها به داخل مسجدالاقصی هم کشیده شد؛ جایی که شهرک نشینان صهیونیستی با پشتیبانی نیروهای مسلح اسرائیلی، مردم فلسطین را از صحن مسجد بیرون راندند. در واکنش به این تجاوزات، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با حملات راکتی خود، سعی در پاسخ دادن به این جنایت‌ها کرد.

با این حال، بسیاری از دولت‌ها  نه تنها در قبال این جنایات سکوت می‌کنند، بلکه در مواردی به حمایت از رژیم اشغالگر قدس می‌پردازند. بطور مثال در همین اتفاقات چندروز گذشته، سفارت ترکیه در اراضی اشغالی فلسطین، عملیات استشهادی رعد حازم را محکوم کرد و از افزایش چنین حملاتی ابراز نگرانی نمود. کشورهای امارات و بحرین نیز در بیانیه‌هایی، این عملیات را محکوم کردند و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز این عملیات را محکوم کرد. همه این‌ها در حالی است که در دو هفته گذشته و در اثر حملات نیروهای اسرائیلی، ده‌ها تن از ساکنین فلسطینی مجروح و بیش از ده نفر به شهادت رسیده‌اند.

گفتنی است که پس از آغاز تعدی نظامیان صهیونیستی به مسجد الاقصی، تنها برخی از دولت‌های منطقه از جمله ایران، عراق، افغانستان، امارات، لیبی، مصر، یمن و عربستان سعودی هر کدام بطور جداگانه، این هجوم را محکوم کردند.

حکومت اردن که در حال حاضر، سرپرستی موقوفات اسلامی-مسیحی شهر قدس را برعهده دارد، در واکنش به این اقدام اسرائیل، این اتفاقات را بشدت محکوم کرد و در این راستا، سفیر اسرائیل را احضار کرد. اردنی‌ها همچنین خواستار نشست فوری اتحادیه عرب برای بررسی تجاوزات اسرائیلی‌ها به مسجدالاقصی شدند و قرار است در در 1 اردیبهشت ماه، این نشست برگزار شود.

در میان این واکنش‌ها در عرصه سیاسی به این اتفاقات، مردم بحرین که حکومت‌شان عملیات‌های استشهادی را محکوم کرده‌بود و درقبال حملات نظامیان صهیونیستی سکوت کرده‌بود، به حمایت از مردم فلسطین دست به تظاهرات زدند و حکومت خود را در قبل سازشکاری با اسرائیل محکوم نمودند.

ارسال نظر: