رئیس گمرک هم نتوانست ادعای واردات ۷۲۰ میلیارد دلاری روحانی را با محاسبه اثبات کند

کدخبر: 1008555

به گزارش «نسیم»، کرباسیان در محاسبه میزان واردات در دولت قبل به عدد ۶۹۵ میلیارد دلار رسیده، که ۸۰ هزار میلیارد تومان با رقمی که رئیس جمهور در نشست خبری در خصوص واردات اعلام کرده بود تفاوت دارد

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: ادعای واردات 720 میلیارد دلاری در دولت های نهم و دهم که از سوی مقامات عالی رتبه قوه مجریه مطرح شده است، همچنان واکنش های مختلفی را از سوی مخالفین و موافقین این رقم در پی دارد.

گمرک جمهوری اسلامی یکی از نهادهایی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد، اما در تازه ترین رقمی که رئیس کل آن، اعلام کرد باز هم رقم مورد نظر رئیس جمهور به دست نیامد!

مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک روز گذشته در مصاحبه با یکی از روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت، در خصوص واردات 720 میلیاردی در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اعلام کرد که واردات کالا در کشور در طول این هشت سال با احتساب واردات گاز و فرآورده های نفتی 513 میلیارد و 227 میلیون دلار بوده است. به گزارش نسیم، وی مدعی شد که از این رقم که گمرک اعلام کرده، 56 میلیارد به لحاظ تعدیل ارزش، هزینه های حمل و نقل، بیمه و واردات از مناطق آزاد تعدیل شده است. معاون وزیر اقتصاد گفت که اگر این 56 میلیارد دلار را هم بر روی رقم واردات کالا با احتساب واردات گاز و فرآورده های نفتی حساب کنیم، رقم واردات 570 میلیارد دلار خواهد رسید.

اما وقتی کرباسیان این رقم را با 126 میلیارد و 380 میلیون دلار واردات خدمات جمع کرد، باز هم به رقم 720 میلیارد دلار مورد ادعای رئیس جمهور نرسید و رقم نهایی چیزی در حدود 695 میلیارد و 607 میلیون دلار بود. این رقم چیزی در حدود 25 میلیارد دلار یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان با رقمی که دولت یازدهم بر آن اصرار دارد، تفاوت داشته است. رئیس کل گمرک در توجیه این اختلاف رقم معتقد است که در دولت قبل واردات ته لنجی و مسافری به طور فزاینده ای افزایش یافته است!! بنابراین با برآورد واردات این دو مورد می توان به رقم 720 میلیارد دلار مورد نظر رئیس جمهور رسید! این درحالی است که واردات مسافری و ته لنجی نوعی واردات غیر رسمی و یا حتی قاچاق به حساب می آید که هیچ کس نمی تواند برآورد دقیقی از آن داشته باشد و تنها اظهار نظر رسمی در این زمینه از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می شود.

سوالی که شاید آقای کرباسیان باید به آن پاسخ دهد، این است که چگونه از روی یک آمار برآوردی و بدون هیچ جمع و تفریق و حساب مستدلی، رقم 695 میلیارد و 607 میلیون دلار را به رقم 720 میلیارد دلار مورد نظر رئیس جمهور رساند؟ آیا آمار واردات با یک رقم برآوردی قابل جمع است؟

کرباسیان در مصاحبه خود با این رسانه اصلاح طلب مدعی شد که گمرک هزینه واردات از مناطق آزاد، هزینه بیمه و حمل و نقل را از هزینه های واردات کم می کند. چیزی که پیش از این بهزاد شیری معاون برنامه ریزی و امور بین الملل وی نیز مدعی شده بود. اما چرا مسئولان گمرک این بار برای تحقق عدد 720 میلیارد دلار مورد نظر روسایشان این ارقام را بار دیگر محاسبه می کنند. آیا بالاخره این ارقام باید در محاسبه میزان واردات لحاظ شود؟ این پرسش ابهامی است که همچنان بی پاسخ مانده است.

در روزهای گذشته کارشناسان مختلف، واردات کالا از مناطق آزاد، واردات گاز و فرآورده های نفتی، محاسبه هزینه بیمه و حمل و نقل، واردات خدمات و واردات از مبادی غیررسمی و غیر گمرکی را جز محاسبات مورد نظر برای واردات ندانستند و نکته جالب اینجاست که آقای رئیس کل با محاسبه این موارد هم نتوانست به رقم 720 میلیارد دلار دست پیدا کند.

پیش از این بهزاد شیری معاون گمرک در گفتگو با «نسیم» مدعی شده بود که واردات در دولتهای نهم و دهم از 425 میلیارد دلار تجاورز نمی کند، اما عصر همان روز تحت فشار مقامات مافوق خود، ادعای خود را با محاسبه همین رقم های اضافه، به 720 میلیارد دلار رساند، اما در خبری که روابط عمومی گمرک از قول وی منتشر کرده بود هیچ گونه شفافیتی در محاسبات وجود نداشت، اما گفتگوی روز گذشته کرباسیان با رسانه اصلاح طلب جهان صنعت به درستی اثبات کرد که با محاسبه مواردی مانند فرآورده های نفتی و واردات از مناطق آزاد هم روی کاغذ بدون ارقام برآوردی رقم 720 میلیارد دلاری مورد ادعای مسئولان قوه مجریه به دست نمی آید!

ارسال نظر: