پاسخی منطقی به انتقاد سخنگوی دولت از «نسیم»

کدخبر: 1008896

نوبخت روز گذشته در واکنش به ارائه آمار واردات در دولت یازدهم در یک خبرگزاری گفت: این خبر نشان از کم اطلاعی خبرنگار و خبرگزاری منتشرکننده ‌آمار است؛ جالب آنکه آمار انتشار یافته در «نسیم» برگرفته از سایت رسمی مرکز آمار بوده

به گزارش «نسیم»، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه، دوم تیرماه 94) در نشست خبری خود با خبرنگاران به گزارش منتشر شده در خبرگزاری «نسیم» درباره حجم واردات در دولت یازدهم، واکنش نشان داد و ضمن اعلام آمار واردات در دو ساله دولت یازدهم به مقایسه این آمار با دولت نهم و دهم پرداخت. وی همچنین در سخنان خود، «نسیم» را به انتشار مطالب خلاف واقع و حاشیه‌سازی برای دولت متهم کرد.

از آنجا که سخنگوی محترم دولت در نشست دیروز مطالبی را علیه خبرگزاری نسیم بیان کرده است، توضیحاتی ارائه میشود:

1- سخنگوی دولت گفته است: «متأسفانه این رسانه محترم اعلام کرده است طی دو سال دولت یازدهم به اندازه کل 8 سال دولت‌های نهم و دهم واردات داشته‌ایم که این موضوع درست نیست.» وی سپس آمار واردات دو سال اخیر را قرائت کرد و با مقایسه با آمار واردات 8 سال قبل از آن نتیجه گرفت که مطلب خبرگزاری نسیم، کذب و خلاف واقع بوده است.

این اظهارنظر سخنگوی محترم دولت درحالیست که در هیچ جای گزارش نسیم چنین حرفی زده نشده است بلکه بحث بر سر ارزش ریالی بازرگانی خارجی بوده است؛ «بر اساس ارزش ریالی آمار بازرگانی خارجی ایران، واردات کشورمان در دو سال اول دولت یازدهم معادل چهار سال دولت دهم بوده است.»

این اظهارنظر خلاف واقع آقای سخنگو، نشان می‌دهد وی یا اصلا گزارش نسیم را نخوانده و یا تحت تاثیر اطلاعات غلط دیگران قرار گرفته است.

2- آقای نوبخت اعلام کرده است که آمار و ارقام ارائه شده در مطلب نسیم ، فاقد ارزش و خلاف واقع و ناشی از محاسبات غلط است. این در حالی است که تمامی آماری که در گزارش مزبور درباره واردات ذکر شده بود، عینا از مرکز آمار اخذ شده است. بنابراین اگر سخنگوی دولت مدعی است این آمار، دروغ است بهتر است از مرکز آمار - که اتفاقا زیرمجموعه خود ایشان در سازمان مدیریت است - سوال و مطالبه کند. هرچند که شواهد متقن نشان میدهد که ارقام مرکز آمار کاملا درست است و این مرکز تاکنون هویت تخصصی و استقلال خود را فدای منافع سیاسی نکرده و در موضوع نرخ رشد اقتصادی نیز تاکنون زیر بار فشارها برای اعلام نرخ رشد غیرواقعی برای سال 1393 و اثبات خروج از رکود، مقاومت کرده است.

3- همانطور که ذکر شد آمار و ارقامی که در گزارش منتشر شده در خبرگزاری «نسیم» ذکر شد، تماما از گزارش‌های مرکز آمار استخراج شده است. با مراجعه به سایت مرکز آمار به نشانی http://www.amar.org.ir و ورود به بخش سری‌های زمانی مربوط به آمار بازرگانی خارجی ایران میتوان به راحتی آین آمار و ارقام را استخراج کرد.

در این بخش، گزارش‌های مرکز آمار از ارزش ریالی صادرات و واردات ثبت شده در سالنامه آمار بازرگانی خارجی ایران- ISIC - قابل مشاهده است.

این گزارش، آمار تجارت خارجی را به طور فصلی ارائه کرده است. با جمع زدن ارقام فصول هر سال، مجموع واردات آن سال به دست آید. اگر میانگین واردات کشور در 2 سال اول دولت یازدهم که حدودا 130 هزار میلیارد تومان بوده با میانگین واردات 4 ساله دولت دهم که 67.7 هزار میلیارد تومان اعلام شده مقایسه شود، به عدد 92 درصد می‌رسد.

همچنین اگر آمار دو فصل اول سال 1392 را جزو عملکرد دولت دهم محسوب کنیم و رقم واردات دولت یازدهم را به نیمه دوم سال 1392 کل سال 1393 منحصر کنیم، در مقایسه فوق تغییر زیادی رخ نمی‌دهد.

بدین ترتیب اگر مطابق آمار گمرک، رقم واردات دولت‌های دهم و یازدهم را به طور فصلی محاسبه کنیم، باز هم رقم واردات در دولت یازدهم تقریبا 2 برابر دولت دهم است.

بر اساس آمار گمرک، میانگین فصلی واردات در 4 ساله دولت دهم (از ابتدای فصل پاییز 1388 تا پایان فصل تابستان 1392) 18.6 هزار میلیارد تومان بوده است.

این درحالی است که میانگین فصلی واردات در دولت یازدهم (از ابتدای فصل پاییز 1392 تا پایان زمستان 1393) 35.1 هزار میلیارد تومان بوده است که تقریبا 2 برابر رقم دولت دهم است.

ضمنا اینکه مرکز آمار ارقام تجارت خارجی را در این گزارش، به ریال ذکر کرده و نه به دلار، ربطی به کم اطلاعی خبرنگاران نسیم ندارد؛ آقای سخنگو می‌تواند به مرکز آمار دستور دهد، آمار دلاری را هم منتشر کند تا مورد استفاده قرار گیرد.

4- حمله، تهدید و تحقیر رسانه‌ها و خبرنگاران منتقد دولت توسط دولتمردان، نه منتقدان را از انتقاد کردن منصرف میکند و نه می‌تواند اذهان را از سوءعملکردها منحرف کند. برجسته‌ترین انتقادات نسبت به روند واردات را رهبر معظم انقلاب مطرح کرده‌اند؛ این جمله رهبری که «امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد» ، مربوط به بهمن‌ماه سال گذشته است و مخاطب آن نیز دولت یازدهم است.

ضمن آن که رهبر انقلاب در همین دیدار دیشب با مسئولان نظام نیز مجددا بر مقابله‌ جدی با واردات بی‌منطق تاکید کردند.

ارسال نظر: