عضو هیأت علمی تهران: برخی‌ به اشتباه فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها مشکلات کشور حل می‌شود

کدخبر: 1012407

وحید شقاقی در گفتگو با «نسیم» افزود: کشورهای اروپایی که با غرب مشکلی ندارند، چرا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؟/ ۸۰۰ هزار میلیارد نقدینگی مدیریت شود، اقتصاد کشور رشد می‌کند

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در صورت تداوم تحریمها اظهار کرد: وجود این نگاه در دولتمردان که اگر تحریمها برداشته شود، وضع اقتصاد درست می شود نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای اروپایی که با غرب مشکلی ندارند، چرا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند؟ گفت : شما به وضع یونان نگاه کنید، به نظر شما این کشور چرا ورشکسته شده و اقتصاد ایتالیا، اسپانیا و فرانسه چرا با مشکل رو به رو است. آنها که با دنیای غرب مشکلی ندارد و حقوق بشر غربی را رعایت می کنند، این نشان می دهد که مشکل اقتصاد ما در تحریمها نیست.

این اقتصاددان تحریح کرد: تحریم به عنوان که یک مانع به شمار می رود و این مسئله نکته ای است که رهبر معظم انقلاب و مسئولان دولت هم بارها مطرح کرده اند، اما این به معنای آن نیست که در حال حاضر اقتصاد ما فلج شده است و ما در حال حاضر 5 میلیون فارغ التحصیل در یک تا دو سال آینده داریم و دو تا سه ملیون هم بیکار داریم که نشان می دهد که در حال حاضر ما 8 میلیون نیروی جوان داریم، هیچ کشوری ظرفیت این مقدار نیروی جوان را ندارد، راهبری و هدایت و ساماندهی آنها می تواند رشد اقتصادی در کشور ایجاد کند. وی ادامه داد: متاسفانه برخی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با لغو تحریم‌ها مشکلات کشور حل میشود!

800 هزار میلیارد نقدینگی مدیریت شود، اقتصاد کشور رشد می کند

شقاقی شهری با اشاره به وجود آمدن 800 هزار میلیارد نقدینگی در حال حاضر به نسیم تصریح کرد: ما در حال حاضر حدود 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم، که در صورت مدیریت، موجب رشد اقتصادی می شود و می تواند تولید را حتی با وجود این تحریمها و موانع موجود، به حرکت در بیاورد و اقتصاد ملی تقویت کرد.

وی با اشاره به راهکارهای دولت برای جبران کمبود منابع نیز بیان کرد: دولت دو جنس راهبرد برای جبران کسری منابع دارد، یک بخش از راهکارها در بخش صرفه جویی، اصلاح الگوی مصرف و تخصیص بهینه آنهاست که دولت باید به آن توجه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: راهبرد دوم این است که منابع جدیدی را تعریف کنیم، به عنوان مثال ما 86 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه دیده ایم، ولی به طور قطع به اندازه 150 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و ظرفیت بالقوه در بخش مالیات داریم.

شقاقی شهری افزود: به عبارت دیگر با تعریف پایه های جدید مالیاتی و با کاهش فرار مالیاتی ما به جای 86 هزار میلیارد می توانیم 150 هزار میلیارد درآمد مالیاتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا متوسط نسبت درآمدهای مالیات به تولید حدود 15 درصد است، که در کشورهای پیشرو این رقم هول و حوش 20 درصد بوده، در حالی که در اقتصاد ما این نسبت بین 6 تا 8 درصد است و ما نسبت به متوسط دنیا هم در حال حاضر کلی عقب مانده ایم.

با شکاف مالیاتی موجود طبیعی است که دولت با کمبود منابع رو به رو باشد

شقاقی شهری گفت: با وجود این شکاف طبیعی است که دولت منابع نداشته، زیرادرآمد دولت باید از منابع باشد و دولت نتواسته پایه های جدید مالیاتی تعریف کند و جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و این بانک اطلاعات باید شفاف باشد که دولت نتوانسته طراحی کند.

وی بر همین اساس تاکید کرد: بنابراین ابتدا باید خودمان را به متوسط دنیا در درآمدهای مالیاتی برسانیم و حداقل باید 15 درصد تولید یک کشور از مالیات باشد، زیرا در دنیا بالای 80 درصد از درآمدهای کشور از مالیات بوده و در کشور ما این عدد 30 درصد است، پس ما در بخش مالیات خوب عمل نکردیم، ابتدا باید این نسبت 6 تا 8 درصد خود را به 15 درصد می رساندیم، که این یعنی 86 هزار میلیاردی که در حال حاضر برای مالیات ترسیم شده است باید چیزی در حدود 150 هزار میلیارد تومان می شد.

وی افزود این ظرفیت در حال حاضر موجود است و فقط مقداری همت احتیاج دارد و باید جلوی فرار مالیاتی را بگیرد و پایه های جدید مالیاتی را هم تعریف کند و پای آنها هم بایستد، وقتی ما به این حد نرمال رسیدیم تازه باید برویم سراغ عنصر اصلی اقتصادمان که همان تولید است و آن را بزرگتر کنیم.

این اقتصاددان با اشاره به این که " اقتصاد ما این ظرفیت را دارد که تولید ناخالص ملی را بسیار بیشتر از این افزایش دهد " عنوان کرد: ما سالها اقتصادی را داشتیم که نتواسنیم رشد اقتصادی کافی را ایجاد کنیم و رشد اقتصادی ما پایین بوده که این باعث شده اقتصاد ما یک زمانی تولید 500 میلیارد دلار داشته و بعد تبدیل به 350 میلیارد دلار شود.

چند راهکار عملیاتی به دولت

شقاقی شهری با بیان مثالی در این زمینه گفت: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی سنگاپور 300 میلیارد دلار بوده و تولید ناخالص داخلی ایران در حال حاضر 370 یا 380 میلیارد دلار است که تفاوت ما با سنگاپور 70 میلیارد دلار کرده این در حالی است که مساحت سنگاپور یک سوم منطقه آزاد قشم ماست.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می دهد که سومین راهبرد جبران کمبود منابع این است که ما باید تلاش کنیم که تولید در اقتصاد ما بیشتر شود، زیرا ما ظرفیت های بسیاری داریم و می توانیم توزیست درمانی و مناطق آزاد را فعال کنیم.

این اقتصاددان افزود: ما می توانیم گردشگری و کریدور شمال جنوب را راه بیندازیم و بسیاری از فعالیت ها را انجام دهیم که تولید ما بیشتر شود زیرا هر مقدار تولید ما بیشتر شود، دولت می تواند مالیات بیشتری بگیرد.

شقاقی شهری با ارائه راهکارهایی برای جبران کمبود منابع بیان کرد: ما ابتدا باید درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم و به متوسط دنیا برسانیم که عدد معادل آن 15 درصد تولید است و در کنار آن تولید ملی ما هم باید بزرگ شود، زیرا اقتصاد ما این ظرفیت را دارد که تولیدی دو برابر تولید فعلی داشته باشد و این درست نیست که تولید ملی ما باید یک کشور کوچک که به اندازه یک شهر ما هم نیست 70 میلیارد دلار تفاوت داشته باشد.

ارسال نظر: