«نسیم آنلاین» از نقش "فتح‌الشام" در ترور "آندری کارلوف" گزارش می‌دهد:

چرا ترکیه برای انجام عملیات انتخاب شد؟

کدخبر: 2079151

کارشناسان معتقدند در نظر گرفتن گروه فتح الشام به عنوان پشت پرده انجام عملیات ترور در آنکارا می‌تواند به عنوان کدی برای اعمال فشار به آنکارا تلقی شود.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: در شرایطی که ترور سفیر روسیه و حالا بر عهده گرفتن آن از سوی جیش الفتح تیتر اخبار رسانه‌های مختلف جهان را به خود اختصاص داده است، تحلیل‌های متفاوتی در خصوص ریشه‌ها و علل اقدام تروریستی آنکارا و قتل نماینده مسکو در این کشور از سوی کارشناسان سیاسی و بین‌المللی ارائه می‌شود.

یکی از سناریوهای محتمل در حادثه تروریستی دوشنبه شب آنکارا ارتباط گروه های تکفیری با این عملیات ترور در ترکیه بود. سناریویی که شب گذشته با اطلاعیه جبهه فتح الشام (شاخه‌ای از القاعده در سوریه) به واقعیت تبدیل شد.

این در حالی است که حالا یک سوال ذهن اغلب مخاطبان را به خود مشغول می‌کند و آن این مسئله است که در این زمان که انجام این عملیات در راستای حمایت از تروریست های حلب اثبات شده است چرا باید این اتفاق در ترکیه و چرا باید سفیر روسیه به عنوان هدف انتخاب شود؟

کارشناسان معتقدند در نظر گرفتن گروه فتح الشام به عنوان پشت پرده انجام عملیات ترور در آنکارا می‌تواند به عنوان کدی برای اعمال فشار به آنکارا تلقی شود. انتخاب ترکیه برای انجام عملیات به دلیل انفعال ترک ها در کمک به تروریست های داخل حلب و تمایل آنها به مذاکره با ایران و روسیه بوده است.

تکفیری ها وسایر گروه های تروریستی با توجه به موقعیت تاکتیکی ترکیه در منطقه و اینکه ترک ها همواره به عنوان معبر و عقبه لجستیکی تروریست ها در سوریه به حساب می‌آیند بیشتر از اتحاد ترکیه با ارتش تروریستی آزاد انتظار داشتند که همچون سنوات گذشته ترکیه در تسلیح و کمک به تروریست های رادیکال سوریه برای اشغال و تسلط بر استان های شمالی این کشور کمک کند که نه تنها ترکیه در موضوع حلب به شکل میدانی دخالت نکرد بلکه وقتی با واکنش تند سوریه و متحدان این کشور روبه رو شد موضعی کاملا انفعالی را اتخاذ کرد که مطلوب تروریست ها نبود و در نهایت برای تهدید ترکیه اقدامی چون عملیات ترور اقای سفیر در آنکارا از سوی آنها رقم میخورد. عملیاتی که هم میتواند تهدید و هم حامل نوعی پیام برای ترک ها باشد که دست از همسویی و مذاکره با ایران و روسیه بردارد و تروریست های تکفیری را همچون قبل زیر چتر حمایتی خود نگه دارد.

اما در خصوص انتخاب سفیر روسیه نیز باید این موضوع را یادآور شد که انتخاب "آندری کارلوف" یک حرکت کاملا هوشمندانه و تاکتیکی برای اعمال فشار و ارسال پیامی روشن به روسیه و جامعه بین الملل بوده است. در مرحله اول اینکه تکفیری ها با انتخاب سفیر روسیه به دنبال ایجاد خدشه در مناسبات میان آنکارا و مسکو بوده که مطمئنا تکفیری ها با شناختی که از روحیه پوتین دارند با انجام این اقدام تروریستی به دنبال ایجاد شرایطی همچون وضعیت حاکم میان روسیه و ترکیه در دوران سقوط هواپیمای روسی بودند. از طرفی انجام چنین عملیاتی در خارج از میدان درگیری عراق و سوریه از سوی القاعده حامل پیامی واضح و روشن به روسیه و جامعه بین الملل بوده که از این پس باید منتظر اجرای عملیات های مختلفی در خارج از زمین درگیری و در کشورها و سطوح مختلف بود.

این در حالی است که برخی از ناظران مسائل بین الملل معتقدند با توجه به اینکه همزمان با اقدام تروریستی آنکارا عملیاتی در مرکز اسلامی زوریخ در سوییس انجام شده و همزمان با عملیات سوئیس یک عملیات تروریستی دیگر در برلین آلمان رخ داده است و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته میتوان به دنبال رده پای داعش در عملیات مسکو بود. گروه تروریستی داعش پیش از فرا رسیدن ایام کریسمس و در آغاز ژانویه در اطلاعیه ای که در رسانه های منتسب به خود منتش کرد شهروندان اروپایی را با انجام عملیات هایی متعدد تهدید کرد.

در آخر اگر بخواهیم تکفیری ها را به عنوان عاملان ترور آقای سفیر در آنکارا معرفی کنیم با ید اهداف آنها را تسویه حساب با ترک ها و روس ها و ارسال پیام برای تغییر زمین بازی از داخل خاک عراق و سوریه به جای جای جهان و تهدید ولادیمیر پوتین برای تغییر سیاست های اجرایی روسیه در قبال تروریست های سوریه عنوان کرد.

ارسال نظر: