وزیر بهداشت: امکان مفقود ماندن تعداد دیگری از جانباختگان ایرانی منا وجود دارد

کدخبر: 1031421

قاضی‌زاده هاشمی در دیدار با آیت الله سبحانی ضمن اعلام این که همچنان جنازه‌هایی مجهول الهویه در عربستان وجود دارد، گفت: ممکن است نیاز به ارسال نمونه‌هایی برای تشخیص هویت باشد

به گزارش نسیم، دکتر سید حسن هاشمی بعد ظهر امروز در ادامه سفر خود به قم، در دیدار با آیت الله سبحانی با ارائه گزارشی در مورد سفر به عربستان و پیگری فاجعه منا با تاکید بر اینکه دو فاجعه رخ داده در حج امسال منجر به ناراحتی و نگرانی مردم و مسئولان شد، گفت: بعد از حادثه منا دولت درخواست کرد تا با اعزام نماینده امورمربوط به حجاج ایرانی را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه هنگام ورود هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به عربستان، دولت این کشور در حال دفن پیکر جان باختگان بود، عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای دفن نشدن پیکر‌ها و انتقال آن‌ها به کشور انجام دادیم و به مقامات سعودی نیز تاکید کردیم که ما تیم پزشکی برای بررسی موضوع هستیم.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه جنازه‌هایی مجهول الهویه همچنان در عربستان وجود دارد، گفت: این امر کار را تا حدی سخت می‌کند و ممکن است نیاز به ارسال نمونه‌هایی برای تشخیص هویت باشد. این در حالی است که امکان مفقود ماندن تعداد دیگری از جانباختگان ایرانی نیز وجود دارد.

سرپرست هیات اعزامی ایران به عربستان با بیان اینکه پیش بینی افزایش تعداد حجاج در سال‌های آتی وجود دارد، گفت: باید مدیریت ما در حج متحول شود زیرا نمی‌توان بر مدیریت حج سعودی‌ها حساب کرد.

وی ادامه داد: در این موضوع فتوای علما نیز می‌تواند موثر باشد بنابراین تا جایی که شارع مقدس اجازه دهد آنهایی که از نظر جسمی استطاعت ندارند و آنهایی که مشرف می‌شوند به گونه‌ای دیگر این واجب شرعی را به جا آورند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وهن برخی از افراد در انجام اعمال نیز انجام مراسم را کمی سخت می‌کند خاطرنشان کرد: با اجماع علما هم در مورد ترتیب اعمال در منا و سایر اعمال می‌توان در سال‌های آتی شرایط بهتری را برای نظم بخشی فراهم کرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی در جهان اسلام نباشیم.

جانباختگانی که شناسایی نشده‌اند سعادت دفن در کنار خانه خدا نصیبشان شده

در ادامه آیت الله سبحانی با تسلیت به عموم مسلمانان جهان برای این فاجعه گفت: در گذشته حج تلفاتی داشت که در حد گرمازدگی بود اما در این حادثه سبب دیگری در کار بوده است.

آیت الله جعفر سبحانی با انتقاد از مدیریت ضعیف سعودی‌ها در حج امسال گفت: دولتی که میزبان حج است باید همه امور را تعطیل و به میزبانی شایسته بپردازد.

مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر آموزش نحوه انجام اعمال حج گفت: باید دید اهل سنت چه زمانی رمی می‌کنند و تمام کاروان‌ها را ملزم کرد پیش از ساعت ۱۰ برای رمی جمرات از خیمه‌ها خارج نشوند. در صورت این اطلاع رسانی می‌توان تلفات را کاهش داد.

وی با تقدیر و تشکر از اقدام دولت در اعزام هیات به عربستان و مواضع منطقی وزیر بهداشت در مذاکره با مقامات سعودی درباره احتمال دفن برخی از پیکرهای شناسایی نشده و تاکید بر بازگشت پیکر آن‌ها به کشور خاطرنشان کرد: جانباختگانی که شناسایی نشده‌اند سعادت دفن در کنار خانه خدا نصیبشان شده و کفنشان، لباس احرام آن‌ها شد.

این مرجع تقلید همچنین با تاکید بر اینکه دکتر هاشمی روش نوینی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است، در مورد بیمارستان یک هزار و ۵۰۰ تخت خوابی قم خواستار ارائه گزارشی در این باره شد و وزیر بهداشت ضمن ارائه گزارشی بر سرعت پیگیری امور اشاره کرد.

ارسال نظر: