پرداخت غرامت به کارکنان سابق لانه جاسوسی از محل جرایم نقض تحریم‌‌های ایران 

کدخبر: 1006933

دولت آمریکا تصمیم گرفته به هر یک از کارکنان سابق لانه جاسوسی که سال ۵۸ در ایران گروگان گرفته شده بودند سه میلیون دلار غرامت بدهد که محل تأمین آن جرایم اخذ شده از شرکت‌‌های ناقض تحریم ایران خواهد بود 

به گزارش «نسیم»، کمیته روابط خارجی مجلس سنا هفته پیش به اصلاحیه‌ای رأی داد که خواستار اعطای 6750 دلار غرامت به هر یک از 38 کارکن سابق لانه جاسوسی به ازای هر یک روز ماندن در ایران به عنوان "گروگان" بود. رسانه‌های آمریکایی، از جمله "یو‌اس‌ای نیوز" گزارش داده‌اند با توافقات صورت گرفته 3 میلیون دلار غرامت به هر یک از آنها تعلق خواهد گرفت.

پیش از این کارکنان سابق لانه جاسوسی از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌ بودند پرداخت غرامت به آنها به عنوان یکی از مفاد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران منظور شود. 21 فروردین ماه سال جاری 35 نفر از کارکنان سابق لانه جاسوسی با نمایندگان کنگره دیدار و خواستار دریافت این غرامت از دولت ایران شده‌اند.

با این حال، به نوشته "یو‌اس‌ای نیوز"، این پول از دولت ایران اخذ نخواهد شد و محل تأمین آن جرائم اخذ شده از شرکت‌های ناقض تحریم ایران خواهد بود. "تام لانکفورد"، وکیل این پرونده توافق حاصل شده برای پرداخت غرامت به این افراد را "پیشرفتی مهم" خوانده است.

پیش از این نمایندگان کنگره با الصاق متمم‌هایی به طرح‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران خواستار حل و فصل این موضوع پیش از هر گونه توافق هسته‌ای با ایران شد بودند.

سناتور «جانی ایساکسون»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «جورجیا» پیشنهاد الحاق این دو متمم را به طرح «باب کورکر» و «رابرت منندز» مطرح کرده بود که خواستار نظارت کنگره بر هر گونه توافق هسته‌ای با ایران بود.

برخی منابع در آن زمان گفتند دولت آمریکا با پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی موافق است اما طرح آنها در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را به صلاح نمی‌داند.

ارسال نظر: