رویترز: کشته‌شدگان فاجعه منا ۲۰۷۰ نفر است

کدخبر: 1034806

این خبرگزاری نوشت: تعداد کشته شدگان فاجعه منا ۳ برابر رقمی است که مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند و بر آن اصرار دارند/ عربستان شمار کشته‌شدگان را از دو روز پس از حادثه، دیگر به روز نکرده است

به گزارش گروه بین الملل «نسیم»، خبرگزاری رویترز نوشت: کشته‌شدگان حادثه حج امسال، به رقم ۲۰۷۰ نفر رسیده است و این تعداد، حدودا سه برابر رقمی است که مقام‌های عربستان سعودی اعلام کرده‌اند و بر آن اصرار دارند .

عربستان می‌گوید شمار کشته‌شدگان این حادثه ۷۶۹ نفر بوده است و ۹۳۴ نفر هم در آن زخمی شده‌اند اما این آمار از دو روز پس از حادثه، دیگر به روز نشده است . پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که دست کم ۲۱۱۰ نفر در حادثه منا کشته شده‌اند .

رویترز و آسوشیتدپرس، بر مبنای گزارش‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های ۳۰ کشوری که شهروندانشان در حادثه منا کشته شده‌ بودند، جداگانه‌به این رقم‌ها رسیده‌اند .

وزارت بهداشت عربستان می‌گوید اختلاف‌ها درباره شمار کشته‌شدگان می‌تواند ناشی از افزودن شمار حج‌گزارانی باشد که بر اثر عوامل طبیعی در جریان حج جان باخته‌اند.

دولت عربستان درباره شمار دقیق کشته‌شدگان توضیح تازه‌ای نداده و آن را به پایان نتیجه تحقیقات دولتی در این باره موکول کرده است .

وزارت بهداشت عربستان سعودی در پاسخ به رویترز گفته است که یک کمیته عالی در حال بررسی شمار کشته‌شدگان حادثه منا است و "جزئیات مرتبط، پس از پایان تحقیقات این کمیته منتشر می‌شود ."

گرچه ملک سلمان، پادشاه عربستان، در پی این حادثه دستور داده بود درباره علل آن تحقیق و تفحص شود هرچند تاریخی برای اعلام نتایج این تحقیقات اعلام نشده است، اما منتقدان حکومت سعودی می‌گویند درباره استقلال و صداقت چنین تحقیقاتی، تردید دارند .

ارسال نظر: