برگزاری انتخابات پارلمانی در ونزوئلا

کدخبر: 1042660

ونزوئلایی‌ها امروز در انتخابات پارلمانی این کشور که ممکن است در جریان آن مخالفان دولت اکثریت پارلمانی را از حزب حاکم این کشور باز پس بگیرند، شرکت می‌کنند

به گزارش «نسیم»، ایسنا نوشت:

این در حالی است که رهبران سیاسی ونزوئلا اظهار نگرانی کرده‌اند که این انتخابات به خشونتها در این کشور نفت خیز اما عمدتا فقیر دامن بزند .

بیش از 163 هزار پلیس و سرباز برای برقراری امنیت در سراسر کشور مستقر شده‌اند. مراکز رای‌گیری ساعت 6 صبح به وقت محلی باز می شود و نتایج احتمالا ساعت 22 به وقت محلی اعلام خواهد شد .

در حالی که نارضایتی عمومی در ونزوئلا به دلیل افزایش فقر و تورم رو به افزایش است، یک ائتلاف گسترده مخالفان دولت در این کشور درصدد کسب کنترل مجمع ملی این کشور و تغییر رویه ضد آمریکایی در پیش گرفته شده از جانب نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا است .

در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است منجر به بن‌بست سیاسی در ونزوئلا که یکی از بیشترین ذخایر نفتی جهان را دارد و حتی تکرار اغتشاشات سال گذشته در این کشور شود که 43 کشته برجای گذاشت .

انتخابات امروز بعد از 16 سال ریاست جمهوری هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا و جانشینش یعنی نیکولاس مادورو، به عنوان رفراندومی بر سر سیاستهای اقتصادی دولت‌های آنها نگریسته می‌شود .

مادورو در روزهای اخیر در تبلیغات انتخاباتی، مخالفانش را "تنبل و بی کفایت" توصیف کرد و گفت: ما پیروز خواهیم شد .

مادورو و چاوز ثروت عظیم نفتی ونزوئلا را عمدتا صرف پروژه‌هایی نظیر ساخت مسکن،‌ جاده و مدرسه کرده‌اند .

اما در دوران ریاست جمهوری مادورو که در سال 2013 بعد از مرگ چاوز آغاز شد، به دلیل کاهش شدید قیمت نفت، انقلاب ونزوئلا دوران دشواری را تجربه می‌کند .

تعداد زیادی از خانواده‌ها در این کشور با مشکلاتی نظیر کمبود کالاهای اساسی روبه‌رو هستند و تورم افسار گسیخته قدرت خرید آنها را کاهش داده است .

در نظرسنجی‌هایی که دو شرکت ونزوئلایی انجام دادند، به احتمال زیاد ائتلاف گسترده مخالفان دولت در ونزوئلا مشهور به " میز گرد اتحاد دموکراتیک" در این انتخابات اکثریت آرا را کسب خواهد کرد .

مشخص نیست که بر اساس نظام حوزه‌های انتخابیه در ونزوئلا که عمدتا به نفع دولت این کشور است، آرای انتخابات پارلمانی چطور باعث تقسیم کرسی‌ها می‌شود .

منتقدان مادورو او را متهم به دستکاری در نظام حوزه‌های انتخابیه به نفع حزب خود کرده‌اند اما مادورو، مخالفانش را دست نشانده امپریالیسم یانکی‌ها توصیف می‌کند .

همچنین برخی مقام‌های بین‌المللی نیز از مادورو به دلیل آن که اجازه نمی‌دهد ناظران خارجی بر انتخابات این کشور نظارت داشته باشند انتقاده کرده و از وی خواسته‌اند انتخابات عادلانه در این کشور برگزار کند .

آندرس پاسترانا، رئیس جمهور سابق کلمبیا که اخیرا به شهر کاراکس پایتخت ونزوئلا سفر کرده در پی دیدار با دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: چیزی که همه ما می‌خواهیم برگزاری یک انتخابات پاک و شفاف در ونزوئلا است. ما امیدواریم مخالفان دولت ونزوئلا نیز به طور صلح‌آمیز نتایج این انتخابات را بپذیرند .

رودریگز نیز متعهد شد که انتخابات به شکلی عادی در ونزوئلا برگزار شود .

پاسترانا در عین حال اعلام کرد که مادورو قبول کرده که به رهبر به زندان افتاده مخالفان دولتش یعنی لئوپولدو لوپز اجازه دهد در این انتخابات رای دهد .

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت 10:30 امروز به وقت گرینویچ در ونزوئلا گشایش یافته و در ساعت 02:30 به وقت گرینویچ بسته خواهند شد .

مقام‌های ونزوئلا در عین حال اعلام کردند که 19 میلیون ونزوئلایی واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند و هزاران سرباز نیروهای امنیتی نیز برای حفظ نظم انتخابات مستقر خواهند شد .

این سوال مطرح است که آیا در صورت پیروزی مخالفان در انتخابات پارلمانی ونزوئلا و با در نظر گرفتن شکست حزب چپگرای آرژانتین در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور، تغییری گسترده در سیاست آمریکایی لاتین رخ خواهد داد؟

ارسال نظر: