اوباما از سفر فوری وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه برای گفتگو درباره جنگ با داعش خبر داد

کدخبر: 1044295

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: ما داعش را سخت‌تر از همیشه هدف حملات خود قرار خواهیم داد/ ما قلب داعش را می‌فشاریم/ همه سرکردگان داعش را یک به یک شکار می‌کنیم

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

به گزارش تلویزیون رویترز، اوباما که پس از دیدار با مقامات وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت : آمریکا و نیروهای نظامی این کشور همچنان در راس ائتلاف بین المللی ماموریت نابودی داعش را دنبال می کنند.

وی افزود:« ما همچنان بر راهبرد چهارگانه موثر خود برای مقابله با داعش ادامه خواهیم داد.»

اوباما، تعقیب عناصر داعش و نابود کردن آنها، تجهیز و آموزش نیروهای نظامی عراق برای نبرد با داعش، جلوگیری از عملیات داعش با ممانعت از تبلیغات روانی، عضو گیری، و جمع آوری کمک های مالی برای داعش، و بالاخره در پیش گرفتن دیپلماسی فعال را برای حل و فصل بحران سوریه با هدف تمرکز همه طرفهای ذیربط و ذینفع این کشور در مقابله با داعش، چهار راهبرد جدید کاخ سفید در این خصوص برشمرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت :«پائیز امسال وحتی قبل از حملات تروریستی پاریس و سن برناردینو من دستور دادم تدابیر جنگی آمریکا علیه داعش تشدید شود.این اقدامات شامل تقویت قوای نظامی و بهره گیری از نیروهای ویژه علیه داعش در جریان است. همچنانکه قبلا هم گفته ام این جنگ جنگی مشکل خواهد بود. زیرا داعش درصدد اختفای عناصر خود از جمله در مناطق مسکونی و در میان شهروندان عادی است تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند. لذا برغم شدت یافتن جنگ علیه داعش ما باید مراقب باشیم تا با دقت تمام از آسیب رسیدن به غیرنظامیان اجتناب کنیم. همزمان، متحدان ما حاضر در صحنه، عناصر داعش را شهر به شهر و نقطه به نقطه تعقیب می کنند. ما شدیدتر از قبل با داعش مقابله خواهیم کرد. جنگنده های ائتلافی و هواپیماهای بدون سرنشین ما عملیات خود را ضد داعش تشدید کرده اند. به طوری که تا به امروز حدود 9000 سورتی عملیات پروازی داشته اند.»

اوباما خاطر نشان کرد :«ماه گذشته میلادی ما بیش از هر زمان دیگری از آغاز عملیات جدید، مواضع داعش را بمباران کردیم. ما همچنین سرکردگان، کماندوها و قاتلان داعش را یکی پس از دیگری شناسایی و نابود می کنیم. به طوری که از بهار گذشته تاکنون چندتن از سرکردگان مهم این گروه از جمله ابوسیاف یکی از سرکردگان مهم داعش، مرد نظامی شماره دو داعش، جنید حسین عضو گیر معروف داعش در اینترنت، محمد اموازی یکی دیگر از سرکردگان داعش که در قتل تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی دست داشت و در چند هفته اخیر ابوصالح مسئول اصلی امور مالی داعش، ابومریم مسئول اخاذی داعش و بالاخره ابورحمان التونسی مسئول قاچاقچی تسلیحاتی داعش را از بین برده ایم. البته این فهرست همچنان باز است. ما از شهر رقه مرکز اصلی فعالیت داعش تا لیبی رفته ایم تا افرادی مانند ابونبیل رهبر داعش در لیبی را شکار کنیم.»

اوباما تاکید کرد :« نکته مهم این است که سران داعش دیگر نمی توانند مخفی شوند و پیام ما به آنها این است که نفر بعدی آنها هستند. هر روز ما تعداد بیشتری از مواضع و عناصر داعش را نابود می کنیم. ما انبارهای مهمات، مراکز نظامی و آموزشی ،تسلیحات سنگین، مراکز ساخت بمب داعش را هدف قرار می دهیم. ما با این کارها قدرت مانور داعش را کاهش داده ایم زیرا آنها می دانند که هرجا که عناصر آنها تجمع داشته باشند، بمباران و منهدم خواهند شد. شدت این حملات به حدی بوده است که تابستان امسال داعش در عراق و سوریه هیچ عملیات زمینی موفقی نداشته است.از چند هفته گذشته، ما حملات جدیدی علیه مسیرهای حیاتی داعش آغاز کرده ایم. در حمله به تاسیسات و مبادی قاچاق نفت داعش صدها تانکر، دهها پالایشگاه و مسیرهای قاچاق نفت داعش منهدم شده است. ما به این حملات ادامه خواهیم داد.

داعش در حال از دست دادن نواحی تحت تصرف خود در عراق است. به طوری که اراضی تحت اشغال داعش در استان کرکوک و تکریت آزاد شده اند. به تازگی هم سنجار و یک بزرگراه مهم از چنگ داعش آزاد شده است. داعش در بیجی و پالایشگاه بیجی هم شکست خورده است. همچنین با عملیات نیروهای ویژه شمار زیادی از زندانیان دربند داعش آزاد شده اند. تاکنون بیش از 40 درصد از نواحی مسکونی پرازدحام عراق که در چنگ داعش بودند، آزاد سازی شده اند. این شکست ها ادامه خواهدداشت. نیروهای عراقی تا عمق الرمادی پیش رفته اند و در فلوجه هم با قدرت پیش می روند تا مبادی مواصلاتی به موصل را قطع کنند. نیروهای عراقی هنوز کارهای سختی در پیش دارند. ما تا رهایی کامل عراق از شر داعش از نیروهای عراقی پشتیبانی و حمایت خواهیم کرد.»

رئیس جمهور آمریکا افزود :«داعش در سوریه نیز در حال متحمل شدن شکست های بیشتر است. ما به پشتیبانی هوایی خود از نیروهای محلی سوریه علیه داعش ادامه می دهیم. از کردها، اعراب، مسیحیان و ترکمن های سوریه مقابل داعش حمایت می کنیم. بدنبال خارج کردن داعش از کوبانی و تل ابیض، نیروهای محلی سوریه عناصر داعش را از همه مناطق مرزی ترکیه عقب رانده اند. ما در حال تلاش با ترکیه هستیم تا این مناطق را مسدود کنیم.»

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امشب پس از دیدار با مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سخنانی بر تداوم راهبردهای چهارگانه جدید کاخ سفید برای مقابله با گروه تکفیری- صهیونیستی داعش تاکید کرد.

اوباما در ادامه این سخنان گفت :«هزاران کیلومتر از مناطق تحت اشغال داعش در سوریه آزاد شده است و به زودی مناطق دیگری نیز آزاد می شود. نیروهای ویژه اعزامی آمریکا به سوریه در حال پشتیبانی نیروهای محلی و عقب راندن داعش به سمت جنوب سوریه هستند و با قطع مسیرهای مواصلاتی داعش حلقه محاصره رقه را تنگ تر می کنند.در این حال ما هر روز از سبعیت و کشتار داعش مطالب بیشتری می شنویم. عناصر داعش که در حال عقب نشینی و فرار هستند، مردم را می کشند و باعث آوارگی شمار دیگری از مردم می شوند. تعداد زیادی از مردم سوریه از این کشور فرار می کنند. با تمام این اوصاف ما معتقدیم که اقدامات در دست انجام شدن باید سریعتر صورت گیرد. هیچکس به اندازه مردم مناطق جنگ زده عراق و سوریه و نیز بازماندگان قربانیان سن برناردینو و پاریس و نقاط دیگر، اهمیت تسریع این اقدامات را درک نمی کند.»

رئیس جمهور آمریکا افزود:« همزمان با این اقدامات آمریکا، متحدان ما در آلمان، فرانسه، انگلیس، استرالیا و ایتالیا و خیلی های دیگر به تلاش های خود دراین خصوص ادامه می دهند. به همین علت هم من از اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا خواسته ام تا به خاورمیانه برود و کمک های بیشتری برای این ائتلاف جمع آوری کند.»

اوباما در ادامه به تلاش های دیپلماتیک آمریکا اشاره کرد و گفت :« در جبهه دیپلماتیک، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم فردا به روسیه می رود تا تلاش های وین را برای پایان دادن به بحران جنگ داخلی سوریه پیگیری و دنبال کند. در داخل آمریکا نیز وزیر امنیت داخلی آمریکا در حال بازنگری در تدابیر هشداری لازم برای هوشیاری و امنیت بیشتر مردم است.»

اوباما در پایان سخنان خود از نیروهای نظامی آمریکا در خارج به خاطر آنچه وی جانفشانی برای امنیت بیشتر مردم این کشور توصیف کرد، قدردانی کرد.

ارسال نظر: