نشنال اینترست:

رژیم صهیونیستی از درون فرو می‌پاشد

کدخبر: 2015501

این مجله آمریکایی نوشت: حدس و گمان‌های فراوانی پیرامون اختلاف دستگاه امنیتی و دولت نتانیاهو وجود دارد که فرا‌تر از برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - نشنال اینترست در خصوص توافق هسته ای ایران و ایجاد شکاف بین مقامات اسرائیلی به این بهانه می نویسد:

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا، قبل از جلسه کمیته روابط خارجی شهادت داد که "به خاطر توافق هسته ای ایران، دیگر تهدیدی از سوی ایران متوجه اسرائیل نیست." او تاکید کرد که حتی اسرائیل نیز می داند که این حرف، واقعیت دارد. او به سخنرانی ماه گذشته گادی ایزنکوت، رئیس ستادکل نیروهای دفاعی اسرائیل اشاره کرد که گفته بود: "در این توافق خطرات بسیار اما فرصت های بسیاری نیز هست." اما بنیامین نتانیاهو معتقد بود که این توافق یک اشتباه تاریخی برای جهان است.

بسیاری از آمریکایی ها ممکن است از اختلاف نظر بین رهبران سیاسی و دستگاه امنیتی اسرائیلی شگفت زده شوند، به علاوه این اختلاف نظر در مورد چگونگی رویکرد توافق هسته ای و قبل از آن هم بلندپروازی های هسته ای ایران، مدت هاست که روح جلسات بحث و مناظره دراسرائیل است که در آمریکا چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.

اختلاف نظرها در مورد نحوه کنترل بلندپروازی های هسته ای ایران، چند سال است که شروع شده است. در سال 2010، بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل با گبی اشکنازی، سپهبد اسرائیلی و مئیر داگان، مدیر سابق موساد، بر سر یک دستور برای آماده باش نظامی درصورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران با یکدیگر درگیر شدند. یک شبکه تلوزیونی اسرائیلی افشا کرده بود که اشکنازی و داگان به شدت به این دستور اعتراض کرده و هشدار داده بودند که این کار یک اشتباه استراتژیک است و دست آخر داگان اخطار داده بود که "شما ممکن است باعث به وجود آمدن جنگی تحت یک تصمیم گیری غیرقانونی شوید."

اشکنازی و داگان، دو عضو بسیار مهم تاسیسات امنیتی هستند، کسانی که تلاش دارند تا انتقادات شدید نتانیاهو و دیگر سیاستمداران، را علیه توافق هسته ای مهار کنند. به عنوان نمونه افراییم هالوی، یک سیاستمدار اسرائیلی می نویسد: "چه نفعی در ابطال توافقنامه ای که ایران را از دسترسی به بمب برای تلاش برای اقدامات تروریستی دور نگه می دارد و دیگر تهدیدی هم به حیات اسرائیل محسوب نمی شود؛ وجود دارد؟"

حدس و گمان های فراوانی پیرامون بحث و مناظره دستگاه امنیتی و دولت نتانیاهو وجود دارد زیرا این اختلاف نظر چیزی فراتر از برنامه های هسته ای ایران ( مانند اختلافات در مورد بندرگاه غزه یا راه اندازی مذاکرات فلسطین) است.

یک فرض اصلی در مورد اغلب این دستگاه های امنیتی این است که ایران مسلح به سلاح هسته ای در حال حاضر تنها تهدید حیاتی اسرائیل است و باید در اولویت برنامه و اقدامات قرار بگیرد واز آنجایی که توافق هسته ای تهدید مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای را کاهش داده است، حداقل برای مدت زمان کمی، بسیاری بر این باور هستند که این اتفاق علیرغم برخی خطرات، فرصت هایی را به دست اسرائیل داده است. چنانچه در بیانیه اخیر ژنرال اسرائیلی، بنی گنتس، گفت: "توافق هسته ای به اسرائیل فرصت خواهد داد تا ظرفیت های دفاعی و تهاجمی خود را که به عنوان یک بازدارنده عمل خواهد کرد، بسازد." این درحالی است که برخی مقامات اسرائیل نیز بعد منفی توافق را می بینند، توافقی که ممکن است باعث تقویت حزب الله شود. چیزی که در نگاه ایزنکوت، چالش های نظامی بیشتر برای اسرائیل است.

ائتلاف دولتی قضیه را از ابعاد دیگری نیز بررسی می کند. فرض اصلی برای نتانیاهو و سیاستمدارانش این است که ایران همچنان قادر است تاسیسات هسته ای اش را حفظ کند و در منطقه بی ثباتی به وجود بیاورد. مدت کوتاهی بعد از توافق هسته ای نتانیاهو اشاره کرد که " توافق، ایران را ملزم نمی کند که رفتارهای خشونت آمیز خود را به هر نحوی کاهش دهد.

اما فرصت هایی که توافق هسته ای در اختیار اسرائیل می گذارد چیست؟ این فرصت ها برای شروع می تواند شامل افزایش ظرفیت های سیستم های موشکی دفاعی واستقرار سامانه زنجیره ای داوود و سپر موشکی پیکان-3، باشد. به علاوه اسرائیل می تواند ظرفیت های حمله به تاسیسات هسته ای ایران را در صورت رفتن ایران به سمت ساخت سلاح های هسته ای؛ توسعه دهد و همچنین اسرائیل می تواند بر روی دغدغه های امنیتی فوری مانند دفاع ومبارزه در مقابل حزب الله و حماس، و همچنین اقدامات خود در غزه و کرانه باختری رود اردن تمرکز کند.

ارسال نظر: