اوباما درخواست اردوغان برای دیدار دوجانبه را رد کرد

کدخبر: 2019771

روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که رئیس‌جمهوری ترکیه در سفر این هفته‌اش به واشنگتن با استقبال سرد مقامات آمریکایی مواجه خواهد شد و قرار هم نیست که با همتای آمریکایی خود دیداری دوجانبه داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فارس" نوشت:

در آستانه سفر "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه به آمریکا، روزنامه " وال‌استریت ژورنال " نوشته است که بر خلاف سال 2013 که "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا به تمجید از اردوغان پرداخت، وی این بار با استقبال سرد کاخ سفید مواجه خواهد شد.

اردوغان قرار است فردا برای شرکت در نشست امنیت هسته‌ای که در آمریکا برگزار می‌شود، به واشنگتن سفر کند.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته که اوباما درخواست اردوغان برای شرکت در مراسم افتتاحیه مسجدی را که با حمایت ترکیه در مریلند ساخته شده، نپذیرفته است. وی همچنین هیچ برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه با اردوغان ندارد.

انتظار می‌رود که اردوغان به جای اوباما با "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند.

با این حال مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند عدم دیدار با اردوغان نباید به عنوان تحقیر رئیس‌جمهور ترکیه از سوی کاخ سفید نگریسته شود، چراکه طرفین در ماه نوامبر در نشست گروه 20 دیدار کردند و در ماه فوریه هم گفت‌وگوی تلفنی داشته‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: "این دو رئیس‌جمهور با کمتر کسی از رهبران جهان اینطور مداوم در تماس بوده‌اند. در نشست امنیت هسته‌ای برنامه مستحکمی (برای دیدارهای دوجانبه) وجود ندارد و اینطور نیست که اردوغان مستثنا شده باشد."

نشست امنیت هسته‌ای از روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و قرار است هیئت‌هایی از 51 کشور جهان در آن شرکت کنند. اوباما با "شی جین پینگ" رئیس‌جمهور چین دیدار دوجانبه خواهد داشت.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات دولت ترکیه ماه‌هاست که تلاش می‌کنند زمینه را برای برگزاری یک دیدار دوجانبه بین اردوغان و اوباما در واشنگتن فراهم کنند.

در سه سالی که از دیدار اردوغان از واشنگتن می‌گذرد، وی سرکوب منتقدان داخلی را تشدید کرده، روند صلح با کردها بر هم خورده و شهرهای کردنشین ترکیه عملا به صحنه جنگ شهری بدل شده‌اند. ترکیه همزمان مواضع کردها در سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، مقامات آمریکایی در نشست‌های خصوصی نگرانی خود از سرکوب کردها توسط آنکارا را به مقامات دولت ترکیه منتقل کرده‌اند. هرچند آمریکا هم شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را گروهی تروریستی می‌خواند، اما دولت اوباما از به کارگیری تانک و ادوات جنگی سنگین در نبرد با نیروهای کرد ابراز نگرانی کرده است.

"مکس هافمن" مدیر بخش امنیت ملی و سیاست بین‌المللی مرکز "امریکن پراگرس" می‌گوید: "کاخ سفید نمی‌خواهد اینطور به نظر برسد که از رئیس‌جمهور اردوغان استقبال می‌شود. سرکوب روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی ادامه یافته و اکنون اجماع در واشنگتن این است که اردوغان برای پیشبرد رویاهای خود، در حال نابود کردن دموکراسی ترکیه است."

ارسال نظر: