گزارش هاآرتص از لابی‌های اسرائیلی در انتخابات آمریکا؛

چه کسی سخنرانی ترامپ در اجلاس آیپک را نوشت؟

کدخبر: 2024003

هاآرتص ارتباطات سفیر اسرائیل با کمپین‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را تایید کرد و نوشت: مواضع ترامپ درباره ایران و فلسطین در آیپک طبق نظر سفیر اسرائیل با اظهارات نتانیاهو هماهنگ شده بود.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، هاآرتص نوشت:

افرادی که شنونده سخنان ترامپ در کنفرانس ماه مارس آیپک بودند شاید کمی هویت سخنران برایشان گیچ کننده بود، بخش اعظمی از سخنرانی او، مخصوصا اظهاراتش درباره ایران و فلسطینی ها انگار همان واژه ها و کلمات نتانیاهو بود.

اخیرا مقاله ای در رویترز منتشر شده است که چرا چنین اتفاقی افتاده است. به نظر میرسد تنها چند روز قبل از سخنرانی ترامپ در آیپک، سفیر اسرائیل در واشنگتن، "ران درمر" با داماد ترامپ، جارد کوشنر که نویسنده سخنرانی ترامپ بوده تماس تلفنی داشته است. در این تماس تلفنی، درمر به کوشنر مواضع نتانیاهو درباره موضوعات امنیتی و دیپلماتیک جاری را اطلاع داده است.

یکی از منابع آگاه در سفارت اسرائیل تایید کرده است که این تماس تلفنی برقرار شده است و "سفیر با افراد ارشد کمپین های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا" در تماس است.

کوشنر، همسر دختر ترامپ، ایوانیکاست. او به نوعی پیش از نگارش این متن سخنرانی هم رابط کمپین ترامپ و اسرائیل بوده است و همان کسی است که سفر ترامپ به اسرائیل را برنامه ریزی کرد که بنا بود در دسامبر رخ دهد. این سفر در آخرین دقایق به خاطر اظهارات ترامپ درباره مهاجرت مسلمانان به آمریکا که مورد انتقاد اسرائیل قرار گرفت، کنسل شد.

روز پنجشنبه و در یک جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران یهودی، ترامپ درباره این موضوع گفت که از واکنش نتانیاهو نسبت به مواضعش ناامید شده است.

وی افزود: من واقعا نتانیاهو را دوست دارم، اما از اظهاراتش در این باره ناامید شدم، البته به من نگفتند که به اسرائیل نیایم اما ازبیانیه اش خوشم نیامد و الزما نرفتن من به اسرائیل به خاطر این بیانیه نبود.

ارسال نظر: