امضای تفاهم‌نامه همکاری صندوق اعتباری هنر و معاونت علمی ریاست جمهور

کدخبر: 1023184

صندوق اعتباری هنر و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت ریاست جمهوری به منظور ترویج اقتصاد خلاق و حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، دکتر غلامرضا خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که در صندوق اعتباری هنر برگزار شد؛ گفت: فرهنگ غنی از ایران، کشوری تمدن ساز و تاثیرگذار در دنیا ساخته است . امروز گفتمان ما در سطح جهانی مارا بیش از سلاح و قدرت نظامی قدرتمندتر ساخته است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر افزود: برای رشد اقتصادی کشور نگاه ها باید از تکیه بر معادن و منابع زیرزمینی برداشته شده و به فرهنگ و هنر به عنوان ثروت آفرین ترین صنعت این مرز و بوم معطوف شود، میهن ما از بستر فرهنگ و هنر می تواند بیش از پیش و با هزینه ای بسیار کم زمینه توسعه پرسرعت کشور را فراهم سازد، چرا که این ظرفیت در فرهنگ و هنر ما به وفور موجود است.

در این مراسم همچنین آقای دکترسجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری گفت: در کشور ما تا کنون به حوزه فرهنگ و هنر با دیدگاهی هزینه بر و بدون درآمد و سودآوری دیده شده است در صورتیکه براساس مباحث اقتصاد خلاق این حوزه می تواند درآمدزا و سهمی مهم از درآمد ناخالص ملی را در کشور داشته باشد.

ایشان ادامه داد: اگرچه در تمام بخش های حوزه فرهنگ و هنر به صورت جامع تاکنون حرکتی صورت نگرفته است اما شاهد بوده ایم، در حوزه هایی که فعالیتی انجام گرفته، بسیار موثر و امیدبخش بوده است. باید قدم های آغازین این رویکرد جدی¬تر برداشته شود.

سجادی نیری تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری بر اساس وظیفه ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقشه جامع ملی تدوین کرده است یکی از موضوعاتی که مورد بحث و پیگیری حوزه فرهنگ و هنر است .آنچه در اختیار ستاد است را می توانیم در مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان این حوزه قرار دهیم و با همکاری صندوق اعتباری هنر سیاست گذاری درستی انجام دهیم که منجر به روند رو به رشد و تعالی در کشور شود.

تفاهم نامه یادشده در پنج ماده تنظیم شده است تا در راستای دستیابی به اهداف، وظایف و برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مندرج در سند چشم انداز بیست ساله و به منظور ساماندهی، هدایت، توسعه و تجاری سازی فعالیت های حوزه فناوری های نرم و هویت ساز از ظرفیت های همکاری مشترک استفاده شود.

شناسایی و ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان حوزه فرهنگ و هنر و کمک در جهت تسهیل فرآیند احراز صلاحیت دانش بنیان بودن شرکت های متقاضی، از جمله مفاد تفاهم نامه و همکاری فی مابین است.

تعیین چگونگی و میزان حمایت از شرکت ها و موسسات خصوصی، دانش بنیان یا تعاونی های فعال حوزه فرهنگ و هنر و تبادل و هم افزایی اطلاعات مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر نیز مورد تاکید این تفاهم نامه است.

اعمال سیاست های تشویقی از شرکت ها و موسسات خصوصی و دانش بنیان به منظور توسعه صادرات محصولات فرهنگ و هنر، ترویج و ایجاد گفتمان از طریق چاپ کتاب، برگزاری همایش و ... از جمله مفاد این تفاهم نامه و همکاری است.

به منظور تحقق مفاد تفاهم یاد شده، نمایندگان تام الاختیار طرفین چگونگی اجرایی شدن موضوعات این تفاهم نامه را بررسی و از طریق کارگروه های مرتبط رایزنی وپیگیری خواهند کرد.

ارسال نظر: