رئیس سازمان بهزیستی: تکریم حقوق معلولان یک وظیفه بشردوستانه است

کدخبر: 1042229

محسنی‌ بندپی کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: توانمندسازی افراد معلول، تنها در بستر جامعه و با مشارکت نهادهای تصمیم‏‌ساز و بخش‏‏‌های اجرایی امکان می‏‌یابد

به گزارش «نسیم»، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان( 12 آذر)، گفت: امروز روز جهانی معلولان است، روزی متعلق به عزیزانی که با تلاشی وصف ناپذیر، از نارسایی چشمان نابینا، گوش ‏های ناشنوا و پاهای ناتوان فراتر رفته‏ اند تا اثبات کنند که معلولیت، مانع رشد و کمال نیست. سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق معلولان علاوه بر گسترش خدمات توانبخشی و رفاهی مورد نیاز آنان، همواره می‏کوشد تا از طریق رایزنی با سیاست‏گذاران و مدیران اجرایی، شرایط احیاء حقوق افراد معلول را فراهم نماید؛ زیرا توانمندسازی این افراد، تنها در بستر جامعه و با مشارکت نهادهای تصمیم‏ ساز و بخش‏‏ های اجرایی امکان می‏ یابد.

امروزه تکریم حقوق معلولان، به عنوان یک وظیفه بشردوستانه، مبنای بسیاری از جنبش ‏های جهانی قرار گرفته است و ما نیز به تبعیت از اصول عدالت محور نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می‏ کنیم تا با انعکاس مسائل و مطالبات افراد دارای معلولیت در سطح جامعه، به نوبه خود در برابرسازی فرصت‏های اجتماعی برای آنان سهیم باشیم. چنانکه مشارکت سازمان بهزیستی در بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان برخی تشکل‏های معلولان و تشکیل کمیته‏ های تخصصی مشترک با بسیاری از وزارتخانه‏ ها و سازمان‏ ها، نظیر وزارت آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، شهرداری‏ ها و شورای عالی استان ‏ها جهت توسعه امکانات دسترسی معلولان به خدمات شهری را می‏ توان به عنوان بخشی از این تلاش ‏ها برشمرد.

متولیان امور معلولان بر این واقعیت تأکید دارند که رفع تبعیض‏ های فراروی افراد دارای معلولیت، نه تنها یک وظیفه شرعی و انسانی محسوب می ‏شود بلکه در پیشبرد اهداف توسعه کشور نیز ضرورتی انکارناپذیر است. معلولان جامعه ما به واقع ثابت نموده‏اند که درصورت برخورداری از فرصت‏های برابر با دیگر افراد، بیش از سایرین، در اثبات توانمندی‏های خویش تلاش می‏کنند. تحت چنین شرایطی، بهره‏ گیری از قابلیت‏ های ارزنده آنان در عرصه‏ های قانون‏گذاری، مدیریت، آموزش، صنعت و فرهنگ می ‏تواند ضمن ارتقاء منزلت اجتماعی آنها، حرکت جامعه را در مسیر چشم ‏اندازهای توسعه، تسریع نماید. لذا امید است در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، فرصتی برای تقویت همدلی و همزبانی میان ملت و دولت به شمار می‏رود بتوانیم درسایه پیوندهای مستحکم میان متولیان امور معلولان در بخش‏ های دولتی و غیردولتی، افراد معلول و خانواده ‏های آنان، جلوه‏ های کرامت انسانی و استعدادهای شگرف این عزیزان را در مسیر تحقق اهداف جامعه اسلامی مان متجلی سازیم.

ارسال نظر: