وزیر علوم: سهم پژوهش و تحقیقات در کشور کمتر از ۰.۵ درصد است

کدخبر: 1043913

فرهادی گفت: در کشورهای پیشرفته سهم عمده‌ای در درآمد ناخالصی صرف تحقیقات می‌شود و این اعتبار روزبه‌روز افزایش می‌یابد اما در کشور ما این سهم ۴۷ صدم درصد است و قرار است در برنامه ششم به ۴ درصد برسد

به گزارش خبرنگار «نسیم» محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز هفته پژوهش و تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر برتر اظهار کرد: امروز در روز اول هفته گرامیداشت پژوهش هستیم که بانام پژوهش، فناوری و مدرسه نام‌گذاری شده است و این امر نشان‌دهنده اهمیت پژوهش در عرصه آموزشی است.مهم‌ترین رکن پژوهش را نیروی انسانی تشکیل می‌دهد و بر همین اساس آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد رسمی وظیفه خطیری را بر عهده دارد تا نسل اندیشمند و دانا و توانایی را تربیت کند .

فرهادی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های درسی باید نسبت به پژوهش توجه بیشتری شود هرچند این کار انجام‌شده اما باید افزایش یابد .

وی ادامه داد: باید دانش‌آموزان با فن‌ها و روش‌های کاوش و فرضیه آشنا شوند و وقت زیادی را صرف تحقیق در آزمایشگاه‌ها کنند .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشت: دانش‌آموز پژوهش‌گر از شک و تردید نمی‌هراسد و تغییر را حاصل تلاش انسان‌ها می‌داند و از تعصبات به دور بوده و جهانی می‌اندیشد و به‌صورت ملی عمل می‌کند چنین فردی جمع‌گرا بوده که از خود مرکزی گریزان است .

فرهادی گفت: در کشورهای پیشرفته سهم عمده‌ای از درآمد ناخالصی‌ها را صرف تحقیقات می‌کنند و این اعتبار را روزبه ر وز افزایش می‌دهند اما در کشور ما این سهم فقط 47 صدم درصد است که بسیار اندک بوده و قرار است در برنامه توسعه به 4 درصد برسد و امیدواریم در پایان برنامه ششم که سند تحول است به اهداف عالی دست‌یابیم و در افق 1404 باید رتبه اول را درزمینهٔ پژوهش و تحقیق در منطقه را داشته باشیم .

وی بابیان اینکه پژوهش دارای دو مقوله بستر و خود پژوهش است گفت: در بستر پژوهش امکانات، بودجه، تجهیزات و فضا که زیرساخت هستند باید فراهم باشند و همچنین در خود پژوهش فقر مسئله شناسی درخور توجه است.وی اظهار کرد: تکرار روش‌های پژوهشی آشنایی ناکافی با روش‌های مناسب پژوهش و تعیین اولویت‌ها دارای اهمیت بسیاری هستند که باید نسبت به آن‌ها توجه شود .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بال بیان اینکه برای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش باید پژوهش را باور داشت گفت: بر مبنای نظام مدیریت عدالت هیچ تصمیم‌گیری را نباید بدون پژوهش انجام دهیم .

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان بابیان اینکه امسال بیش از 700 طرح پژوهشی از دانش آموزان رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و قابل‌توجه است گفت: در آموزش‌وپرورش باید مبنا را بر مسئله محوری قرارداد و از تجویز مسائل انتزاعی پرهیز شود و دانش آموزان را با مفاهیم کاربردی آشنا کرد .

به گزارش خبرنگار نسیم در پایان این مراسم از دانش آموزان پژوهش‌گر در همه مقاطع تحصیلی تجلیل به عمل آمد .

ارسال نظر: