مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران در نشست خبری مطرح کرد

افزایش ۹ درصدی زنان سرپرست خانوار/ برگزاری جشن رمضان در باغ موزه قصر

کدخبر: 2037534

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران گفت: در سال گذشته تعداد زنان سرپرست خانوار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳، ۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت:

محسن ولیئی در نشست خبری که امروز درباره عملکرد سال گذشته این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در سال 94 جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران به 70 هزار خانوار رسید که جمعیت افراد تحت پوشش به 132 هزار نفر رسیده.

وی افزود: 59 هزار و 244 خانوار تحت پوشش کمیته امداد زن سرپرست خانوار هستند که نسبت به مدت مشابه یعنی در سال 93، حدود 13 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران با اشاره به اینکه جمعیت روستایی تحت پوشش کمیته امداد 59 درصد افزایش یافته است، گفت: 6843 خانوار روستایی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران هستند که نسبت به سال 93 ، 59 درصد افزایش یافته است.

ولیئی با اشاره به اینکه فقر به سمت روستاهای استان تهران رفته است گفت: در مدت اخیر مردان سرپرست خانوار که تحت پوشش کمیته امداد بوده‌اند کاهش ولی زنان سرپرست خانوار افزایش یافته‌اند.

وی درباره افزایش فقر در روستاها اشاره کرد و گفت: افزایش هزینه‌های زندگی، خشکسالی، کاهش قدرت خرید مردم در افزایش فقر در روستاها تاثیرگذار بوده است و یارانه‌ها نیز اثر خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران افزود: از مجموع 70 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران علت حمایت 32 هزار و 56 خانوار فوت سرپرست خانواده، حدود 20 هزار خانوار به علت طلاق تحت پوشش کمیته امداد هستند و 3163 خانوار نیز به دلیل بیماری سرپرست خانواده تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

ولیئی گفت: بر این اساس 45 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد به دلیل فوت سرپرست خانواده و 26 درصد تحت پوشش‌ها به دلیل طلاق بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: در طول سال 94، حدود 7 هزار و 611 خانوار از مجموع تحت پوشش کمیته امداد به دلیل خودکفایی و اشتغال خارج شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران افزود: تعداد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد نیز 3523 نفر است که نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش یافته است.

ولیئی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 51 میلیارد تومان با احتساب عیدی به مستمری‌بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه، کارگشایی و درمانی نیز از خدمات کمیته امداد به افراد تحت پوشش خود است گفت: سال گذشته 21 میلیارد و 100 میلیون تومان به 14 هزار و 828 نفر از متقاضیان وام پرداخت شده است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته 9050 فقره جهیزیه به واجدین شرایط داده شده است، گفت: 946 مورد نیز هدیه ازدواج به ارزش 915 میلیون تومان برای افراد تحت پوشش خود که ازدواج کرده‌اند پرداخت شد.

ولیئی افزود: تعداد بیمه شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) 93 هزار و 46 نفر است و مابقی نیز تحت پوشش تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌ها هستند که هزینه مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.

وی خبر داد: 900 نفر کودک زیر 6 سال دارای سوء تغذیه هستند که سبد غذایی برای این افراد تهیه و ارائه شده است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران گفت: 106 هزار نفر حامی طرح اکرام و محسنین کمیته امداد هنستند که 27 میلیارد تومان در سال 94 در قالب این طرح پرداخت شده است و استان تهران نیز رتبه اول را در طرح اکرام کسب کرده است.

ولیئی افزود: سرانه فرزندان ایتام در سال 94، حدود 287 هزار تومان به صورت ماهیانه بوده است که 41 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: 14778 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر نیز و همینطور 3700 دانشجو نیز تحت پوشش کمیته امداد هستند که هزینه آنها از سوی این نهاد حمایتی پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران درباره اردوهای حج فقرا نیز افزود: سال گذشته 8140 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد به صورت رایگان به مشهد مقدس اعزام شدند که نسبت به مدت مشابه 227 درصد رشد داشته است.

ولیئی افزود: 29 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد نیز سال گذشته در حوزه‌های مختلف مشاوره شدند که این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 90 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در حوزه مسکن و ساخت و ساز نیز برنامه‌های دیگری داشتیم که در این غالب 388 مورد خرید و ساخت مسکن مددجویان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 93، 226 درصد رشد داشته است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران تاکید کرد: 20 هزار مستاجر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران هستند. تعمیر و بازسازی مسکن مددجویان نیز حدود 60 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 93 نشان می‌دهد.

ولیئی درباره برگزاری جشن رمضان اظهار داشت: این جشن سال گذشته در فرهنگسرای بهمن به مدت 30 شب برگزار شد و امسال نیز جشن رمضان در محل باغ موزه قصر به مدت 30 شب برگزار می‌شود.

وی افزود: پیِش‌بینی می‌شود هر شب 1500 نفر میهمان این جشن باشند و بعضا مردم نیز به این مراسم مراجعه می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران گفت: در حاشیه این مراسم 120 غرفه محصولات غذایی و محصولات مددجویان به مدت 30 شب به فروش می‌رسد.

ولیئی گفت: از ساعت 10 شب حدود 60 الی 70 دقیقه برنامه جشن رمضان از شبکه 5 پخش می‌شود.

وی به تشکیل غرفه آرزوها نیز اشاره کرد و گفت: در این غرفه بعضی از آرزوها که که افراد تحت پوشش کمیته امداد دارند برآورده می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران گفت: در کنار جشن رمضان در باغ موزه قصر نمایشگاهی با 56 غرفه به مدت 30 شب برگزار می‌شود.

ولیئی خاطرنشان کرد: در پارک پرواز نیز نمایشگاهی با 100 غرفه برگزار خواهد شد و برنامه‌های فرهنگی و قرآنی نیز از جمله برنامه‌های این نمایشگاه‌ها است.

وی افزود: هزار سفره آسمانی در استان تهران در ایام ماه مبارک رمضان تشکیل می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران خاطرنشان کرد: طرح مفتاح‌الجنه نیز با 500 مورد با حضور مسئولان استانی و ملی برگزار می‌شود که در این سبک مشکلات تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) برطرف خواهد شد.

ولیئی خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) جمع‌آوری زکات و فطریه است که امسال احتمالا ماه رمضان 29 روز خواهد بود.

وی یاداور شد: یک روز نیز برای زندانیان جرائم غیرنقد و غیرعمد در طرح حکمت اختصاص یافته است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران خاطرنشان کرد: سبدهای کالا نیز تا 200 هزار تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) تدارک دیده شده است.

ولیئی خاطرنشان کرد: طرح حامی‌ یابی نیز که سال قبل 3700 حامی را برای مناطق محروم شناسایی کردیم در ماه رمضان امسال اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سال 94 ، یک میلیارد و 400 میلیون تومان فطریه جمع‌آوری شده است.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وام‌های اشتغالزایی اظهار داشت: سال گذشته 3764 مورد وام جهت اشتغال و خودکفایی پرداخت شده است که 54 میلیارد و 700 میلیون تومان میزان وام‌های پرداختی بوده است که از این مبلغ 13 میلیارد و 770 میلیون تومان از منابع داخلی کمیته امداد بوده است که همه این وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه و بدون سود است.

ولیئی با اشاره به اینکه سقف وام بانک‌ها از 15 به 20 میلیون تومان افزایش یافته است گفت: امسال پیش‌بنی می‌شود تعداد بیشتری از واجدین شرایط تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) وام‌‌های خوداشتغالی دریافت کنند که بر این منظور 110 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی درباره معافیت از خدمت سربازی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان نظام وظیفه 327 نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد معاف شدند.

مدیرکل کمیته امداد خمینی (ره) استان تهران درباره کیسه همیان مولا نیز گفت: 40 هزار کیسه همیان مولا در مساجد و مراکز نیکوکاری توزیع شده است تا در این کیسه‌ها اقلام مازاد خانواده‌ها جمع‌آوری و بدست نیازمندان برسد.

ارسال نظر: