سخنگوی ناجا مطرح کرد:

حذف برگ معاینه فنی خودروها بزودی/ قوانین صدور مجوز برگزاری کنسرت و عروسی در اختیار اماکن است

کدخبر: 2048027

سخنگوی ناجا در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بیش از ۶۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد، گفت: در آینده نیازی به برگه‌های صادر شده معاینه فنی وجود ندارد و این برگه‌ها حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » در نشست خبری امروز خود با حضور اصحاب رسانه درباره معاینه فنی خودروها گفت: بیش از ۶۰۰ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که ۱۰۰ تا در راه ها و ۴۰۰ تا در شهرستان ها و بقیه در تهران فعال هستند همه این مراکز به سامانه هماهنگ متصل شده اند و عملا برگه معاینه فنی جعلی بی اساس است در صورت برخورد با برگه های معاینه فنی قطعا با آن برخورد می شود.

منتظرالمهدی گفت: در آینده نیازی به برگه های صادر شده معاینه فنی وجود ندارد و این برگه ها حذف می شود.

خنگوی ناجا درباره اجازه برگزاری کنسرت و عروسی که از سوی قانون در اختیار اداره اماکن ناجاست، گفت: همچنان قوانین به جای خود باقی است و تغییری در آن رخ نداده است در صورت تغییر قوانین حتما در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

سردار منتظرالمهدی گفت: رانندگانی که دیرکرد جریمه داشته‌اند و مشمول بخشودگی شده‌اند تا پایان آذرماه فرصت دارند تا مابقی جریمه‌های خود را پرداخت کنند.

وی اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال تصادفات نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که با افزایش یک و نیم میلیون وسیله نقلیه و حدود یک و نیم گواهینامه جدید مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش سفرها به سبب رعایت فرهنگ ترافیک و تمکین مردذم از دستورات پلیس با کاهش حوادث و سوانح رانندگی مواجه هستیم گفت: در سه روز تعطیلی عید فطر کاهش حدود 8 درصد در صحنه و 16 درصد فقره تصادف وجود داشته است.

این مقام ارشد انتظامی به طرح تابستانی پلیس راهور افزود: بیشترین تصادفاتی که در تابستان سال گذشته وجود داشت به علت عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی بوده است. سرعت غیر مجاز و انحراف به چپ نیز از دیگر علل تصادفات به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بیشترین ساعت تصادفات بین ساعات 16 تا 20 بوده است ادامه داد: واژگونی با کسب 37 درصد از کل تصادفات در رتبه در رتبه اول قرار گرفت که نشأت گرفته از خواب آلودگی بوده است.

سردار منتظر المهدی اذعان داشت: بیشترین تصادفات در سال گذشته در استان‌های اصفهان و فارس و کمترین میزان تصادفات در استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.

وی ادمه داد رانندگان با ارسال کد 10 رقمی در کنار کارت‌های خودروها به سامانه پیامکی 1101202020 از میزان جرایم خود مطلع شده تا بتوانند پرداخت کنند.

وی ادامه داد: رانندگانی که نمی‌توانند جرایم خود را به صورت یکجا پرداخت کنند برای آنها امکان پرداخت تدریجی هم فراهم شده و با مراجعه به سامانه راه و 120 می‌توانند در این زمینه اقدام کنند.

سردار منتظر المهدی افزود: با امکاناتی که در وزارت کشور فراهم شده سامانه یکپارچه معاینه فنی اطلاعات همه خودروها به این سامانه ارسال شده است.

وی ادامه داد: بیش از 600 مرکز صدور معاینه فنی در کشور وجود دارد که حدود 406 مرکز در شهرستان‌ها و بیش از 100 مرکز هم در راه‌ها وجود دارد که همه این مراکز به سامانه متصل هستند و تقریباً صدور گواهینامه جعلی معاینه فنی منتفی می‌باشد.

این مقام ارشد انتظامی اظهار کرد: چنانچه که مرکز معاینه بنی برگه‌ای را صادر کند و ماموران پلیس با خودرویی مواجه شوند که فاقد یکی از مؤلفه‌های معاینه فنی باشد آن برگه معاینه فنی ساقط شده و مدارک در حضور مأمورین و تشخیص پلیس قرار می‌گیرد.

میزان خدمت سربازی به ازای فرزند و تاهل کاهش می‌یابد

سردار منتظر المهدی در زمینه خدمت سربازی گفت: بیش از یک و نیم میلیون مشول غائب شناسایی شده‌اند که حدود 500 هزار نفر مشمولین سال گذشته و امسال مراجعه کرده‌اند و آنهایی که بیش از 8 سال از خدمت سربازی‌شان می‌گذارد در خصوص پرداخت جریمه دیرکرد خود به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌به ازای هر یک سال مازاد بر 8 سال خدمت 10 درصد اضافه می‌شود و به ازای فرزند و تاهل 5 درصد کاهش می‌یابد.

معاون اجتماعی ناجا اظهار کرد: تسهیلاتی برای سربازان متاهل و تحصیلکرده ایجاد شده و مشمولین متأهل می‌توانند محل خدمت سربازی خود را در محل سکونت همسر خود انتخاب کنند و همچنین سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند برای سربازان در نظر کرفته شده است و همچنین بیمه خدمات درمانی افراد تحت تکفل از دیگر تسهیلات برای سربازان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: افراد لیبسانس و بالاتر می‌توانند به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و با ارائه مدارک خود از تسهیلاتی که در این خصوص ایجاد شده استفاده کنند و هر یک از این افراد در حوزه تخصصی خودشان به کار گرفته می‌شوند.

سردار منتظر المهدی اذعان داشت: حدود 200 هزار کارت معافیت در سال گذشته صادر شده است و ناجا تمام تلاش و توان خود را برای ارائه تسهیلات به سربازان به کار گرفته است.

افزایش 47 درصدی جرایم رایانه‌ای در 3 ماه اول سال

این مقام ارشد انتظامی گفت: در 3 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل جرائم یارانه‌ای 47 درصد افزایش یافته است و بیشترین جرایم مجرمانه در فضای سایبری مربوط به حوزه کلاهبرداری مالی است که 81 درصد می‌باشد و 29 میلیون نفر آنان را نیز جوانان تشکیل می‌دهند و همچنین 13 درصد جرایم در حوزه اخلاقی می‌باشد.

وی با بیان اینکه قربانی جرائم رایانه‌ای نشوید گفت: در گذشته مجرمان دارای هیکل‌های بزرگ و مغزهای کوچک بوده‌اند اما در زمان کنونی مجرمان دارای مغزهای بزرگ با هیکل‌های کوچک شده‌اند.

بیش از 60 درصد جرایم در حوزه وب و سایت انجام می‌شود

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه بیش از 60 درصد جرایم در حوزه وب و سایت انجام می‌شود گفت: کاربران هیچگونه فایل پیوست ایمیل‌های خود را باز نکنند و همچنین پاکت‌های ناشناس را نبینند در صورتی می‌توانند به این موارد نگاه کنند که آن را توسط آنتی ویروس چک کرده باشند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان 25 درصد بودجه اقتصادی را به کنترل این نوع موارد اختصاص می‌دهند.

سردار منتظر المهدی به موضوع مواد مخدر اشاره کرد و گفت:‌در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 200 تن مواد مخدر کشف شد که با افزایش 14 درصدی کشفیات مواجه بودیم.

وی گفت: بیش از یک هزار نوع ماده روانگردان در دنیا وجود دارد که هر بار با یک نام و شکل جدید وارد کشور می‌شود که بر اهمین اساس نیاز به آگاهی، آموزش و هوشیار سازی وجود دارد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: امروز مواد مخدر روانگردان تحت عناوین مختلفی همچون کاهش وزن، افزایش خلق و خو و شادابی به شکل قرص‌هایی در اختیار خانم‌ها در برخی از ورزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها قرار می‌گیرد که متأسفانه "متان فتامین و شیشه" بیشترین موادی هستند که غیر قابل بازگشت می‌باشند.

معاون اجتماعی ناجا در پاسخ به سؤالی مبنی بر قوانین جدید در خصوص لغو کنسرت‌ها گفت: قوانین در خصوص لغو کنسرت‌ها مانند گذشته لازم الاجرا است و تا کنون هم هیچ تغییری ایجاد نشده و قوانین باید اجرا شوند.

این مقام ارشد در خصوص سرقت بانک‌ها گفت: در زمینه سرقت بانک‌ها نه تنها افزایشی وجود نداشته است بلکه با کاهش 17 درصدی در سه ماهه نخست اول سال مواجه بودیم و همچنین در این زمینه 14 درصد افزایش وجود داشته است.

وی ادامه داد: بیشترین سرقت بانک‌ها در حوزه بانک‌های خصوصی انجام گرفته است و شاهد کاهش 57 درصدی سرقت در بانک‌های دولتی را داشته‌ایم.

سردار منتظر المهدی ادامه داد: پلیس آمادگی همکاری و تعامل با همه بانک‌ها را دارد و در صورت اعلام نیاز بانک‌ها به خصوص بانک‌های خصوصی پلیس همکاری کرده و نقاط احتمال خطر را به آنان یادآوری می‌کند.

وی گفت: حملات سایبری که امروز گفته شده از عربستان انجام می‌شود از سطح صفحه اول است و به لایه‌های زیرین عمقی نمی‌تواند کاری داشته باشد.

وی به طرح دریا از سوی پلیس اشاره کرد و گفت: از 10 خردادماه سال جاری تا 2 مهرماه سال جاری طرح دریا در حال اجرا می‌باشد و بر همین اساس برپایی بیش از 110 قرارگاه انتظامی ساحلی در استان‌های مازندران گیلان در بیش از 25 شهرستان از سوی پلیس در حال انجام است.

وی ادامه داد: حضور پلیس در اماکن ساحلی به منظور ایجاد نظم و انظباط برای مردم در دریا و ساحل و همچنین حوادث است که بسیار اهمیت دارد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته بیش از 700 نفر از شهروندانی که در حال غرق شدن بودند توسط مأموران پلیس نجات یافتند در حالی حه این رقم در تابستان سال گذشته یک هزار و 500 نفر بود.

وی به موضوع کلاهبرداری نجریه‌ای اشاره کرد و گفت: کلاهبرداری نیجریه یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری از افراد پولدار، صرافی‌ها و بنگاه‌های معاملاتی بزرگ است که صورت می‌گیرد و افراد کلاهبرداری خود را به عنوان فرد تحت تکفل افراد پولدار معرفی می‌کند البته نرخ این نوع کلاهبرداری با هشیارسازی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در زمینه کلاهبرداری فیشی بیشتر در خصوص کاربران سایت‌ها صورت می‌گیرد که باید شهروندان نسبت به این مقوله توجه کنند.

معاون اجتماعی ناجا گفت: اسکیمر هم که زیاد از آن صحبت می‌شود یک نوع دیگر کلاهبرداری است و لزوم توجه در خرید و رمز کد خیلی اهمیت دارد و فرد باید در هنگام رمز عابرکارت خود را به دست کسی ندهد و خود انجام بدهد.

سردار منتظر المهدی به اهمیت تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: با توجه به تشکیل و اقدامات قرارگاه مقابله با قاچاق کالا و ارز شاهد کاهش 45 درصدی قاچاق سوخت در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم.

وی در خصوص سؤالی مبنی بر ساماندهی اتباع خارجه و افاغنه از سوی ناجا چگونه است گفت: ساماندهی اتباع خارجه و افاغنه در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته و هر تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود لازم الاجرا می‌باشد و در حال حاضر در حال شناسایی و به روز رسانی آمار هستیم.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سه ماده مخدر جدید به تازگی وارد کشور شده است یا خیر گفت: هر روز مواد مخدر جدیدی با اسم‌های متفاوت وارد کشور می‌شوند تا جذابیت متفاوتی برای استفاده کننده داشته باشد و اساس همه آنها متافتامین و شیشه است.

وی ادامه داد: کپتاکون ماده روانگردان ومخدری است که در عربستان و کشورهای عربی استفاده می‌شود و علیرغم گران بودن آن بسیار ناخالص است.

معاون اجتماعی ناجا گفت: ما یک منطقه ژئوپولوتیک هستیم و محل اتصال عبور شرق به غرب می‌باشیم و به لحاظ سیاسی زمین کشور ما بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: همه کسانی که در امنیبت مرزها دخیل هستند با اهتمام جدی تلاش می‌کنند تا هیچگونه اتفاقی در کشور رخ ندهد و همچنین نقش مرزنشینان در همکاری با مرزبانان بسیار مهم و تأثیرگذار است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه امسال به هیچ وجه از صرافی‌ها سرقت نداشته‌ایم گفت: در سه ماه اول سال 18 مورد سرقت وجود داشت که 14 درصد منجر به کشف شد و همچنین 57 درصد سرقت‌ها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: چرخه جرم در واقع زنجیره‌ای از موقعیت های اجتماعی مانند زنجیر به هم متصل می‌شوند و اولین حلقه فقر و دومین حلقه بزه و بحران و سومین حلقه جرم و چهارمین حلقه دستگیری و حلقه آخر زندان است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: ورود به حلقه دستگیری و زندان از وظایف ذاتی پلیس است اما هر کسی در هر موقعیتی بتواند این حلقه‌ها را بشکند موفق خواهدبود. هرچند وظیفه پلیس دستگیری و به زندان انداختن مجرمان است.

سردار منتظر المهدی گفت: پلیس تمام تلاش خود را برای شکستن همه این حلقه‌ها می‌کند و بر همین اساس مراکز مشاوره را در کلانتری‌ها راه‌اندازی کرده است و بیش از 70 درصد مراجعات به کرانتری‌منجر به صلح و سازش می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: پلیس تلاش می‌کند در حلقه‌های دیگر به خصوص در حلقه یفقیر و بحران زده بیشتر وارد شود و با ارائه آموزش و توانمندسازی و هوشیاری افراد از ورود جرم جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: ناجا آمادگی دارد تا معتادان متجاهر کشور را جمع‌آوری کند اما این اقدام نیاز به زیرساخت دارد.

سردار منتظر المهدی ادامه داد: با توجه به اینکه دو میلیون معتاد در جامعه وجود دارد باید تلاش کرد تا معتادین جدیدی به جامعه افراد معتاد اضافه نشود.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: اجتماعی شدن و مقابله مبارزه با مواد مخدر امری مهم است و بیشتر باید بر روی نوجوانانی که در شروع اعتیاد هستند کار شود.

معاون اجتماعی ناجا در پایان گفت: 4 هزار شهید و 12 هزار مجروح در حوزه پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نشاندهنده تلاش ناجا در زمینه مبارزه با مواد مخدر است.

ارسال نظر: