مشروح مناظره وام مسکن

کدخبر: 924021

یک اقتصاددان: نداشتن مسکن به بحران جامعه تبدیل شده است/ مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت: سیاست وزارت راه در افزایش وام مسکن اشتباه است/ مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه: در دنیا با تحریک تقاضا مشکل بخش مسکن حل شده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، " وام خرید مسکن " موضوع این هفته برنامه مناظره است که با حضور مسئولان،کارشناسان و منتقدان بررسی می شود.

آیا در مقطع کنونی دولت باید به مردم تسهیلات خرید ارائه نماید یا عرضه مسکن را تقویت کند؟ محوری ترین بحث این هفته برنامه مناظره است.

سوال برنامه امروز این است که به نظر شما دولت برای حل مشکل مسکن مردم کدام راه را در اولویت قرار دهد؟

1- افزایش وام مسکن 2- تشویق مردم به پس انداز 3-کاهش قیمت تمام شده مسکن

علاقه مندان می توانند از هم اکنون تا پایان این برنامه نظر خود را به 300001 پیامک کنند.

بیش از 81 درصد مردم به گزینه 3 رای دادند و به گزینه 2 تنها 3 درصد و گزینه 1 نیز 16 درصد رای دادند.

بهمن آرمان: نداشتن مسکن به بحران جامعه تبدیل شده است

بهمن آرمان، اقتصاددان به‌عنوان اولین مهمان برنامه مناظره با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال رشد اقتصادی یک درصدی برسیم، گفت: ریشه رکود اقتصادی در تحریم‌هاست و بی‌تدبیری در سیاست‌های اقتصادی در هشت سال گذشته و حتی دولت یازدهم است.

وی افزود: بالا رفتن سن ازدواج و بیکاری گسترده و نداشتن مسکن به بحران جامعه تبدیل شده‌اند. به ازای هر شغل در بخش ساختمان چندین شغل دیگر هم به وجود می‌آید.

استاد دانشگاه با اشاره به این‌که به ازای هر شغلی که به‌طور مستقیم در ساختمان ایجاد شود چندین شغل متناسب با آن به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد:‌با سیاست‌هایی که در سال 79 شروع شد امروز شاهد هستیم که بر اساس آمارهای بین المللی ایران که زمانی با کمبود سیمان مواجه بود به چهارمین تولید کننده سیمان تبدیل شده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن در ایران بسیار بالا است، گفت: به حدود 1.2 تا 1.4 میلیون باب مسکن تازه‌ساز در هر سال نیاز داریم. بیش از 90 درصد مسکن در ایران توسط مردم ساخته می‌شود که همین باعث افزایش هزینه‌ها شده است. وی گفت: شرکت‌های بزرگ ساختمانی برای ساخت مسکن در کشور نداریم.

آرمان گفت: صندوق زمین و مسکن که اخیرا راه‌اندازی شد فقط 15 میلیارد تومان سرمایه داشته که اصلا رقمی نیست و من نمی‌دانم چرا برای راه‌اندازی آن وقت دو وزیر را گرفتند. افزایش میزان وام مسکن با توجه به شرایط فعلی چاره‌ساز نخواهد شد.

فرهاد بیضایی: سیاست وزارت راه و شهرسازی در افزایش وام مسکن اشتباه است/ مردم از خوراک خود می‌زنند تا بتوانند پول اجاره خود را بپردازند

فرهاد بیضایی، مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت به عنوان دومین مهمان برنامه مناظره، گفت: طرح‌های عامه‌پسند در حوزه مسکن تبعات منفی زیادی برای کشور دارد و باید از آنها دوری کرد.

وی گفت: مقایسه بخش مسکن کشور با کشورهای پیشرفته اشتباه است. برخی وزارتخانه‌ها در حوزه مسکن خلاف برنامه‌های دولت عمل می‌کنند.

بیضایی گفت: سیاست تحریک تقاضا برخلاف خروج غیرتورمی از رکود بوده و وزارت راه و شهرسازی نیز همین راه اشتباه را دنبال می‌کند از طریق افزایش وام خرید مسکن. این در حالی است که سیاست‌های حمایت از تولید مسکن در سال‌های اخیر عملا صفر شده است. سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی در افزایش وام مسکن اشتباه بوده و خلاف مهار تورم است.

بیضایی یادآور شد: در دوسال اخیر صدور پروانه‌های ساختماعی 50 تا 70درصد کاهش یافته است و این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی به دنبال توانمندکردن مردم برای خرید کالای تولیدی یعنی مسکن است. سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی در افزایش وام بر خلاف سیاست‌های کلی و بسته دیده می‌شود.

بیضایی گفت: خانوارهای ما اصلا امکان پس‌انداز کردن ندارند که بتوانند از این راه صاحب خانه شوند. اثرات افزایش وام خرید مسکن به شدت مخرب خواهد بود.

مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت گفت: در یکسال گذشته که وام خرید مسکن افزایش یافت قیمت مسکن در سه ماهه امسال رشد ناچیزی داشته است و حتی قیمت مسکن دچار افت هم شده است. اینکه افزایش وام خرید مسکن باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود حرف کارشناسی نیست.

بیضایی گفت: مردم باید عادت به پس انداز کنند و نهادهای پس‌انداز در کشور شکل بگیرند. قرار نیست وام 80 میلیونی به صورت یکباره به مردم داده شود که به بازار شوک وارد شود.

مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت گفت: دولت بیشتر در حال گفتار درمانی است و دولت به دنبال نمایش و شو در حوزه مسکن است.

وی افزود: صندوق زمین و مسکن چاره ساز مشکل مسکن نیست. حل مشکل مسکن بدون دولت ممکن نیست.

بیضایی گفت: آمار کشتار گوشت در کشور در چند ماهه اخیر 30 درصد کاهش یافته است. مردم از خوراک خود می‌زنند تا بتوانند پول اجاره خود را بپردازند.

مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت گفت: دولت قبل نگاهش در حوزه مسکن کاملا اشتباه بود. احمدی‌نژاد در حوزه مسکن موفق عمل نکرد.

بیضایی با بیان اینکه مردم توانایی پس‌انداز به دلیل درآمد پایین نخواهند داشت، گفت: مشخص نیست چه میزان وام و اقساط از مردم طلب می‌شود و این طرح برای بانک مرکزی نبوده و مربوط به وزارت راه و شهرسازی است. در پیش‌نویس، رقم 137 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

بیضایی در مناظره دو نفره گفت: دولت از تولیدکنندگان مسکن و حامیان بخش تولید در برنامه‌های تأمین مسکن مردم هیچ مشاوره‌ای نخواسته است. در استرالیا دولت از تولید مسکن با نسبت ثابت حمایت مالی کرده است.

علی چگینی: در دنیا با تحریک تقاضا مشکل بخش مسکن حل شده است

علی چگینی، مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به عنوان سومین مهمان برنامه مناظره، گفت: 13 درصد اشتغال مستقیم کشور مربوط به بخش مسکن است. یک درصد رشد در بخش مسکن 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور افزایش می‌یابد.

چگینی افزود: در سال‌های گذشته فقط به عرضه مسکن توجه شد اما در همین مدت قیمت مسکن شش برابر شده اما ارزش وام مسکن همان 20 میلیون تومان باقی مانده است. در دنیا با تحریک تقاضا مشکل بخش مسکن حل شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در کشورهای پیشرفته 40 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بازار رهن بوده و این در حالی است که در ایران سهم بازار رهن تنها 5 درصد است.

چگینی افزود: بخش زیادی از انرژی دولت صرف مسکن مهر شده است و یک میلیون واحد آن با کلی دردسر باقی مانده است.

چگینی اظهار داشت: در 15سال گذشته سمت عرضه حمایت نشده است و یکی از برنامه‌های دولت حمایت از تقاضا است که نرم جهانی در GPD 40 درصد است و این میزان برای ایران زیر 5 درصد اعلام شده است. باید بازار رهن شکل گیرد. شاید در چند سال آینده ایران نیز بتواند 70 درصد قیمت خانه را در اقساط بلندمدت وام ارائه دهد.

چگینی در مناظره دو نفره با تأکید بر اینکه در سال جاری تقاضای سرمایه در بازار معامله مسکن به حداقل رسیده است افزود: در هشت سال گذشته سمت تقاضا و بازار رهن کلا تعطیل شد.

وی گفت: مالکیت زمین خصوصی است و نمی‌توان زمین را در کشور ملی اعلام کرد. دولت اکثر زمین‌های خود را برای ساخت مسکن واگذار کرده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در صورت راه‌اندازی بازار رهن، قدرت وام دهی برای خرید مسکن پنج برابر می‌شود. الان وام ساخت ممنوع نیست اما وام خرید بعضا ممنوع است. صندوق‌های زمین و ساختمان دیگری هم در حال راه‌اندازی هستند.

چگینی گفت: در 25 شهریور از طرح جامع مسکن رونمایی خواهد شد و در آن شاخص‌های کلان اقتصادی نیز دیده شده است. تا سال 1404 حدود 10 میلیون نیاز مسکن خواهیم داشت. کاهش نرخ تورم را تا حدود 10 درصد پیش‌بینی کرده‌ایم.

علیرضا خسروی: بخش مسکن کشور با سیاست‌های فعلی دورنمای خوبی ندارد

علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس به عنوان چهارمین مهمان برنامه مناظره، گفت: بخش مسکن کشور با سیاست‌های فعلی دورنمای خوبی ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در دولت جدید در حوزه مسکن مدام از شاخه‌ای به شاخه دیگری پریده‌ایم. تناقضات زیادی در برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

وی افزود: طرح واگذاری وام 80 میلیونی وام مسکن شدیدا مبهم بوده و جزییات آن مشخص نیست. وعده دولت برای ادامه مسکن مهر دچار ابهاماتی شده است. مابه التفاوت نرخ سود در طرح وام 80 میلیون بالغ بر 130 هزار میلیارد تومان بوده که سه برابر پول تزریق شده در مسکن مهر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 70 درصد سبد خانوار کشور مسکن، مواد غذایی و حمل و نقل است گفت: بخش مسکن پاشنه آشیل دولت قبلی و دولت فعلی است. قسط دو میلیون تومانی وام خرید 80 میلیونی برای بسیاری از مردم قابل پرداخت نیست.

خسروی با بیان اینکه زمین باید ملی اعلام شود گفت: 50 درصد هزینه‌های مسکن قیمت زمین است.

حسام عقبایی: تسهیلات بانک مسکن در حال حاضر 12 درصد قیمت مسکن است

حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به عنوان پنجمین مهمان برنامه مناظره، گفت: در حال حاضر رکود بر بازار مسکن کشور حاکم است و محکوم به ساخت مسکن هستیم. معایب مسکن مهر بیش از مزایای آن بود. بخش مسکن ایران بیماری دارد که با یک فرمول درمان نمی‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تسهیلات بانک مسکن در سال 83 در تهران معادل 35 درصد قیمت مسکن بود و الان این سهم به 12 درصد رسیده است.

عقبایی گفت: انبوه‌سازان ما در کشور به صورت سنتی کار می‌کنند و صنعتی نیستند. محروم کردن مردم از تسهیلات مسکن کار درستی نیست.

وی با تأکید بر اینکه نیاز مسکن در کلانشهرها با شهرهای کوچک متفاوت است، گفت: باید تسهیلات مسکن متناسب با قیمت مسکن و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در هر شهر تعیین شود و تعیین تسهیلات با یک فرمول و با یک عدد مشخص در کل کشور رویکرد مناسبی نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه برنامه جامعی در حوزه مسکن نداریم گفت: بانک‌ها هولدینگ‌های ساختمانی ساخته‌اند و در حال ساختن برج‌های عظیم در بهترین نقاط تهران هستند. با این وضع نمی‌توانیم از تولید مسکن حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وام 80 میلیون تومانی به بنده پرداخت می‌شود که قسط آن یک میلیون و 800 هزار تومان است، مابه‌التفاوت سود این تسهیلات 130 هزار میلیارد تومان است. ما در یک کشتی با هم هستیم که در آن کارگر، کشاورز و کارمند حضور دارند چه کسانی می‌توانند اقساط دو میلیون تومانی را پرداخت کنند. هشت دهک جامعه نمی‌تواند اقساط این تسهیلات را پرداخت کند.

ارسال نظر: