معاون اموردریایی سازمان بنادر: حوادث ناگوار دریایی ناشی از ریسک ناخدای شناور است

کدخبر: 990636

هادی حق شناس درگفتگو با «نسیم»، افزود: تعداد شناورهای ورودی شش هزار و ۷۲۹ و شناورهای خروجی نیز شش هزارو ۲۵۳ فروند بوده‌اند/۳۵۲ هزار مسافر توسط شناورهای دریایی جابجا شدند

معاون امور دریایی سازمان بنادرو دریانوردی در گفتگو با نسیم ، میزان مسافران نوروزی ورودی و خروجی به بنادر و نقاط ترددی از تاریخ 25 اسفندماه سال 93 تا روز دوم فروردین ماه سال جاری را به ترتیب 352 هزارو 500 نفر و 361 هزارو 22 نفر دانست.

هادی حق شناس، افزود: در همین مدت تعداد شناورهای ورودی شش هزارو 729 و شناورهای خروجی نیز شش هزارو 253 فروند بوده اند.

وی تصریح کرد که تردد مسافران نوروزی از سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس و بالعکس از 20 نقطه انجام می شود و افزود که سفر های خارجی غیرازسرزمین اصلی از بندر خرمشهر به مقاصد بصره و کویت انجام می شود.

حق شناس گفت که تمامی خدمه کشتی و خود شناور ملزم به دریافت گواهینامه استاندارد از سازمان بنادر بوده و گشت های دریایی نیز با شناوارهای فاقد مجوز برخورد خواهند کرد.

"از قرارمعلوم، ۷۵ دستگاه شناور مسافری با ظرفیت شش هزار و 755 صندلی در نوروز امسال برای جابجایی مسافران تدارک دیده شده که بر این اساس ۳۱ دستگاه شناور حمل خودرو نیز وظیفه جابجایی خودروی مسافران را بین بنادر و جزایر اصلی بر عهده گرفته اند."

معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه دونوع سفر دریایی درکشور انجام می شود،نوع نخست را گشت دریایی با حداکثر زمان یکساعت با قایق های کوچک دانست که هم در شمال کشور وهم در جنوب وحتی در سواحل اروند رود انجام می شود.

وی، نوع دوم سفر های دریایی را جابجایی مسافر از سرزمین اصلی به جزایر خلیج فارس و بالعکس ذکرکرد و ادامه داد که بیشترسفرهای دریایی از بندر "شهید حقانی" به سمت جزیره قشم انجام می شودکه همه شناورهای دریایی متناسب با پیش بینی هوا مجوز تردد دریافت می کنند.

حق شناس، با بیان اینکه درگشت های دریایی چنانچه وضعیت آب و هوا نامناسب باشد به دریا نمی روند، افزودکه درسفرهای دریایی نیز مادامیکه وضعیت آب وهوا نامناسب باشد،سازمان بنادر ودریا نوردی اجازه تردد به آنها نخواهد داد.

وی، بروز برخی حوادث تلخ دریایی در وضعیت بد آب وهوایی را ناشی از پذیرش ریسک سفر از ناحیه ناخدای شناور دانست.

عضوهیات عامل سازمان بنادرودریانوردی انجام سفرامن را منوط به استفاده از پایانه امن، شناور مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی و تردد شناورها در آبراهه های امن قلمداد کرد.

وی، اطمینان داد که در بنادر وپایانه های رسمی، شناور ها مورد کنترل های لازم قرارگرفته و افزود که مرزبانی وگشت های دریایی مکلف به برخورد قاطع با شناور های غیر مجاز و فاقد گواهی تردد هستند.

حق شناس، اظهارداشت که به صورت مداوم وضعیت آب وهوا درایستگاههای رادیویی برای همه شناورها و حتی لنج های باری وتجاری ارسال می شود.

ارسال نظر: