گزارش «نسیم آنلاین» از مهم‌ترین وقایع اروپا در سالی که گذشت / بخش اول؛

سیل مهاجران به قاره سبز و شب‌ وحشت در پاریس

کدخبر: 2017617

هجوم پناهجویان به مرزهای اروپا و دسته پنجه نرم کردن این منطقه با مساله تروریسم به خصوص پس از حملات پاریس، از جمله مهم‌ترین وقایع سال ۹۴ در این قاره بود.

گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین » - مردم قاره سبز در سالی که گذشت روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. بریتانیا همچنان بر طبل خروج از اتحادیه می‌کوبد و مرزهای کشورهای اروپایی محل برخورد سیل پناه‌جویانی است که برای رسیدن به یک زندگی بهتر، کشورهای جنگ زده خود را‌‌ رها کرده و خطر گذشتن از دریا با قایق‌های لاستیکی را به جان می‌خرند. از سوی دیگر، تروریست‌های داعش با سلسله حملاتی در پاریس، وحشت را به خیابان‌های پایتخت فرانسه آوردند و مدت زیادی نیروهای امنیتی این کشور و کشورهای همسایه را درگیر کردند. در این گزارش به مرور برخی از مهم‌ترین وقایعی که اروپا سال گذشته با آن درگیر بود می‌پردازیم.

بحران پناه‌جویان

منطقه پر تنش و بحرانی خاورمیانه صحنه چند جنگ است. بسیاری از مردم سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و چند کشور دیگر برای زنده ماندن و فرار از درگیری‌ها به اروپا پناه می‌برند و هر کدام از کشورهای اروپایی با توجه به سیاست‌های خود با معضل پناه‌جویان برخورد می‌کنند. پس از افزایش تعداد پناه جویان خواستار ورود به کشورهای اروپایی، پارلمان این اتحادیه با پذیرش ۱۲۰ هزار مهاجر جنگ‌زده موافقت کرد. خیل عظیمی از پناه‌جویان که بیشتر به سوریه تعلق دارند، تلاش می‌کنند تا خود را به آلمان، اتریش، سوئد و بریتانیا برسانند که آن‌ها را می‌پذیرند. گمانه زنی‌های مختلف در خصوص دلایل پذیرش پناه جویان توسط این کشور‌ها مطرح می‌شود؛ منافع اقتصادی کنار مسائل انسان دوستانه. بر اساس آمارهای موجود، بحران مهاجران سوری بزرگ‌ترین مورد در نوع خود است.

انقلاب‌های عربی که یکی پس از دیگری کشورهای عربی جنوبغرب آسیا و شمال آفریقا را در نوردید، به سوریه نیز رسید اما بر خلاف موارد مشابه این اعتراضات به جنگی تمام عیار با تروریست‌ها تبدیل شد که هنوز بعد از ۵ سال ادامه دارد. در جریان این جنگ، بسیاری از سوری‌ها ماندند و در قالب‌های مختلف با تروریست‌ها جنگیدند یا علیه دولت سلاح به دست گرفتند. اما تعداد بسیار زیادی از مردم سوریه که برخی آمار‌ها رقم آنان را چهار میلیون نفر برآورد می‌کنند، از مسیرهای مختلف خود را به مرزهای اروپا رساندند.

این موج در یکسال اخیر شدت گرفت و مشکلات زیادی برای سیاستمداران اروپایی ایجاد کرد. سیاستمداران خوش پوشی که در سالن‌های زیبای کنفرانس ایستاده و در ابتدای امر برای پناهجویان آغوش باز کردند، با بحرانی شدن اوضاع حرف را عوض و شروع به وضع قوانین و شرایطی سخت برای پذیرش آوارگان کردند. آغوش باز و نمایش انسان‌دوستانه کشورهای اتحادیه اروپا جای خود را به کیلومتر‌ها فنس و صد‌ها پلیس ضد شوروش داد.

موج تقاضای ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست که سیاستمداران فرماندهی اتحادیه در بروکسل چه سیاست واحدی در مقابل این موج اتخاذ خواهند کرد. در حالی که کشورهایی مانند فنلاند و مجارستان مرزهای خود را به سوی پناهجویان می‌بندند، این سیل همچنان ادامه دارد و متوقف نمی‌شود. در این میان می‌توان به باج خواهی ترکیه از کشورهای اتحادیه اروپا دریافت مبالغ کلان برای کنترل موج پناهجویان نیز اشاره کرد. بحران پناهجویانی که در نتیجه جنگ علیه مقاومت به آن سو سرازیر شدند، هنوز ادامه دارد. بحرانی که شاید با مرگ "آیلان کردی" و پیدا شدن جنازه این کودک در ساحل ترکیه، کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

شب‌های خونین پاریس

ابتدای سال گذشته میلادی، فرانسه دو روز بحرانی پشت سر گذاشت. ابتدا در هفتم ژانویه، دو فرد مسلح با در دست داشتن سلاح گرم به دفتر نشریه «شارلی ابدو» در منطقه ۱۱ پاریس حمله کرده و خاطره خونباری در ذهن مردم فرانسه از خود به جا گذاشتند. در روز نهم ژانویه نیز گروگانگیری در سوپرمارکتی یهودی در شرق پاریس اتفاق افتاد که حمله نخست مربوط بود. شعارهایی که مهاجمان می‌دادند و پس از آن، قبول مسئولیت این حمله توسط داعش جو منفی علیه مسلمانان به خصوص در اروپا ایجاد شد. حادثه شارلی ابدو مورد بهره برداری‌های زیادی قرار گرفت که از جمله آن، برگزاری راهپیمایی اتحاد با حضور ۵۰ نفر از سران ارشد کشورهای مختلف بود. شاید در میان تمام مهمانان، حضور بنیامین نتانیاهو نظر بیشتری را به خود جلب می‌کرد!

کمتر از یکسال بعد از حملات شارلی ابدو، در آبان ماه سالی که در آخرین روزهای آن هستیم، وحشت به خیابان‌های پاریس بازگشت و اینبار، هفت حمله علیه آرامش شبانه پایتخت فرانسه انجام شد. عملیات‌هایی که طبق آمارهای منتشر شده، در نتیجه آن حدود ۴۰۰ نفر کشته و زخمی شدند. بر اساس آمارهای موجود، پیش از این بمبگذاری مترو مادرید در سال ۲۰۰۴ و عملیات انتحاری در شبکه حمل و نقل عمومی لندن که مسئولیت هر دوی آن را القاعده بر عهده گرفت، بزرگ‌ترین عملیات‌های تروریستی در اروپا بودند که تلفات زیادی داشتند. اما فرانسه به صحنه مرگبار‌ترین عملیات تروریستی قاره سبز تبدیل شد. برخی تحلیلگران دو موضوع بحران پناهجویان و حملات تروریستی را به یکدیگر متصل دانستند و همین موضوع را دستاویزی برای مقابله با ورود پناهجویان قرار دادند.

حملات تروریستی پاریس به اندازه‌ای در رسانه‌های جمعی جهان بازتاب شد که حملات تروریست‌ها در ضاحیه بیروت در اولویت‌های بعدی قرار گرفت. تاثیر رسانه‌ای حوادث پاریس و واکنش‌ها و محکوم کردن آن به اندازه‌ای بود که به اعتراض‌هایی در فضای مجازی منجر شد. برخی این مساله را مطرح کردند که هر روز در کشورهای مختلفی در نقاط گوناگون جهان به خصوص خاورمیانه انسان‌های زیادی کشته می‌شوند اما سیاستمداران غربی اهمیتی برای این مسائل قائل نیستند.

ارسال نظر: