رضا سراج: احتمال انجام توافق خوب در مذاکرات بسیار کم است

کدخبر: 1006629

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در هر دور از مذاکرات حرف‌ها و سخنان جدیدی مطرح می‌کنند که احتمال رسیدن به توافق خوب را کم‌رنگ می‌کنند/ استراتژی توسعه وابسته، با اصول مکتب امام اصلاً همخوانی ندارد

رضا سراج امشب در اجلاس مجمع بسیج استان اصفهان در تشریح و تحلیل مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: احتمال انجام توافق خوب در مذاکرات بسیار کم است.

*زیاده‌خواهی طرف غربی و عدم اراده لازم طرف ایرانی، احتمال رسیدن به توافق خوب را کم کرده است

وی بیان کرد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها در هر دور از مذاکرات حرف‌ها و سخنان جدیدی مطرح می‌کنند که احتمال رسیدن به توافق خوب را کم‌رنگ می‌کنند.

سراج تصریح کرد: نبود اراده و عزم جدی از سوی تیم ایرانی برای رسیدن به توافق خوب به‌جای اصرار به رسیدن به هر توافق از دیگر عوامل ضعیف بودن احتمال رسیدن به توافق خوب است، دلیل این ادعا نیز عدم استحکام کافی بر رعایت خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی تیم ایرانی است که اصرار بر بازرسی مدیریت‌شده نشان از این عدم عزم جدی است.

* معتقدین به توسعه به‌جای پیشرفت، مبنایشان در رسیدن به توافق به هر قیمت ممکن است

وی ادامه داد: در روند مذاکرات زیاده‌خواهی طرف غرب و همچنین عدم اهتمام لازم برای رسیدن به توافق خوب که شامل رعایت خطوط قرمز مدنظر مقام معظم رهبری است، ازجمله مهم‌ترین دلایل ضعیف بودن احتمال رسیدن به توافق خوب است.

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: بازخوانی، بازگشایی و بازبینی این مطلب که چرا عزم رسیدن به توافق به هر صورت و هر قیمت ممکن از سوی عده‌ای دائماً تأکید می‌شود و یا آنکه چرا برخی تلاش می‌کنند که اصل را رسیدن به هر توافق بدانند و نحوه و کیفیت آن را فرع، امری لازم و ضروری است.

*استراتژی رهبر انقلاب برای کشور، پیشرفت است نه توسعه

وی تأکید کرد: پشت‌صحنه رسیدن به هر توافق به هر قیمت و به هر صورت نکات زیادی است که نخستین نکته آن داشتن اعتقاد استراتژی توسعه وابسته است، در حقیقت معتقدان به توسعه استراتژِی وابسته اصل را بر توافق به‌جای کیفیت توافق می‌دانند.

سراج بابیان اینکه عده‌ای به دنبال توسعه در این کشور هستند، درحالی‌که استراتژی کشور تعیین‌شده از سوی رهبری معظم، پیشرفت است، گفت: استراتژی توسعه وابسته بر 4 اصل استوار است، که نیازمندی کشور خواهان توسعه را با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی امکان‌پذیر می‌کند.

*خدشه به هویت، ارزش‌ها و فرهنگ جزء پذیرفتن استراتژی توسعه است

وی افزود: برای رسیدن به توسعه باید هر ویژگی داخلی وابسته باشد، همچنین بازار مصرف و امکان سرمایه‌گذاری در داخل فراهم باشد، معتقدین به توسعه وابسته توجیه می‌کنند که توسعه بدون فنّاوری و سرمایه‌گذاری خارجی امکان عملیاتی شدن ندارد.

مسئول اسبق سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار کرد: اولویت‌های این توسعه، غلط است، در این مدل از توسعه، عدالت تولید نمی‌شود، در مدل توسعه وابسته استقلال ملی فاقد معنا و اعتبار می‌شود.

وی اضافه کرد: ورود کانون‌های قدرت و ثروت جهانی برای سرمایه‌گذاری و فنّاوری ورود مشروط خواهد بود، الزاماتی برای این ورود در کشوری که خواهان سرمایه و توسعه است، مطرح است، کشورهایی که می‌خواهند پذیرای انتقال توسعه وابسته باشند، باید خود را در سلسله‌مراتب جهانی تعریف کنند.

* هر کشور خواهان توسعه، همیشه به‌مثابه متکدی کشورهای توسعه معنا می‌شود

سراج با اشاره به اینکه اگر کشوری به دلیل هویت ملی، به دلیل اصول و آرمان‌هایش در نظم سلسله‌ مراتب جهانی در لایه‌های چهارگانه جایی نداشته و برای سلسله نظم جهانی چالش ایجاد کند، آیا بازهم انتقال سرمایه و فنّاوری از سوی کانون‌های قدرت و ثروت صورت می‌گیرد؟ گفت: قطعاً باید تغییری در روابط آن کشور با نظام جهانی ایجاد شود که محدود به سیاست خارجی هم تنها نمی‌شود.

وی تأکید کرد: چنانچه کشوری مدل توسعه وابسته را پذیرفت باید هنجارهای فرهنگی متأثر از این مدل توسعه که از سوی کانون‌های قدرت و ثروت اعمال می‌شود یا حتی ساختاربندی‌های سیاسی که به کشور خواهان توسعه تحمیل می‌شود را قبول کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌المللی یادآور شد: نظام ارزشی، هویتی، ارزش‌های فرهنگی یک کشور در صورت قبول مدل توسعه وابسته موردتهاجم قرار می‌گیرد، انتقال سرمایه و فنّاوری با تعیین حقوق بشر در آن کشور از سوی کانون‌های قدرت و ثروت مصادف می‌شود، به همان میزان که کشور متناسب با غربیان حرکت کند، انتقال فنّاوری صورت می‌گیرد.

*شبح استراتژی بر مبنای توسعه را در دولت سازندگی و اصلاحات شاهد بودیم

وی توضیح داد: هر کشور خواهان توسعه، همیشه به‌مثابه متکدی کشورهای توسعه معنا می‌شود، این مدل از توسعه، توسعه وابسته است و این راهبردی غلط است، چراکه نظام‌ آرمان‌ها، ارزش‌ها و هویت کشور تغییر می‌کند، ولی با این اوصاف این استراتژی به‌عنوان مدل استراتژی از سوی برخی قبول‌شده است.

سراج بیان کرد: استراتژی توافق به هر قیمت ممکن، استراتژی متأثر از توسعه وابسته است، رمزگشایی از جعبه سیاه هر توافقی به ما می‌گوید، توافق با این شرایط توافق خوب نیست.

*استراتژی توسعه، مسیر رسیدن به توافق به هر قیمت را پیگیری می‌کند

وی خاطرنشان کرد: ما شبحی از این استراتژی را در دولت‌های سازندگی و اصلاحات مشاهده کردیم، دیده‌ایم که تا کجا صورت‌بندی سیاسی کشور ما دچار تغییرات شد و به چهره فرهنگی هجمه وارد شد.

مسئول اسبق سازمان بسیج کشور ابراز کرد: مدل توسعه وابسته در سال‌های گذشته کشور را تا لبه پرتگاه بُرد، برای این مدل از توسعه، در سال‌های گذشته تئوری‌سازی و حتی گفتمان‌سازی انجام گرفت، بنابراین در نگاه نخست توافق به هر قیمت ممکن می‌خواهد، به‌جای طی کردن مسیر تأمین منافع ملی به هر قیمت، مسیر توسعه وابسته را طی کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر داده‌ها و ستانده‌ها هیچ تناسبی با یکدیگر ندارد، عنوان کرد: جریان معتقد به توسعه وابسته، برای آنکه به این مدل از توسعه برسد و مقاومت‌های در مقابل این مدل را از بین ببرد، گفتمان‌سازی این مدل را انجام داد.

*تعامل و تنش‌زدایی از اصول توسعه مطرح می‌شود

سراج یادآور شد: نظام معنایی اعتدال و توسعه می‌گوید، برای رسیدن به توسعه باید اعتدال داشت، برای رسیدن به استراتژی توسعه وابسته باید با یک نظام معنایی چون اعتدال و توسعه که گفتمان‌سازی می‌کند و مقاومت‌ها و مخالفت‌ها را کنار می‌گذارد، حرکت کرد.

وی تصریح کرد: تعامل سازنده با جهان وجه توسعه می‌شود، کشوری که می‌خواهد توسعه را در قالب تکنولوژی و فناوری بیاورد، ابتدا باید جایگاه خود را در سلسله نظام جهانی تعریف کند که اسم آن تعامل سازنده با جهان می‌شود.

تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی افزود: تنش‌زدایی از دیگر اصول توسعه وابسته محسوب می‌شد، پرهیز از ورود به مناقشات بین‌المللی به معنای تنش‌زدایی مطرح می‌شود، چراکه در مدل توسعه وابسته ورود به مناقشات بین‌المللی نمادی از افراط به شمار می‌آید، کانون‌های قدرت و ثروت بر اساس مدل توسعه زمانی تکنولوژی خود را به کشوری منتقل می‌کند که آن کشور چالشی با نظام جهانی نداشته باشد.

*معتقدین به توسعه، همیشه داده‌هایی را به‌منظور اعتماد‌سازی به‌طرف مقابل می‌دهند

مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور تأکید کرد: در کنار تعامل‌گرایی و تنش‌زدایی، نشانه دیگری تحت عنوان اعتماد‌سازی ظهور می‌کند که این مطلب بیان می‌کند ما علاوه بر تعامل‌زایی و تنش‌زدایی باید داده‌هایی را به‌طرف مقابل بدهیم تا طرف مقابل اعتماد کند.

*تناسب شعارها و آرمان‌ها با مقدورات یعنی آرمان‌زدایی

وی عنوان کرد: درحال حاضر دغدغه‌های نیروهای انقلاب و کسانی که خواهان پیشرفت کشور هستند این است که توازنی میان داده‌ها و ستانده‌ها وجود ندارد و معتقدین به توسعه می‌گویند این به دلیل اعتماد‌سازی است.

سراج ابراز کرد: تجلی آرمان‌ها سیاست خارجی یک کشور است، اگر آرمان‌ها با نظام سلسله‌مراتب جهانی در تضاد بود، نمی‌توان به انتظار توسعه وابسته نشست، لذا بیان می‌کنند برای رسیدن به نظام توسعه وابسته باید اعتدال داشت، می‌گویند آرمان‌ها باید متناسب با مقدورات باشد.

وی تشریح کرد: مطالبه آزادی قدس برحسب ظاهر، دادن شعار مرگ بر آمریکا و تغییر نظام سلطه جهانی با مقدورات ما نمی‌خواند، بنابراین باید متناسب شود، پس به معنای حقیقی آرمان‌زدایی می‌شود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه معتقدین به توسعه دست به تحریف امام راحل می‌زنند و تصویر دیگری از آرمان‌ها و اصول امام (ره) در برخی جلسات خصوصی به نمایش گذاشته‌ می‌شود.

وی یادآور شد: معتقدین توسعه وابسته بیان می‌کنند باید گفتمان آرمان باید متناسب با مقدورات باشد که اعتدال آن را معنا می‌کند، بنابراین اساساً فرهنگ پیروزی خون بر شمشیر فرهنگ متناسب با مقدورات نیست.

سراج خاطرنشان کرد: گفتمان غلط، توافق به هر قیمت ممکن را پی‌جویی می‌کند، چراکه این گفتمان می‌تواند زمینه‌ساز استراتژِی توسعه وابسته باشد.

*استراتژی توسعه وابسته، با اصول مکتب امام اصلاً همخوانی ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: استراتژی توسعه وابسته را باید با گفتمان و اصول مکتب امام (ره) سنجید؛ اسلام آمریکایی، اسلام سازش‌کار با سلطه‌گران، اسلام سکولار، اسلام مرفهین بدون درد و متأثر از پذیرفتن نظام سلسله‌مراتب جهانی است که با اسلام ناب هیچ همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: اعتقاد به کمک‌های الهی و بی‌اعتقادی به کمک‌های خارجیان از اصول مکتب امام راحل است، ولی نگاه متأثر از توسعه وابسته چشم به دست دیگران و خارجیان دوختن و در پی توان خارجی بودن است.

سراج بیان کرد: استراتژی توسعه وابسته و گفتمانی که این استراتژی را دنبال می‌کند، حاوی اعتقاد شدید به قدرت‌های جهانی است و معتقد به اعتماد‌سازی برای آنان است.

وی اذعان کرد: اعتقاد به اراده و نیروی مردم از دیگر اصول مکتب امام بود، ولی گفتمان توسعه وابسته، چشم به کانون‌های قدرت و ثروت به‌جای مردم دوخته است، حمایت از محرومین و مستضعفین و نفی اشرافی گری از دیگر اصول مکتب امام راحل است که در مقابل نگاه استراتژی توسعه وابسته به طبقات متوسط روبه بالای جامعه است.

ارسال نظر: