لاریجانی: ملت ایران به سخنان رهبری در مساله منا، افتخار کردند

کدخبر: 1030613

رئیس مجلس در کنگره شهدای استان چهار محال و بختیاری اظهار داشت: ملت ایران با این سخنان می‌دانند که یک پدر و یک تکیه گاه قوی دارند/ تا غربی‌ها با پول و سلاح جریانات تروریستی منطقه را حمایت می‌کنند این منطقه دچار آشفتگی است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کنگره ملی شهدای استان چهار محال و بختیاری با فرستادن سلام و درود خداوند بر روح پر فتوح امام (قدس)، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته، ارواح مطهر شهدای راه انقلاب اسلامی و شهدای استان چهارمحال و بختیاری گفت: من تشکر می‌کنم از سپاه پاسداران و ستادی که برای این منظور تشکیل دادند و کار بسیار ارزشمندی است که یاد شهدای انقلاب اسلامی و مجاهدین فی سبیل الله را گرامی‌ می داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: از همه مسئولین اجرایی و همچنین نمایندگان خوب شما در مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم که حمایت کردند و این کنگره عظیم به وجود آمد و بانی شدند بنده توفیق پیدا کنم دقایقی در محضر شریف شما باشم.

وی با بیان اینکه از امام علی (ع) نقل هست به به مالک گفت که من از خداوند می‌خواهم که عاقبت من و شما را سعادت و شهادت قرار بدهد گفت: شما می‌دانید مالک سردار بزرگ امام علی بود، سرداری که با همه هستی خود در رکاب آن حضرت بود؛ سرداری معمولی نبود، کسی بود که درخشندگی او در جنگ‌های مختلف دیده شد و عشق و علاقه او به امام علی بر همه مبرهن هست؛ امام علی وقتی مالک را برای مصر فرستاد چنین مطلبی به او گفت که عاقبت من و شما را خداوند سعادت و شهادت قرار بدهد.

لاریجانی با تاکید براینکه سعادت و شهادت به هم مربوط هستند گفت: شهادت امری اصلی در زندگی مسلمان واقعی است؛ برای جامعه هم همینطور هست که سعادت یک امر واقعی است؛ این دو با هم مربوط هستند.

وی افزود: شهادت چیزی است که امام علی فرمود اگر من هزار بار به وسیله ضربت شمشیر از این دنیا بروم این را ترجیح می‌دهم تا در رختخواب از دنیا بروم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهادت در زندگی یک مرد مسلمان واقعی رکن است گفت: به همین دلیل پیامبر گرامی اسلامی فرمود اگر مسلمانی اهل مجاهدت نباشد و در قلبش حداقل عشق به جهاد نداشته باشد و از این دنیا برود مثل یک منافق از این دنیا رفته باشد.

وی اظهار داشت: یک مسلمان ممکن است نماز، روزه و... را انجام بدهد اما عشق جهاد در قلبش نباشد، پیامبر فرمود چنین فردی اگر از دنیا برود مثل یک منافق از دنیا رفته است.

لاریجانی با تاکید براینکه عزت و سرفرازی یک مؤمن در گرو این است که اهل مجاهدت باشد گفت: عزت و سرفرازی یک جامعه هم در گرو این است که جهاد در آن جامعه رونق داشته باشد، خانواده شهدا عزتمند باشند نه انیکه بگویند در یک تاریخی ما جنگی کردیم و یک عده‌ای شهید شدند.

وی افزود: آن کسانی که اینطور فکر می‌کنند دچار یک غفلت بزرگ شده‌اند؛ عزت یک مؤمن و جامعه در گرو این است که اهل مجاهدت باشند به همین دلیل پیامبر فرمودند اگر جامعه ‌ای اهل مجاهدت نباشد و لباس جهاد را از تن در بیاورد لباس خواری به تن خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درست است کشور ما بزرگ و غنی است گفت: اما هستند کشورهای دیگری که هم از ما هم شاید از نظر ثروت بیشتر داشته باشند اما اینکه ایران در مقابل این خیل عظیم دشمنانی که در منطقه آتش افروزی می‌کنند با عزت و امنیت زندگی می‌کند اما آنها مشکل دارند و اگر یک کشوری به آنها تجاوز کند فوری یک تلفن می‌زنند به کاخ سفید تا به آنها کمک می‌کنند ولی اینجا یک بخشداری هم با صلابت سیاست آمریکا را به چالش می کشد و به پشتوانه این روحیه و اتکاء به جهاد می‌تواند اینگونه صحبت کند؛ لذا مسئله شهادت و جهاد یک مسئله حیاتی برای امر طیبه اسلام است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اگر زمانی جنگ نباشد اما ملت باید آماده باشد، یک مسلمان واقعی آن کسی است که آماده باشد؛ یک جامعه وقتی اسلامی است که روحیه حماسی اسلامی داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری فرمود ملت‌های بزرگ ملت‌هایی هستند که روحیه حماسی الهی داشته باشند افزود: آنگاه سرفراز هستند و سر را بالا می‌گیرد، چرا امروز در جامعه ما یک خانواده شهید در بین آن شهر و محله عزیز هست و سرشان را بالا می‌گیرند؟ چون باعث عزت و افتخار این کشور شد، این استقلال ما مرهون خون شهیدان هست و ما باید راه شهدا را در این نکته باید ببینیم که امام علی فرمودند مهمترین چیزی که انسان باید برای رستگاری خود از خداوند بخواهد شهادت و سعادت هست.

لاریجانی طرح این سوال که آیا می‌شود بدون شهادت طلبی سعادتمند باشیم گفت: عرض کردم امکان پذیر نیست، جامعه هم همینطور است، یک جامعه وقتی سعادتمند است که اهل مجاهدت باشد؛ اما سوال بعدی این است که آیا فقط این شرط کفایت می‌کند؟ یعنی یک جامعه می‌تواند سعادتمند باشد فقط به خاطر اینکه شهادت طلب است، این شرط لازم برای سعادت هست اما کافی نیست؛ یعنی یک جامعه می‌تواند اهل شهادت باشد و این یک رکن است اما سایر ارکان را نداشته باشد آنوقت سعادتمند نمی‌باشد.

وی با بیان اینکه اگر یک جامعه‌ای اهل مجاهدت نباشد سعادتمند نیست اما اگر اهل مجاهدت باشد و سایر شرایط را نداشته باشد هم سعادتمند نیست گفت: آن شرایط این است که سعادت برای یک جامعه غیر از رکن جامعه بر می‌گردد؛ در سه زمینه یک جامعه باید دارای برنامه باشد، یک انسان موفق کسی که برای طول عمر زندگی محدودش در این دنیا دارای برنامه باشد و از لحاظاتش استفاده کند ما باید باور کنیم که این دوره عمر ما یک دوره محدودی است و این مقدمه و مزرعه است برای یک دوره نامحدود، دنیای دیگر دنیای محدود نیست لذا این دوره کوتاه برای این است که انسان آماده شود و برای آمادگی احتیاج به برنامه دارد.

رئیس مجلس اظهار داشت: شما می‌خواهید یک فوز عظیم برای آن دنیای لایتناهی داشته باشید، این دوره چند ده ساله را گذاشتند برای اینکه آماده شوی و برنامه می‌خواهد؛ یک جامعه موفق هم باید دارای برنامه باشد و برای تک تک آنها برنامه داشت که اینها شغل و رشد معنوی و سیاسی داشته باشند و یک جامعه زنده و با حیات باشد و این برنامه می‌خواهد.

وی اظهار داشت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند آگاهی‌های سیاسی برای همه شرایط یک انسان لازم است.

لاریجانی با بیان اینکه چند رابطه برای زندگی یک انسان لازم است گفت: اولاً باید یک برنامه‌ای برای خود و رابطه اش با خدا داشته باشد و مهمترین رکن یک ملسمان و پارسا این است که رابطه خود با خدا را دارای برنامه کند آنوقت ترقی را در خود می‌بیند؛ انسان روزی را مستقیما از خدا می‌گیرد، این قابلیت باید در افراد به وجود بیاید تا لقاء حاصل شود.

وی با بیان اینکه امام علی فرمود اگر می‌خواهید رابطه شما با مردم درست شود رابطه خود را با خدا درست کنید گفت: چطور عرفا می‌گویند اگر کسی می‌خواهد رشد داشته باشد فقط شعار نیست باید مراقبه و طی طریق کند و برنامه داشته باشد.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: پس یکی برنامه داشتن رابطه با خدا است که رکن اصلی برای سعادتمند بودن است، نکته دوم رابطه انسان با مخلوقات است که دو درجه است یک درجه فامیل هستند مثل حقوق همسر و فرزندان که اینها همه حقوق دارند، یک نفر نمی‌تواند بگوید که من پارسا هستند اما نسبت به پدر و مادر و فرزندانم بی اعتنا هستم.

وی افزود: سعادت در تفکر اسلامی شامل همه این امور است، نسبت به همسایه باید وظیفه را انجام داد چطور در روایت هست که 40 خانوار از هر طرف را باید دقت کرد؟ما کمی به زندگی خود مراجعه کنیم و ببینیم آیا اینطور زندگی می‌کنیم و حقوق همه را ادا می‌کنیم یا بی اعتنا هستیم اگر کسی مشکلی دارد رفع می‌کنیم یا بی اعتنا هستیم.

لاریجانی با تاکید براینکه امر به معروف و نهی از منکر یک رکن جامعه سالم است گفت: غربی‌ها می‌گویند که ما باید لذت بیشتری از زندگی ببریم و پدر و مادر که پیر شدند می‌گذاریم در خانه سالمندان این یعنی زندگی فردی است، یعنی فقط به لذت خودشان اهمیت می‌دهند اما این جامعه اسلامی نیست، ما نسبت به همه مسئولیت مشترک داریم.

وی خاطر نشان کرد: یک وجه دیگر نسبت به جامعه است، یک مسلمان واقعی نسبت به سرنوشت جامعه خود باید حساس و نگران باشد بلکه در یک دایره وسیع‌تر نسبت به امت اسلامی ما نمی‌توانیم بگوییم اگر در عراق مردم را کشتند به ما ربطی ندارد ما در جغرافیای خودمان هستیم؛ این غیرت دینی نیست، ما نمی‌توانیم بگوییم اگر جنگ شد خب جنگ شد ما ارتش و سپاه داریم، اینطور نیست اینکه امام فرمود همه باید بسیجی باشد یعنی همه مسئولنند و اگر اینطور شد عزتمندیم.

رئیس مجلس با اشاره حادثه منا گفت: من وقتی در این حادثه منا موضع‌گیری رهبر فرزانه انقلاب را دیدم، فکر می‌کنم همه شما هم همین حال را دارید، احساس افتخار کردم که این ملت یک پدر دارد که اگر به 500 نفر از ملت ما تعرض شد ایشان صحبت می‌کند و به دشمن می‌گوید ما تا آخر کار ایستادیم و این خیلی عزتمندانه و باعث شرف ملت ایران بود، باید خدا را شکر کنیم که چنین رهبر بزرگواری داریم که همه محاسبات را می‌کند تا ملت ایران بداند یک تکیه گاه قوی دارد و ملت بداند ما نسبت به تک تک آنها احساس مسئولیت می‌کنیم، این نمونه یک مسلمان واقعی است، یک مسلمان واقعی نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان چه داخل و چه بیرون احساس مسئولیت کند.

وی با بیان خاطر نشان کرد: اینکه ما برای قیام حضرت مهدی (عج) در ادعیه ای که وجود دارد می گویید ما باید آماده باشیم، برای این است که این برنامه، برنامه یک مؤمن است که برای اینکه نسبت به سرنوشت کشورش آماده باشد اگر کجی به وجود آمد بتواند کمک کند.

لاریجانی با بیان سه نوع برنامه برای سعادت یک کشور ضروری است گفت: یکی از این برنامه‌ها این است که ما زمینه رفاه مردم را فراهم کنیم، فقر برای یک کشور بلا است، حضرت اباذر فرمود اگر فقر از این در وارد کشور شود از این طرف ایمان خارج می‌شود، درست است که فقیر باید با عزت زندگی کند، نباید ناله کند و باید از خدا کمک بخواهد که از این امتحان سربلند بیرون بیاید اما این وظیفه جامعه اسلامی است که مردم با عزت زندگی کنند و فقر نداشته باشند، وظیفه یک دولت اسلامی این است که تولید را رونق دهد تا برای آنها شغل به وجود بیاید اینکه رهبر انقلاب چند سال است روی رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند و امسال فرمودند اگر کسی در زمینه تولید فعالیت کند یک عمل جهادی کرده به همین دلیل است.

وی افزود: اگر ما چنین حسی داشته باشیم نباید در جامعه بیکاری داشته باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه حاکمان یک جامعه اسلامی باید تلاش کنند که افراد جامعه در رفاه باشند گفت: یکی از وظایف سعادت این است که رونق در تولید وجود داشته باشد و شرایط شغل برای جوانان فراهم باشد، یکی از مشکل‌ترین آسیب هایی که امروز ما داریم بخش اقتصادی جامعه هست.

وی افزود: آسیب کشور ما این است با وجود اینکه ما کشوری فقیری نیستیم بلکه کشوری هستیم که نفت، گاز و معادن بزرگ داریم، از نظر نیروی انسانی فقیر هم نیستیم و بیشترین نیروی متخصص را در ایران داریم اما ضعف ما در این بخش بسیار چشمگیر است، حیف است نیروی انسانی قابل داریم، منابع هم داریم، اما علاج آن در همان چیزی است که آقا فرمودند تا رونق تولید به وجود بیاید.

لاریجانی با بیان اینکه هر جا ما می‌رویم عزیزان می‌گویند فرزند ما شغل ندارد گفت: گاهی فکر می‌کنند این ادارات ما شغل درستی دارند، ادارات شغل درست نیستند، تولید کشور باید رونق پیدا کند، ادارات فقط بودجه کشور را می‌بلعند و هر چی ما نفت و گاز بفروشیم باید خرج ادارات بکنیم، ادارات باید کوچک شوند، کارخانجات راه بیفتد، کشاورزی و دامدارای فعال شود، روستاها رونق پیدا کنند آن وقت هست که ما تولیدمان راه بیفتد. دوستان بدانید ما نقص بزرگمان در اینجا است و در اکثر دولت‌ها هم همین مشکل وجود داشت.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است ما پول نفت را بگیریم و توزیع کنیم اما این مشکل را حل نمی‌کند، موقت است و تورم ایجاد می‌کند اگر بخواهیم یک راه درست برای کشور درست کنیم راهش تولید کشور است آنوقت چه حادثه‌ای رخ می‌دهد؟ یکی از ارکان سعادت یک ملت که امام علی فرمود از خدا می‌خواهم سعادتمند شویم این است که ابناء این جامعه آرامش داشته باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه نکته مهمتر که اکنون توسط آقای سردار جعفری بیان شد نسبت به مسائل منطقه است گفت: این مسئله خیلی موضوع مهم و درستی است، منطقه ما الآن در یک آشفتگی قرار دارد اکثر کشورهای منطقه دچار آشفتگی هستند و من بعید می‌دانم بعد از جنگ جهانی دوم ما چنین آشفتگی در منطقه داشتیم.

وی با بیان اینکه اکنون همه کشورهای منطقه درگیرند گفت: مخصوصاً بعد از این که جریان تفکر منحط وهابیت در منطقه رشد داده شد گروه‌های افراطی و بی‌منطق در منطقه به وجود آمدند که همه را کافر می‌دانند و دست به سلاح بردند و اینها افراد کمی هم نیستند این جریان زندگی را بر مردم منطقه تنگ کرده است و تا وقتی این جریانات تروریستی در منطقه باشند که متأسفانه کشورهای غربی از آنها حمایت می‌کنند و پول و سلاح به آنها می‌دهند این منطقه دچار آشفتگی است.

لاریجانی با بیان اینکه حالا سؤال این است که آیا ما هیچ مسئولیتی نداریم؟ گفت: درست است که ما مسئولیت اول کشور خود ماست اما اگر این تروریست ها را سر جایشان ننشانیم امنیت کشور خودمان هم به هم می‌خورد، ما نسبت به سرنوشت مسلمانان مسئول هستیم.

وی خاطر نشان کرد: اکنون میدان باز است، ما می‌توانیم بگوییم تروریست‌ها به جان مسلمانان عراق و سوریه افتادند و ما اینجا راحت بنشینیم؟ این مسئولیت شناسی است؟ آنگاه اگر نشستیم برای کشور سعادت به وجود می‌آید؟ ملت ایران یک مسئولیت تاریخی هم نسبت به سرنوشت خودمان در جامعه و هم نسبت به مردم منطقه دارد حالا اگر ما بخواهیم به مردم منطقه کمک کنیم از یک اقتصاد پویا هم باید برخوردار باشیم، اهل مجاهدت باشیم و احساس مسئولیت بکنیم، قدرت اقتصادی هم باید داشته باشیم پس اینها به هم مربوط هست.

رئیس مجلس با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم ارواح مطهر شهداء از حرکت این دولت، این ملت و همه ابناء این جامعه راضی باشند ما هم باید آراستگی معنوی خودمان را حفظ کنیم گفت: هم آراستگی انقلابی خودمان را و هم برای نجات کشور و مسلمانان یک حرکت جهادی اقتصادی را پیگیری کنیم، این هم وظیفه دولت هست و هم وظیفه مجلس، قوه قضائیه و همه ما، باید در این زمینه سهیم باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه از این همتی که سپاه پاسداران در استان‌های مختلف برای زنده نگه داشتن یاد شهدا دنبال می‌کند تقدیر می‌کنم گفت: این جلسات جلسات بسیار مقدسی است، روح معنوی در آن حاکم است چون روح شهدا ناظر این جلسات است، آدم باید با لباس احرام وارد این جلسه بشود اینقدر که این جلسات معنوی است، شما با این کارتان این حرکت مجاهدانه را در جامعه عمق می‌بخشید.

ارسال نظر: