مورالس: به خاطر برنامه دیدار با رئیس جمهور ایران از سوی وابستگان به آمریکا تهدید شدم

کدخبر: 1040099

رئیس جمهور بولیوی در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز گفت: گروه‌های فشار تهدید می‌کردند که به هیچ وجه صلاح نیست به دلیل فشار آمریکا با ایران نشست داشته باشی

به گزارش خبرنگار «نسیم»، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اظهار داشت: گروه‌های فشار به من فشار می‌آوردند و تهدید می‌کردند که به هیچ وجه شما صلاح نیست با جمهوری اسلامی ایران نشستی داشته باشی چون فشار از سوی ایالات متحده آمریکا بود ولی خوشبختانه امروز ما این مسائل را پشت سر گذاشتیم و خیلی ممنون از اینکه ما را با مهمان نوازی با دوستی و با سخاوت پذیرفتید و از ما برای حضور در مجمع کشورهای صادر کنندگان گاز دعوت کردید.

مورالس در ادامه اظهار داشت: سلام عرض می‌کنم خدمت همه برادرانم رؤسای جمهور و رؤسای دولت‌های عضو و اعلام همبستگی می‌کنم با رئیس جمهور و ملت روسیه و ما در کنار شما هستیم.

وی افزود: باعث تاسف است که ما هفته گذشته شاهد اعمال تروریستی بودیم که جان خیلی‌ها را گرفت و همینجا با همه ملت‌ها و دولت‌های جهان به خاطر مبارزه‌شان با این وضعیت اعلام همبستگی می‌کنم.

رئیس جمهور بولیوی اظهار داشت: ما در سال 2013 که به روسیه دعوت شدیم تبادلات نظر خوبی داشتیم و تجربیات خوبی کسب کردیم؛ بر اساس شناخت، دانش، تجربیات و فناوری‌هایی که بعضاً کشورهای عضو دارند می‌توانند به کشورهایی که فاقد آن هستند کمک کنند و بحث تبادل نظر در چارچوب صادرات و واردات گاز به عنوان انرژی پاک بسیار مفید است.

وی خاطر نشان کرد: خیلی مهم است که ما در چارچوب این مجمع و جلساتی که خواهیم داشت به این نتیجه برسیم که حق مالکیت و حاکمیت منابع طبیعی خودمان را به همه ثابت کردیم؛ به خصوص ما در بولیوی بعد از انقلابی که داشتیم طی ده سال گذشته موفق شدیم که خیلی از موضوعاتی که در دست شرکت‌های چند ملیتی بود را ملی کنیم.

مورالس افزود: ما به لطف و بر اساس خواست و اراده مردم بولیوی حق حاکمیت کامل بر انرژی‌های مختلفی از جمله گاز داریم و متأسفانه مشکلاتی که همه ما با آن مواجه هستیم در عرصه بین المللی گرم شدن زمین است و حق حاکمیت بر منابع طبیعی هر کشور توسط آن دولت و ملتش بسیار مهم است و از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.

وی تاکید کرد: به رغم تلاش استکبار جهانی و استعمارگران ما امروز مفتخریم که بگوییم صاحب و مالک منابع طبیعی خدادادیمان هستیم و ما یک خاطرات بدی از استعمار در تاریخ کشورمان داریم.

رئیس جمهور بولیوی با بیان اینکه دنیای تحت تسلط استعمارگران گذشته گفت: بسیار خوشحالم که می‌توانیم هم تجربیات و هم دانستی‌ها و هم نظراتمان را با همدیگر مبادله کنیم برای اینکه به عنوان ید واحده بتوانیم تصمیم گیری بکنیم و تدابیری بیاندیشیم و تقویت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما به یمن مبارزه ملت مظلوم بولیوی الآن توانسته‌ایم حق مالکیت و حق حاکمیت بر منابع طبیعی خودمان را داشته باشیم.

مورالس اظهار داشت: به یمن این اراده ملی ما الآن در بولیوی شاهد جلب و جذب فزاینده سرمایه‌گذاری‌ها از خارج هستیم و الآن شرکای خیلی خوبی داریم و سعی کردیم که روز به روز افزایش بدهیم.

وی ادامه داد: این الگو باعث شده که تاریخ فقیری که کشور ما داشته را فراموش کنیم این در حالی است که بولیوی زمانی یکی از ضعیف‌ترین کشور آمریکای جنوبی و دومین کشور فقیر کل آمریکا بود.

رئیس جمهور بولیوی در پایان خاطر نشان کرد: می خواهم از فرصت استفاده کنم و از جناب آقای رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان برگزار کننده این مجمع که لطف کنند و بر من منت بگذارند تا بتوانیم چهارمین اجلاس را در بولیوی برگزار کنیم تا از این رهگذر شاهد حضور شما عزیزان و دوستان باشم و بتوانید از بولیوی کشور آمریکای لاتین دیدن کنید.

ارسال نظر: