یاسر جلالی:
"دیجی کالا" قرار است سبک زندگی ما را تغییر بدهد/ کاش مسئولان کمی حساس باشند
وبسایت دیجی کالا، اخیراً با مشارکت یک واردکننده بزرگ برندهای خارجی پوشاک، پروژهای جدید را رونمایی کرده است؛ این پروژه قرار نیست فقط یک سایت معمولی مد و فشن باشد؛ بلکه قرار است سبک زندگی ما را تغییر بدهد، اینجاست که تغییر سبک زندگی و شعار بزرگ و گستاخانه "من یک برندبازم" عینی و شفاف میشود.
به گزارش « نسیم آنلاین »، یاسر جلالی، کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
بازار تمدنسوز«بازار» یک از مهمترین نهادهای مؤثر در فرهنگ و سبک زندگی و مدل زیستن انسانها است. نقش بازار در حرکتهای سیاسی و اجتماعی در ایران نیز بسیار قابل توجه و غیر قابل انکار است.
گاهی تغییر در ویترینها و اجناس عرضه شده در مغازههای یک منطقه، میتواند در یک دوره زمانی، سبک رفتار و مدل زندگی ساکنان آن منطقه را تغییر دهد. اخیراً از نزدیک میتوان اثر یک تأسیس یک فروشگاه بزرگ یا به اصطلاح امروزی، «هایپر»ها و «مال»های تجاری مبتنی بر برندهای عمدتاً خارجی و اجناس وارداتی را در زندگی مردم و عادات خرید و رفتار اقتصادی و مهمتر از همه، تغییر فرهنگی مشاهده کرد؛ این البته جدا از دیگر مسائل ازجمله تهدید کسبوکارهای خرد و بازار سنتی است.
لذت تفریح در فضاهای مدرن و جذابیتهای بصری و بهانهای برای گذراندن اوقات فراغت است که مردم را به حضور، خرید و مصرف ترغیب میکند. همین مالها و الگوهای اقتصادی در حال پیادهسازی در کشور، هدایت بخشی از رفتار اجتماعی و زندگی مردم را بر عهده گرفتهاند و در حال افزایش سهم خود در فرهنگ و فرهنگ عمومی هستند.
مکمل آنچه را که در خیابان و فضای حقیقی اتفاق میافتد، میتوان در فضای مجازی و خرید آنلاین مشاهده کرد. گرچه نگارنده از مزایای پرتعداد این فروشگاهها آگاه است، اما بیتوجهی به اثرات فرهنگی چنین کپی کاری بدون تغییر و کاملاً ترجمهای و منفعلانه در ابزار و مدل و نیز توسعه سبک به شدت ناسازگار با مؤلفههای فرهنگی ایران را نیز خطرناک میداند.
وبسایت نسبتاً محبوب دیجی کالا، اخیراً با مشارکت یک واردکننده بزرگ برندهای خارجی پوشاک، پروژهای جدید را رونمایی کرده است. این پروژه همانگونه که در کتابچه معرفی خود به صورت شفاف و عیان میگوید، قرار نیست فقط یک سایت معمولی مد و فشن باشد؛ بلکه قرار است سبک زندگی ما را تغییر بدهد. وبسایت و بروشور به زبان فارسی است؛ اما بخش عمده و درصد غالب کالاها خارجی و الگو نیز صد درصد وارداتی و کپی شد. اینجاست که تغییر سبک زندگی و شعار بزرگ و گستاخانه «من یک برندبازم» عینی و شفاف میشود.
یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى آن و درواقع بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی، عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى و شیوه زیستن. براى ساختن این بخش از تمدن نوین اسلامى، به شدت باید از تقلید پرهیز کرد؛ تقلید از کسانى که سعى دارند روشهای زندگى و سبک و سلوک زندگى را به ملتها تحمیل میکنند.
متأسفانه نهاد بازار در سایه کم شدن حساسیتها و رها کردن فکر و تدبیر از سوی متولیان فرهنگ و هدایت جامعه و نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حال تبدیل شدن به نقطه مقابل انتظار تمدنی انقلاب اسلامی در هر دو عرصه حقیقی و مجازی است.
کاش مسئولان و سیاستگذاران، کمی نسبت به عواقب اتفاقاتی که رقم میزنند، حساس باشند و تصویر ایران چند سال آینده را در ذهن خود مجسم کنند.