محمدحسین رجبی دوانی: ازدواج‌های تحت تأثیر فرهنگ غرب بیش از عشق، ناشی از هوس است

کدخبر: 938172

این استاد دانشگاه افزود: شناخت چنین زوج‌هایی از یکدیگر بر مبنای صحیح نیست و ازدواج آنها نیز اساس درستی ندارد/ آشنایی‌های اینترنتی و خیابانی از جمله مسائلی است که سرانجام خوشی ندارد

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، رجبی دوانی تصریح کرد: آن دسته از زندگی‌هایی که استمرار پیدا می‌کند و زن و شوهر با وجود اختلافات طبیعی در زندگی هرگز به جدایی فکر نمی‌کنند، بر مبنای عشق است. اما هوس آن است که سریع علاقه‌ای ظاهری پدید می‌آید و چشم دو نفر فقط مقطع کوتاهی را می‌بیند، ازدواجی صورت می‌گیرد و چون این هوس بعد از مدتی از بین می‌رود و عشقی در این میان وجود ندارد با کوچکترین مسئله‌ای زندگی‌شان دچار تزلزل می‌شود و به راحتی نیز از هم جدا می‌شوند چرا که افراد در چنین زندگی‌هایی به راحتی با دیدن فردی دیگر ممکن است از همسر خود دل بکنند و یا توطئه‌هایی که دشمنان انسانیت از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای با انتشار فیلم‌های فاسد خیانت همسران نسبت به یکدیگر سبب فروپاشی زندگی‌ها می‌شوند. بنابراین باید یک تفاوتی مبنایی بین عشق و هوس قائل شد.

وی ادامه داد: آن دسته از افرادی که بر مبنای عشق و مبانی شرعی با یکدیگر آشنا شده و ازدواج کرده‌اند، نه ماهواره‌های فاسد را نگاه می‌کنند و نه می‌خواهند به موارد غیر اخلاقی توجه کنند. اما همین زوج‌ها نیز بعضا مشاهده می‌شود که در زندگی‌شان اختلاف‌هایی به سبب عدم درک موقعیت همسر به وجود می آید. به این معنا که ممکن است خانمی موقعیت شوهر خود را با همسر خواهر و یا آشنایان خود بدون توجه به اینکه پایگاه اجتماعی‌شان متفاوت است و یا وجودی که باعث شده است زندگی آنها از نظر مادی رشد ظاهری نداشته باشد و دیگری وضع اقتصادی بهتری داشته باشد را مقایسه کند. یعنی آنکه به موقعیت همسر و لقمه حلالی که می‌آورد توجه نکند و بخواهد که مانند سایر اطرافیانش در رفاه باشند. این آفتی است که بعضا متوجه بعضی از زندگی‌ها است.

رجبی دوانی اظهار داشت: زوج‌های جوان باید به این مسائل دقت داشته باشند و علاوه بر عدم زیاده‌خواهی، بر حلال بودن لقمه‌هایی که بدست می‌آید نیز تاکید داشته باشند و بر سلامت نفس و ایمان و اخلاق همسر توجه کنند. مبادا به خاطر برخی بد رفتاری‌ها در زندگی و کمبودها این جنبه‌های مثبت همچون پاکی چشم و نفس و دور بودن از هوس‌رانی‌ها که بزرگترین نعمت است نادیده گرفته شوند. به طور کلی باید روی جنبه‌های مثبت و ارزشمند شخصیت یکدیگر تاکید کرد و مسائل منفی و کم ارزش باعث نشود که عشق و علاقه واقعی میان آنها آسیب ببیند.

ارسال نظر: