بانک: دولت برای "توافق و عدم توافق" در مذاکرات سناریوهای لازم را تهیه کرده است

کدخبر: 952150

معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری درگفتگو با«نسیم» اظهار داشت: دولت در صورت توفیق در مذاکرات هسته‌ای سناریویی خاص دارد/ روند مثبت و رو به جلویی در مجموع مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم

مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در گفتگو با«نسیم» در مورد روند مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 عنوان کرد: آنچه که من از فضای عمومی مذاکرات می‌فهمم این است که گرچه موضوعات بسیار مهم و تعیین کننده و سرنوشت سازی‌ برای ما و شاید برای طرف مقابل مطرح است اما درعین حال اراده‌ای برای حل و فصل مشکلات و موضوعات با حفظ منافع ملی کشورمان و حفظ خطوط اصلی هسته‌ای برای تامین حداکثری منافع ملی وجود دارد.

وی ضمن اشاره به توجه دولت به هدایت‌های رهبر انقلاب و مجموعه نظام در مورد مذاکرات هسته‌ای، بیان کرد: ممکن است در مورد مذاکرات نگرانی‌هایی وجود داشته باشد که این نگرانی‌ها باید کمتر شود.

این عضو ارشد نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه احساس می‌کنم که اراده حل و فصل این موضوع(مذاکرات هسته ای) هم از طرف ما و هم از طرف مقابل وجود دارد و می‌توانیم در آینده بهتر و خوش‌بین‌تر از گذشته نسبت به این جریان باشیم، گفت: برای اینکه گام‌های نهائی برداشته شود نحوه ارتباط‌ ریزی‌ای که باید بین مقامات متقابل انجام شود بسیار پیچیده و حساس است.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ضمن ابراز خرسندی از اینکه مذاکره کنندگان ایرانی گروه قدرتمندی با تجربیات بالا هستند، خاطرنشان کرد: به غیر از وزارت خارجه با دستگاه‌ها و مجموعه‌ها و افرادی که صاحب‌نظر و تاثیر گذار هسته ای هستند هم مشورت شده و می‌شود تا انشاء‌الله بیشترین دستاورد را برای کشور داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: احساس می‌کنم که روند مثبت و رو به جلویی در مجموع مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم.

مرتضی بانک در بخش دیگری از سخنانش نیز با بیان این مطلب که فکر می‌کنم هم کشورهای اروپایی و هم کشورهایی مثل چین و روسیه و حتی خود آمریکا علاقمند به حل مشکل هستند، افزود: واقعیت این است که به خصوص در آمریکا گروه‌های فشار زیادی وجود دارند ولی در عین حال برداشت من این است که دولت آمریکا این علاقه‌مندی را دارد که بتواند حداقل دستاوردی را در حوزه سیاست خارجی در اواخر این دوره به دست بیاورد که این به هر حال یک مقداری باعث می‌شود که دولت آمریکا بیشتر به حل و فصل موضوع فکر کند و راه‌های بیشتری را در این زمینه فراهم کند.

وی در مورد نحوه مواجهه دولت بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای نیز، بیان کرد: دولت برای هر دو شرایط (توافق یا عدم توافق) بسته‌های لازم را فراهم کرده و تفاوتی نمی‌کند که کدام یک از اتفاقات به نتیجه برسد به هر حال دولت تمام توان و تلاشش را به کار برده که این مسئله به شکل مطلوب و با حفظ منافع کشور به سرانجام برسد.

مرتضی بانک همچنین ضمن اشاره به این گمان که ممکن است به هر دلیل اتفاق دیگری(مذاکرات به نتیجه نرسد) بیفتد و بنابراین دولت نباید متوقف شود و خوش‌بین باشد به این که همه برنامه‌اش را بگذارد برای آن که این توافقات به نتیجه برسد، گفت: با توجه به وجود دو احتمال مطرح شده دولت برای هر دو موضوع سناریوهای لازم را تهیه کرده است .

وی با تاکید بر این نکته که دولت تا‌کنون به هیچ وجه متوقف نبوده که توفیقات خود را منوط به نتیجه مذاکرات هسته‌ای کند، گفت: با وجود تحریم‌ها و مسائل مختلف برنامه‌های دولت مستمراً تهیه و اجرا می‌شود و لذا دولت متوقف این که حتماً مسائل هسته‌ای به نتیجه مثبت برسد نبوده و چارچوب و طراحی و راهبرد و استراتژی خودش را بر اساس وضع موجود تهیه و اجرا کرده و ادامه داده است.

معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری همچنین با بیان اینکه در صورت توفیق در بحث هسته‌ای دولت سناریویی خاص دارد، اظهار کرد: اگر توفیقی حاصل شود با یک فضای جدید رو به رو می‌شویم که بسترهای مختلف اقتصادی و سیاسی خواهیم داشت .

مرتضی بانک در پایان ضمن یادآوری این نکته که سیاست خارجی تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد، گفت: منافع ما در این است که بتوانیم با حداکثر کشورهایی که می‌توانند در چارچوب برنامه‌های ما و سیاست‌های ما با ما همکاری و همراهی کنند استفاده کنیم.

ارسال نظر: