زارعی:واقعیت این است دنیا و جامعه جهانی نگران برنامه هسته‌ای ایران نیست

کدخبر: 953651

نماینده مردم تهران در مجلس طی یادداشتی در «نسیم» تاکید کرد: آن چیزی که سبب عدم پیشرفت و تمدید مذاکرات شد اعمال نفوذ شبکه صهیونیستی و سران کشورهای مرتجع منطقه است

علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس در یادداشتی اختصاصی در «نسیم»، به بررسی دلایل عدم حصول توافق جامع در مذاکرات هسته ای و تمدید زمان آن را عنوان کرد که متن این یادداشت به شرح زیر است:

آن چیزی که از اظهارات اعضای 1+5 مشخص و همچنین در سخنان وزیر امور خارجه آمریکا مشهود است، چیزی نیست جز اینکه جمهوری اسلامی ایران در روند تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین در جریان مذاکرات هسته ای و توافقنامه ژنو به تعهدات خود عمل کرده و نسبت به آینده فعالیت‌های هسته‌ای خود اطمینان بخش بوده و شفاف سازی نموده است. اما در مقابل باید گفت که در واقع آن چیزی که سبب عدم پیشرفت مذاکرات، توقف و تمدید مذاکرات شد اعمال نفوذ شبکه صهیونیستی و سران کشورهای مرتجع منطقه است.

آمریکا امروز و در پرونده هسته ای نشان داده که منافع رژیم صهیونیستی را نسبت به منافع مردم کشورش اولیت بخشیده است که این خود از اصلی ترین دلایل عدم توفیق در مذاکرات هسته ای است و البته با نگاهی کلان تر و جامع تر می توان دید که این ترجیح منافع در بعد خارجی موجب شکست سیاست‌های آمریکا در حدود سه دهه در منطقه و موجب افت و تزلزل روزبه‌روز موقعیت و جایگاه آمریکا شده است و در بعد داخلی برای ایالات متحده آمریکا، باعث خفت و خاری‌ای مردم بوده چرا که هیچ جیزی بدتر از آن نیست که سردمداران انها، منافع رژیم صهیونیستی را به منافع مردم این کشور ترجیح می‌دهند.

در مساله هسته ای واقعیت این است دنیا و جامعه جهانی نگران برنامه هسته‌ای ایران نیست. اکنون آنها اطمینان نسبی و خوبی را در این مورد پیدا کرده‌اند و ملت ایران با صبوری خود این شرایط را فراهم کردند ولی آن چیزی که به وضوح قابل رویت است نگرانی غربی‌ها در مورد موجودیت صهیونیست‌ها و امنیت آنها در منطقه است. چرا که امروز توطئه‌های صهیونیستی نیز در چهره‌های مختلف و در زمان‌های مختلف برای مردم دنیا آشکار شده و با شکست مواجه می‌شود.

بر همین اساس باید متذکر شد که اساسا بحث امروز غرب با ایران، بحث توافق هسته‌ای نیست. بحث فراتر از موضع هسته ای ما است. فلذا اگر هم در این مذاکرات به توافق مقطعی برسیم نباید مایه دلخوشی ما شود. اگر آنها به حقوق ما در بحث هسته‌ای احترام بگذارند از این مذاکرات استقبال می‌کنیم ولی با رفتارهایی که آنها در همین یک سال پرفشار مذاکرات گذشته داشتند، اجازه ندادند که چشم انداز خوبی ربا نتایج مذاکرات در اهان عمومی مردم رقم بخورد.

در بحث تمدید مذاکرات نیز، اگر قرار باشد اتفاق خاصی بیافتد در یک یا دو ماه آینده می‌افتاد ولی اینکه مذاکرات برای 7 ماه تمدید شده است، به نظر می رسد که طرفهای مقابل ما نوعی فرصت طلبی را تعقیب می‌کنند و برداشت آنها این است فرصت‌های ایران را بسوزانند. لذا ما باید از این فرصت‌ها استفاده بکنیم و بهترین اتفاق را برای خود رقم بزنیم.

البته آنچه که مشخص است این تمدید می‌تواند فرصت نهایی باشد برای اینکه ما به دنیا نشان دهیم که از هیچ فرصتی برای مذاکره و شفاف‌سازی دریغ نمی ‎ ‌کنیم. ولیکن مسئولین دولتی ما بایستی شناخت کافی را بدست آورده باشند، بحث هسته‌ای یک بحث ظاهری است و مشخص است که مخالفت با پرونده هسته‌ای نوعی مخالفت با موجودیت انقلاب اسلامی و فرهنگ انقلاب است. ما باید عزم خود را جزم‌تر کنیم و راهکارهای مناسب را برای شکوفاسازی اقتصادی و ارتقای اقتدار ملی به کار ببریم و کوچکترین فرصتی را از دست ندهیم. تاثیر این قضیه در منطقه پرده‌برداری از چهره شیطانی آمریکایی‌ها و استکبار جهانی و چهره سران مرتجع منطقه خواهد شد و این تحولاتی که ما در منطقه می‌بینیم در واقع پرده‌ایی از نتایجی است که برای ملت‌های جهان پیش خواهد آمد و ملت ما روز به روز برای پیشرفت اقتصادی و علمی اعتقاد راسخ‌تری را پیدا خواهد کرد. چیزی که ما از تیم مذاکره‌کننده خود انتظار داریم این است که برای حفظ منافع ملی ذره‌ای تردید به خود راه ندهند و کوتاه نیایند.

ارسال نظر: