رحماندوست: مجلس از وظیفه نظارتی خود در مبارزه با فساد اقتصادی کوتاهی کرده است

کدخبر: 961546

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: آنقدر قانون داریم که هر کسی بخواهد به هر مدلی متوسل شود پیدا می‌کند/ فساد باعث تضعیف نظام است نه انتقاد مردم از مسئولین

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: اولین فساد در یک دستگاه این است که آن دستگاه از عملکرد خود راضی باشد و فکر کند دیگر تخم دو زرده کرده و بهترین عملکرد و اجرا را داشته است.

وی همچنین ادامه داد: در طول چند سال اخیر رفتاری از قوه قضائیه شاهد هستیم که آن راضی بودن مکرر و مکرر از عملکرد خویش است. حتی سخنان رئیس قوه قضائیه در سخنرانی همایش مبارزه با فساد نشان داد که قوه قضائیه خیلی خوب عمل کرده و خود این راضی بودن از شرایط سیستم، فساد است. دوم آنکه وقتی از دستگاه‌های مجری مبارزه با فساد انتقادی بشود بگویند سیاه‌نمایی کردید و با کمال تأسف چنین موضع‌گیری در سال‌های اخیر در قوه قضائیه را شاهد بوده‌ایم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وجود قانون مبارزه با فساد در کشورهای لائیک اظهار داشت: در کشورهای بی‌دین، امنیت حقوق شهروندی مردم و اجرای عدالت و رسیدن به حق بعضاً از ایرانی اسلامی بیشتر است. یکی از نمایندگان مجلس در کمیسیون قضایی می‌گفت کشوری که در شرایط بسیار سخت و فارغ از تعهد دینی بوده در وضعیت قضائی ایده‌آلی قرار داشته و در برگشت به سراغ رئیس قوه قضائیه کشور رفته و گزارش داده که فلان کشور که مدعی دین ندارد اینطور عمل می‌کند.

وی با انتقاد از عملکرد قوه قضائیه در کشور افزود: من معتقدم که قوه قضائیه درست و درمانی نداریم. در صورتی که مردم به مشکلی برخورد کردند نمی‌توانند با خیال راحت بگویند که قوه قضائیه حل می‌کند. با کمال تأسف بر اساس آنچه که مسئولین قوه قضائیه اظهار می‌کنند ما عملکرد غیر متناسب با اعتقادات دینی و احکام اسلامی در قوه قضائیه در برخورد با مجرمان شاهد هستیم.

رحماندوست با اشاره به بی‌ثمر بودن برگزاری همایش برای مبارزه با فساد عنوان کرد: مادامی که ما در برخورد با مفاسد، فقط سخنرانی کنیم، اینگونه همایش‌ها بسیار ضرر دارد.

وی از مواد مخدر به عنوان ام‌الفساد تمام بزه‌ها در کشور یاد کرد و اظهار داشت: عومل توزیع و مصرف مواد مخدر توسط دستگاه انتظامی دستگیر می‌شود اما وقتی تحویل دستگاه قضائی می‌گردد می‌بینیم همان کسی که دستگیر شده خارج از زندان است. مسئله مواد مخدر ام‌الفساد این کشور است. نیمی از زندان‌های ما پر از افراد مرتبط با مواد مخدر است. برخورد با عوام مواد مخدر به یک شکل شوخی در کشور انجام می‌شود و جدی گرفته نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: وقتی برای کار ریشه‌ای ستاد سطح بالا تشکیل دهیم دیگر آن کار انجام نمی‌شود چون مسئول مستقیم ندارد. مواد مخدر در کشور ما به جنگ مردم ما آمده، کشته، مجروح، اسیر، مقتول از ما می‌گیرد و در برخورد این دشمن نباید ما فرمانده انتخاب کنیم. این موضوع به قوه قضائیه فقط مربوط نمی‌شود.

وی همچنین ادامه داد: این انتقاد من به نحوه برخورد نظام جمهوری اسلامی ایران و سیستم اداره کشور در برخورد با مواد مخدر است که فرمانده ندارد. باید کسی را در ستاد مبارزه با مواد مخدر مشخص کنند و بگویند تو فرمانده‌ای و حکمی به او بدهند و بگویند هر عضو دیگری در این ستاد باید تابع فرمان ایشان باشد تا کار پیش برود.

رحماندوست با انتقاد به عملی نشدن فرمان امام(ره) و مقام معظم رهبری در مورد مبارزه با فساد افزود: من معتقدم اگر همین فرمان سال 80 مقام معظم رهبری و فرمان 10 ماده‌ای امام(ره) را الگوی عمل قرار دهیم و هر مسئول اجرایی ببیند کدام بخش در حیطه وظایف او است را انجام دهد و اجرا کند و فقط به سخنرانی اکتفا نکند بسیاری از مشکلات حل است.

وی به روند قانونگذاری در مجلس هم نقد کرد و افزود: کلی قانون در مجلس تصویب کرده‌ایم و کشور از تعداد تعداد قوانین در حال انفجار است. 36 سال در این کشور قانونگذاری کردیم به طوری که می‌شود گفت از بسیاری از کشورها از نظر قانون جلوتریم. همواره هم شعار دادیم که قوانین را پالایش کنیم و قوانین دست و پا گیر را برداریم. آنقدر قانون داریم که هر کسی بخواهد به هر مدل متوسل شود پیدا می‌کند. ما مجلسی‌ها در انجام وظیفه نظارتی خودمان کوتاهی کرده‌ایم و خیلی قضیه پیشگیری را جدی نگرفتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با توصیه به سه قوه در زمینه مبارزه با فساد اظهار داشت: معتقدم که هر کسی باید از خودش شروع کند. دستگاه قضائی اول باید از خودش شروع کند و هر انتقادی را سیاه‌نمایی نخواند. دوم مجلس است که نظارت کند و اجرای وظیفه نظارت خود را انجام دهد. دولت هم قوانین بازدارنده دارد و هم تعزیرات در اختیار دارد و اگر بخواهد می‌تواند محدودیت‌هایی برای مفسدین اقتصادی اعمال کند.

ور در پایان افزود: یک فلسفه غلط در کشور ما از اول انقلاب توسط آدم‌های ناصالح جا انداختند و آن فلسفه این است که به محض اینکه مردم مظلوم می‌خواستند زبان به انتقاد از یک مسئول بگشایند، یک عده به ظاهر خیرخواه اما به واقع غیرخیرخواه می‌گفتند نگو این تضعیف نظام است. در صورتی که این کار فساد انجام شود نظام تضعیف می‌شود و اگر جلوی فساد را بگیریم تقویت نظام می‌باشد.

ارسال نظر: