رحماندوست: طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث دور شدن نمایندگان از مردم می‌شود

کدخبر: 998642

نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم»: در این طرح راهی برای حضور افراد جوان دارای قابلیت حضور در مجلس دیده نشده/ در این طرح کاندیداها به علت افزایش هزینه‌ها زیر دین سرمایه‌داران می‌روند

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم»، ضمن اعلام مخالفت با طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: من با این طرح مخالفم، به دلیل اینکه ما عمداً در ابتدای انقلاب انتخابات را شهرستانی کردیم که مردم هر شهری دستشان به نماینده‌شان برسد.

وی همچنین گفت: شاید اول انقلاب در قانون اساسی، مجلس خبرگان استانی بود چون نمایندگان خبرگان در طول سال نیازی نبود که با مردم ارتباط داشته باشند اما در مورد مجلس اینطور نیست. چند هفته پیش طرحی به مجلس آمد. 2 نماینده که 5 یا 4 شهر در حوزه انتخابیه خود داشتند پیشنهاد کردند که هر 2 شهر یک منطقه شود که هر نماینده بتواند به حوزه انتخابیه خود بتواند برسد. چون می‌گفتند که نماینده به 4 یا 5 شهر نمی‌رسد. حالا تصور کنید در مجلس چنین چیزی مطرح شود و بگوییم که شهرهای کوچکتر را به هم وصل کنیم و حوزه را استانی کنیم؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این طرح را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: به اعتقاد من این طرح خلاف آن چیزی است که در قانون اساسی برای دسترسی مردم به نماینده مجلس و برای اشراف نماینده مجلس به مسائل حوزه انتخابیه خود وضع و تدوین شده است. وقتی حوزه انتخابیه بزرگ شود دیگر چهره‌های جدید و چهره‌های غریبه‌تر زمینه رأی آوردن ندارند. چهره‌های شاخص استانی زمینه‌های رأی آوردن دارند در حالی که چه بسا یک نماینده جوان جدید خیلی بیشتر بتواند در مجلس مفید باشد و یک چهره شاخص که سال‌های سال شناخته شده و معلوم نیست در این مجلس کارآمدی جوان را که کلی با مردم در ارتباط بوده و هست راداشته باشد.

رحماندوست کاهش دسترسی مردم به نماینده خود را از معایب دیگر این طرح دانست و گفت: به دلیل زیادی دسترسی مردم به نماینده کم می‌شود و این چهره‌های جدید را ممکن از فرصت انتخاب شدن باز بدارد و من مخالف این طرح هستم.

وی به حضور افراد وابسته به جریان‌های قدرت و ثروت در اطراف نمایندگان با تصویب این طرح اشاره کرد و افزود: این احتمال زیاد است وقتی یک شخص بخواهد نظر تمام استان را جلب کند باید تبلیغات در سطح گسترده‌ای انجام دهد و به دلیل ازدیاد هزینه‌ها به سمت جذب سرمایه‌گذار و حامی مالی می‌رود. یک کاندیدا نمی‌تواند به همه شهرستان‌ها برود باید افرادی را انتخاب کند که از طرف او به تمام شهرستان‌ها بروند و به تبلیغات بپردازند و ستادهایی در شهرستان‌ها بزنند بنابراین به این شکل کانون‌های قدرت وسیله‌ای می‌شوند که به کاندیداهایی که در سطح استان هستند پیشنهادهای کمک مادی کنند تا در تمام استان شناخته شوند و محبوبیت کسب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از حامیان این طرح گفت: اگر قرار است حوزه‌های انتخابیه را استانی کنیم چرا در مورد شورای شهر این حرف را نزنیم؟. امروز شورای شهر و روستا داریم خب یک دفعه بگوییم که همه اینها را باهم یکی کنیم و نماینده در حوزه‌های وسیع‌تری مسئولیت داشته باشند. این صورت قشنگی ندارد. ریاست جمهوری، کشوری است، خبرگان، استانی است، مجلس، شهرستانی است و شوراهای شهر و روستا، بخشی است و هر کدام کارکرد خاص خودش را دارد.

وی نماینده را موظف به رفع مشکل مردم دانست و اظهار داشت: برخی از نمایندگان می‌گویند که این وضعیت شهرستانی ادامه پیدا کند همه باید بروند به فکر مسائل اجرایی شهر و روستاهای حوزه انتخابیه خودشان، مثل آب و لوله‌کشی و مدرسه و جاده و بیمارستان. اگر اینها خارج از حیطه نمایندگی خودشان به کارهایی دخالت می‌کنند که کارهای قوه مجریه است، ایراد از ما است.

رحماندوست ادامه داد: ممکن است حداکثر یک نماینده تذکر بدهد ولی نماینده نباید تمام مسائل اجرایی مثل لوله‌کشی یک بخشی از حوزه انتخابیه خودش را پیگیری کند. یک نماینده حیطه مسئولیتش کل کشور است حتی در قانون اساسی آمده که نماینده حق اظهارنظر در تمامی مسائل داخلی و خارجی را دارد و آزاد است که نظر بدهد.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: یک نماینده ممکن است از ظرفیت‌های بالای اظهارنظر به خصوص در نظارت بر دستگاه‌های اجرایی استفاده کند، نیازی نیست پا در کفش مدیران اجرایی شهرستان و استان کند و بگوید ما همه‌اش وقتمان صرف مسائل استان و شهرستان است. اگر جزء وظایف شما نیست نکنید، کسی شما را مجبور نکرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نماینده باید از چهار روش نظارتی خود در دستگاه‌های اجرایی یعنی سئوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص استفاده کند. کسی نگفته به دنبال کوچکترین مسئله اجرایی روستا یا شهر بروید این مسائل مسئول خودش را دارد. قوه مجریه و شورای شهر در هر شهری وجود دارد و دلیلی ندارد که نماینده این کارها را انجام دهد.

ارسال نظر: