فخیم‌زاده: آغاز به کار شبکه نمایش خانگی در ایران روند خوبی نداشت

کدخبر: 1014892

بازیگر مینی سریال "دندون طلا" گفت: روند خوبی در شبکه نمایش خانگی با ساخت سریال "شاهگوش" آغاز شد که امیدواریم با سریال "دندون طلا" ادامه پیدا کرده و استحکام بیشتری پیدا کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهدی فخیم زاده بازیگر مینی سریال "دندون طلا" که در نشست خبری این سریال حضور داشت در سخنانی گفت: در حال حاضر سینمای کشور شرایط خاصی را سپری می کند. می بینیم که این شرایط در مواجهه با فیلم "رستاخیز" احمدرضا درویش به اوج خود رسیده است. حتی وضعیت تا اندازه ای است که قصد دارند بر سردر سینماها پارچه سپید نصب کنند.
وی افزود: معضل اساسی سینمای کشور این است که چی باید ساخت و کی باید نظر بدهد. با وضعیتی روبرو هستیم که از یک طرف پروانه ساخت می دهند و از طرف دیگر گروهی یا ارگانی می آیند و آن پروانه ساخت را لغو می کنند. دلیل دیگر مشکل بودن کار کردن در سینما تولید و نمایش است. به این صورت که فیلمی که الان ساخته می شود به طور متوسط یک سال دیگر امکان نمایش پیدا می کند. مگر اینکه از یک روابط خاصی برخوردار باشید تا فیلم زودتر از زمان یک سال ذکر شده نمایش داده شود.
این بازیگر ادامه داد: از طرف دیگر تلویزیون به علت اینکه یک دستگاه رسمی کشور است به شدت تابع سیاست هایی است که بر اساس برداشت مدیری است که در آنجا حضور دارد. در نتیجه همیشه کارکردن با تلویزیونی که به اسم تلویزیون دولتی و رسمی کشور است سخت است. زیرا در صورت ایجاد مشکلی اولین فردی که مورد سوال قرار می گیرد دستندرکاران این رسانه هستند.
فخیم زاده خاطرنشان کرد: در نتیجه می توان گفت یک قانون کامل و جامعی وجود ندارد که همه بتوانند برطبق آن عمل کنند. فکر می کنم تلویزیون چاره ای ندارد و حل مسائل آن فقط در زمانی امکان پذیر است که به دست بخش خصوصی سپرده شود. حتی برای تلویزیون هم بسیار سخت است که 27 هزار و یا به روایتی دیگر 36 هزار کارمند را حقوق بدهد و بعد مخارج تولید کارها را هم بدهد که همه این موضوع ها موجب می شود که صدا و سیما بودجه زیادی را نیاز داشته باشد.
وی اضافه کرد: تلویزیون از طرف دیگر نمی تواند تمامی سلایق را تحت پوشش خود قرار بدهد اما اگر شاهد چند شبکه خصوصی هم باشیم شاید این مشکلات بسیار کمتر شود. از طرفی هم که می گویند ایجاد شبکه خصوصی مشکلات و ایرادات قانونی دارد و برای همین فعلا عملی نیست. بر این اساس تا اطلاع ثانوی این مشکل وجود دارد.
این کارگردان تصریح کرد: در مورد شبکه نمایش خانگی که آقای میرباقری در سخنان خود به آن اشاره کردند باید این نکته را عرض کنم که شروع آن در ایران بد بود. زیرا به نظر من این شبکه خیلی بهتر از اینی که کلید خورد می توانست کار خود را آغاز کند. اما شاهد لطمه خوردن آن بودیم زیرا چند مرتبه سریال هایی کلید زده شد که نیمه کار ماند و از آن طرف هم برخی سریال ها خیلی بزن رویی و آبکی از آب درآمد.
فخیم زاده ادامه داد: با همه این نواقص و مشکلات شاهد بودیم که روند خوبی در شبکه نمایش خانگی با ساخت سریال "شاهگوش" آغاز شد که امیدواریم با سریال "دندون طلا" ادامه پیدا کرده و استحکام بیشتری پیدا کند. در حقیقت شبکه نمایش خانگی جایی برای بخش خصوصی است و به نظر من بخش دولتی انگیزه‌ای ندارد که در این حوزه ورود پیدا کند و خوشبختانه مخاطب امکان انتخاب بیشتری در این بخش نیز دارد.
وی افزود: در مورد کارهای تاریخی باید این نکته را عرض کنم که در این قبیل کارها دو مساله وجود دارد. نخست اینکه روایت‌های مختلفی از یک واقعه تاریخی وجود دارد و کارگردان باید بداند کدام را انتخاب کند. دوم اینکه نظرات مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نشان دادن چهره معصومین اشاره کرد. بهتر است که بدانید در سریال "ولایت عشق" برخی به من گفتند می‌توانی چهره امام رضا (ع) را نشان بدهی اما من به دلیل نگرانی از عواقب و حاشیه های زمان نمایش آن در نهایت این کار را انجام ندادم و تا آخر هم چراغ خاموش جلو رفتیم تا مشکل ساز نشود.
این بازیگر یادآور شد: متاسفانه نظر مراجع مختلف پیرامون نشان دادن چهره ائمه یکپارچه نیست. از این روی هم آقای درویش گرفتار این تضاد شده است. زیرا ایشان حتما با مراجع درباره نشان دادن صورت معصومین و امامان صحبت کرده است و از نظر آن دسته از مراجع نشان دادن چهره ائمه مشکلی نداشته است اما می بینیم که آنهایی که صدای خود را نسبت به این موضوع بلند کرده اند نسبت به این موضوع مشکل دارند.
فخیم زاده در پایان گفت: این دست حواشی که برای فیلم "رستاخیز" روی داده است موجب می شود تا در نهایت انگیزه‌ها برای ساخت آثار مذهبی کم شده و در بین هنرمندان رعب و وحشت ایجاد شود.
ستناره اسکندری نیز که با تاخیر به این نشست رسید در سخنان کوتاهی گفت: خود را جزو خوش‌شانس‌ترین بازیگرانی بودم که "دندون طلا" را به دو صورت صحنه‌ای و سریالی بازی کردم. البته اینجا باید عرض کنم که تئاتر ویژگی‌هایی دارد که زندگی از آن برخوردار است. حضور در این کار را مدیون آقای میرباقری هستم زیرا او بعد از گذشت 15 سال باردیگر به من اعتماد کردند.
وی افزود: حضور در این پروژه اوج خوشحالی و خوشبختی من است و تمام تلاشم این است که همانگونه که در گذشته این نقش را به خوبی بازی کردم نقش "نیِر" را نیز در این سریال به شکل باورپذیر و خوب بازی کنم.
سپس حمیدرضا آذرنگ دیگر بازیگر این مینی سریال در سخنانی گفت: آشنایی و بازی من برای آقای "داوود میرباقری" به نمایش "خنکای ختم خاطره" برمی گردد. از آن نمایش مسیری برای من رقم خورد که به حضور من در سریال های "یلدا"، "شاهگوش" و "دندون طلا" ختم شد. اما این نکته را هم باید اشاره کنم که از بازی در هیچ کاری همانند مینی سریال "دندون طلا" وحشت نکردم.
وی افزود: علت وحشت من از بازی در این کار این بود که این داستان و قصه در گذشته در قالب نمایش تئاتری در صحنه اجرا شده بود که با درخشش هم همراه بود. من نمایش "دندون طلا" را در صحنه تئاتر ندیدم اما آثار آن تا امروز باقی مانده است و به همین دلیل هم ترسی دارم که این ترس موجب شده این کار را دوست داشته باشم و امیدوارم اتفاقات خوبی در این سریال رخ دهد.
حامد بهداد بازیگر دیگر این سریال در پایان این نشست خبری در سخنانی گفت: مینی سریال "دندون طلا" مرثیه ای پیرامون از بین رفتن و نابود شدن نمایش های روحوضی است. همچنین از بین رفتن جریان موسیقی که در همه این سالها برخی از نشانه شناسی های ان با بی مهری و بی توجهی روبرو شده است.
وی افزود: نمایشنامه "دندون طلا" خاستگاه نمایشی دارد. به همین علت هم من مطمئن بودم زمانی که این کار با دوربین نمایش داده می‌شود حتما اثر خوبی از آب در خواهد آمد.این بازیگر ادامه داد: پروژه دندون طلا بسیار فشرده و در عین حال خوب بود ولی ما بازیگران را اصلا خسته نکرد. زیرا همه ما بازیگران و حتی عوامل هم می دانستیم که در پلان به پلان این سریال چه می گذرد. مردم و مخاطبان با یکی از بهترین پروژه های سریالی روبرو خواهند شد.
بهداد در پایان گفت: به عنوان یک بازیگر افتخار می کنم که یکی از بهترین نقش‌های این سریال به من داده شده است و لازم می‌دانم این اجرا را به دلیل زحماتی که امیریل ارجمند در صحنه کشیده به این فرد ارزشمند و بزرگ تقدیم کنم.
ارسال نظر: