زائری: صدا و سیما فقط برای تهران و آن هم برای بخشی از این شهر نیست

کدخبر: 1020136

مدیر مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه گفت: مسئولیت تلویزیون نسبت به مخاطب عام را در "پایتخت" بیشتر می‌بینیم/صدا و سیما باید به تنوع و گستردگی مخاطب توجه کند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم بزرگداشت و تجلیل از عوامل و دستندرکاران سریال پایتخت 4 عصر روز گذشته و از ساعت 18:30 با حضور حجت الاسلام زائری، حجت الاسلام میرلوحی، محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما، سیروس مقدم کارگردان مجموعه سریال های پایتخت، الهام غفوری تهیه کننده مجموعه سریال های پایتخت، هومن حاجی عبدالهی، احمد مهران فر، محسن تنابنده، ریما رامین فر، محمدرضا علیمردانی نسرین نصرتی، هدایت هاشمی، مانگ هانگ ژانگ (چوچانگ) در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
محمدرضا زائری در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: این مجموعه پیش از این از یک سریال و از یک فیلم سینمایی تقدیر کرده است. همچنین برای هفته آینده هم یک فیلم سینمایی در نوبت اکران اختصاصی و تقدیر و تشکر است. اما در مورد سریال پایتخت باید عرض کنم که موضوعات مختلفی در این سریال بود. کارگردان و تهیه کننده این سریال با پرداختن به برخی موضوعات چگونه از دو طرف مورد نوازش قرار می گیرند.
وی افزود: متاسفانه در کشور ما دست هایی در کار است تا فضایی دو قطبی ایجاد کنند. این دست ها در سیاست، اجتماعات، مسائل فرهنگی و اجتماعی دیده می شود. در این مجوعه تلویزیونی از مدیوم سن تکلیف داشتیم که تلویزیون کمتر به آن پرداخته و یا در خطبه نماز جمعه به آن پرداخته است. اگر مدیوم تلویزیون این ظرفیت را دارد که به این مسائل بپردازد کما اینکه این سریال پایتخت ان را نشان داد می توان هنرمندانه و با صداقت و صراحت به این موضوع پرداخت.
زائری ادامه داد: صراحتا عرض می کنم که مهمتر از نشان دادن تصاویر اماکن مذهبی در این سریال اتفاق بزرگی که در سریال پایتخت افتاد این بود که این سریال به متن طبیعی زندگی متوسط مردم نزدیک شد. در حقیقت این نزدیک شدن از تمامی آن مواردی که عرض کردم مهمتر است. زیرا فاجعه ای که برخی از سریال های تلویزیونی و بدتر از آن آگهی های بازرگانی دارد این است که یک فضای دوری از زندگی مردم را در قاب تلویزیون برای مخاطبان خود ترسیم می کند.
این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: من به جرات و صراحت اینجا عرض می کنم که بسیاری از طلاق ها، بدحجابی ها و مشکلات اخلاقی برای آگهی های تلویزیون و برخی از سریال ها است. زیرا این توهم غلط و نادرست را در ذهن مخاطبان و مردم ایجاد می کند. در حقیقت این آگهی های بازرگانی مسبب این مشکلات است.
وی اضافه کرد: مسئولیت تلویزیون نسبت به مخاطب عام را در این سریال بیشتر می بینیم. صدا و سیما فقط برای تهران و آن هم برای بخشی از این شهر نیست. صدا و سیما باید به تنوع و گستردگی مخاطب توجه کند. احساس من از بی مسئولیتی برخی از سازندگان آگهی های بازرگانی و سریال ها این است که بیمارستان و کارخانه آنها در محلی است که ساکنان آنها آسیب های ان را فقط در حال تحمل کردن هستند.
زائری ادامه داد: ما از پول و بیت المال این مردم سریال می سازیم فقط برای قشری خاص و این موضع خیانت به مردم است. خوشبختانه البته این اتفاق در سریال پایتخت رخ نداده است. اگر اثری با حفظ چارچوب ها تونست به مخاطب ارتباط برقرار کند آن ارزش است. بر این اساس استقبال مخاطبین نشان دهنده موفقیت این سریال است.
این مسئول فرهنگی تصریح کرد: استقبال عمومی یک شاخص تعیین کننده است و باید از این جهت به عوامل و دستندرکاران این سریال و همچنین مسئولین سازمان صدا و سیما تبریک گفت. زیرا در صدا و سیمای ما چنین برنامه ای ساخته شد که توانست با مردم این سطح از ارتباط را برقرار کند.
در ادامه این مراسم محمد احسانی مدیر شبکه یک سیما نیز در سخنانی گفت: خسته نباشید به دستندرکاران سریال موفق پایتخت عرض می کنم. سریال هایی که به سری های دو، سه و چهار می رسد از نظر جذب مخاطب هم با فرصت و هم با تهدید رو به رو است. زیرا در زمانی که قرار بود سریال پایتخت 4 ساخته شود عوامل سریال هم با توجه به توقعی که برای مخاطبان ایجاد شده ترسی داشتند.
وی افزود: آنها این فکر را می کردند که ساختن سری چهارم این سریال آیا ریسک نیست؟ و آیا مخاطبان از آن استقبال خواهند کرد؟ خوشبختانه با لطف خداوند و زحمت دوستان با اینکه این کار معمولا در نوروز پخش میشد و قرار هم بود که در نوروز پخش شود اما در ماه مبارک رمضان جلوی دوربین رفت. دستندرکاران این سریال ضمن قرار دادن مضامین مذهبی در این اثر در نظر داشتند تا این امر گل درشت نباشد.
مدیر شبکه اول سیما ادامه داد: بر این اساس مجموع این تصمیم گیری ها بسیار سخت و دشوار بود و خوشبختانه فصل چهارم مجموعه "پایتخت" مورد توجه مخاطبان و مردم قرار گرفت. در اصل یکبار دیگر خسته نباشید مجددی خدمت عوامل مجموعه سریال پایتخت عرض می کنم. زیرا به قول آقای زائری این جنس کارها ممکن است که از هر دو طرف مورد نوازش قرار بگیرد.
احسانی خاطرنشان کرد: البته دوستان و عوامل سریال پایتخت کار آزموده هستند و انتقادات و نظرات مخاطبان و منتقدان را نسبت به این سریال شنیده اند. بر همین اساس اینها را به کار خواهند گرفت و در کارهای آینده خود لحاظ خواهند کرد. امیدوارم که در آینده شاهد کارهای مخاطب پسندتری از این گروه باشیم.
وی در پایان تصریح کرد: از مدیران قبلی صدا و سیما تشکر می کنم به دلیل اینکه سریال پایتخت از زمان آنها شروع شد و سه قسمت این سریال در آن زمان ساخته شد. همچنیبن یک قسمت نیز به ما به ارث رسیده است. در حقیقت باید عرض کنم که همه دوستان و دستندرکاران زحمت کشیده اند تا این کار به این شکل و به این ترتیب مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
ارسال نظر: