سرگیجه‌های "وام ۲۵میلیونی خودرو" مردم را سرگردان کرد + فیلم

کدخبر: 1038063

گزارش میدانی خبرنگار «نسیم» حاکیست؛ پس از انتشار اخبار ضدونقیض درباره پایان ناگهانی "وام ۲۵میلیونی خودرو" و بلاتکلیفی خودروسازان و بی برنامگی مسئولان دولتی، متقاضیان دریافت وام در دفاتر نمایندگی، سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: در حالی که طی شش روز گذشته با استناد به آمار ارائه شده توسط دو گروه بزرگ خودروسازی کشور، مردم استقبال مناسبی از طرح خرید وام 25 میلیونی خودرو انجام داده بودند و طبق آخرین آمارها چیزی در حدود 130 هزار خودرو در شش روز به فروش رفته، بیانیه ظهر دیروز بانک مرکزی، مردمی که قصد ثبت نام در این طرح را داشتند، شوکه کرد.

دیروز حوالی ظهر بود که مردان ساختمان میرداماد، با ابلاغ بیانیه ای خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند، که طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو تنها برای 110 هزار خودرو بوده و وزارت صنعت نباید قول فروش خودروی بیشتری را به متقاضیان بدهد.

به نظر می رسد بانک مرکزی با این بیانیه ناگهانی، ترمز اعطای وام 25 میلیونی خودرو را کشید و ابهامات و سوالاتی زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد. این در حالی است، که مجتبی خسروتاج قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان دو گروه بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، پیش از این اعلام کرده بودند که سقفی برای فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی وجود ندارد.

این تناقضات که سرگیجه شدیدی را در بین متقاضیان خرید خودرو ایجاد کرده، در نهایت منجر به جلسه ای در محل بانک مرکزی، با حضور نمایندگان وزارت صنعت و دو گروه بزرگ خودروسازی شد که تکلیف نهایی ادامه این طرح را مشخص کنند. در پایان هم معلوم شد میرداماد نشینان با ادامه این طرح مخالفت کردند، تا پرونده اعطای وام 25 میلیونی خودرو برای همیشه بسته شود.

در واقع به نظر می رسد ماموریت اصلی دولت در این طرح خالی کردن پارکینگ دو گروه بزرگ خودروسازی بود که این ماموریت بعد از شش روز با موافقیت به پایان رسید!

دانلود ویدئو

اما فارغ از تمام این اتفاقاتی که در شش روز اخیر رخ داد، در این جا سوالاتی در ذهن مردم شکل گرفته که پاسخ به آنها می تواند بسیاری از ابهامات در این زمینه را روشن کند.

یکی از این سوالات این است، که اگر قرار بود داستان بسته خروج از رکود شش ماهه دولت یازدهم (که تبلیغات گسترده ای هم بر روی آن انجام شده)، شش روزه تمام شود، پس چرا دولتمردان اطلاع رسانی ناقصی در خصوص آن انجام دادند؟

حالا با اجرایی شدن طرح وام 25 میلیونی خودرو که بخش مهمی از بسته خروج از رکود دولت روحانی بود، آیا اقتصاد کشور از رکود خارج شد؟

در این میان، چرا شرایط اعطای این وام که بنا به ادعای خودروسازان مورد استقبال مردم هم قرار گرفته، مدام تغییر می کند؟ بازپرداخت هفت ساله ناگهان به چهار سال تغییر می کند و زمان تحویل خودروها هم تا 90 روز افزایش پیدا می کند؟ چرا در برخی از موارد قیمت پیش پرداخت خودرو برای متقاضیان افزایش پیدا کرده است؟ چرا با وجود این که ابتدا اعلام شد سفته هم برای اعطای وام 25 میلیونی مورد قبول است، ناگهان اعلام شد تنها باید با چک در این طرح شرکت کرد؟

چیزی که مشخص است، این است که هر چقدر که آمار ثبت نامی ها در این طرح متفاوت باشد، بخشی از مردم به ثبت نام در این طرح و خرید خودرو دل بسته بودند، بنابراین باید پرسید که چرا دولت باید با بی برنامگی ناگهان اعلام کند که این طرح سقف مشخصی دارد و قرار است متوقف شود؟

بررسی های میدانی نشان می دهد که با وجود اخبار ضد و نقیص ثبت نامها تا آخرین ساعت کاری نمایندگی های ایران خودرو و سایپا در روز گذشته ادامه داشته است. تلاشهای نسیم برای گفتگو با هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو بی نتیجه ماند و وی اعلام کرد که به علت مسافرت قادر به گفتگو کردن نیست. اما خبرنگار «نسیم» عصر دیروز در گزارشی میدانی برای برطرف کردن برخی ابهامات در خصوص توقف طرح خرید خودرو با وام 25 میلیونی، به نمایندگی های مختلف سر زده، و با مردم و نمایندگی ها در خصوص مشکلاتشان همکلام شده است.

ارسال نظر: