مشاور وزیر صنعت: اجباری کردن ایران‌کد و شبنم اشتباه بود

کدخبر: 968522

محمود دودانگه در گفتگو با «نسیم» افزود: باید شرایطی را فراهم کرد که قاچاق در کشور به صرفه نباشد/ در بسته جامع مبارزه با قاچاق باید رویکردهای سلبی و ایجابی با هم مورد استفاده قرار گیرد

محمود دودانگه مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «نسیم» در خصوص چرایی عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق علی رغم گذشت یک سال از ابلاغ آن اظهار کرد: برای اینکه قاچاق در کشور مدیریت شود و ما عملا شاهد پدیده ای به نام قاچاق نباشیم، باید به جای اتخاذ رویکردهای سلبی اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به لزوم رقابتی کردن تولید و صنعت در کشور بیان کرد: ما به جای این که رویکردهای سلبی را به قانون تبدیل کنیم، باید با مقابله با قاچاق اقتصاد، صنعت و تولید کشور را رقابتی کنیم.

مشاور وزیر صنعت ادامه داد: بهتر است ساختارهای تجاری و اقتصادی کشور به خصوص در نظام بانکی طوری مدیریت شوند که اصلا قاچاق به صرفه نباشد زیرا رویکرد سلبی برای قاچاق را تداوم می بخشد.

دودانگه با بیان این مطلب که " مقابله با قاچاق به یک بسته جامع نیاز دارد " عنوان کرد: در بسته جامعی که برای ریشه کن کردن قاچاق باید تهیه شود، باید هم رویکردهای سلبی را قرار دهیم و هم جایی برای رویکردهای ایجابی بگذاریم.

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم قاچاق مخل سیاست های تولیدی است و تولید را دچار مضیقه می کند و بسیاری از سیاست های تولیدی را در موقعیت چالش برانگیزی قرار می دهد.

مشاور وزیر صنعت در خصوص حذف دو طرح ایران کد و شبنم هم از ساز و کار تجارت در کشور گفت: ایران کد و شبنم دو طرح خوب هستند که که برای سامان دهی فعالیت های بنگاهها موثر واقع می شوند.

دودانگه افزود: در عین حال نباید اجرای این دو طرح سطح ملی از سهولت در فضای کسب و کار ما بکاهد.

وی اجبار در استفاده از ایران کد و شبنم را اشتباه دانست و تصریح کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که بنگاه های اقتصادی و فعالان اقتصادی با علاقه به سمت استفاده از ایران کد و شبنم گرایش پیدا کنند، زیرا اجباری شدن طرح تاثر معکوس دارد.

مشاور وزیر صنعت در خصوص فواید طرح ایران کد و شبنم به نسیم گفت: شبنم و ایران کد طرح هایی هستند که در سطح بنگاهی بسیار مفید و موثر هستند و می توانند به کاهش هزینه ها و رقابت پذیر کردن تولید و تجارت کمک کنند.

دودانگه در پایان بیان کرد: اگر ما نگاه عملیاتی و اجرایی به دو طرح ایران کد و شبنم داشتیم، و این طرح ها را از پایین به بالا اجرا می کردیم می تونستیم مفیدتر عمل کنیم و اقتصاد کشور را در سطح کلان از آن ها منتفع بکنیم.

ارسال نظر: