سازمان صنایع کوچک ایران با سازمان توسعه صنایع کوچک ترکیه تفاهم‌نامه امضا کردند

کدخبر: 992908

در خلال سفر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به ایران که رجب بیچر، رئیس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه نیز وی را همراهی می‌کرد این تفاهم نامه بین دو سازمان منعقد شد

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط‌عمومی و بین‌الملل سازمان صنایع کوچک ایران، در خلال سفر اردوغان رییس جمهور ترکیه به ایران که رجب بیچر رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه نیز وی را همراهی می کرد این تفاهم نامه بین دو سازمان منعقد شد.

معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت نیز در حاشیه مراسم امضای این تفاهم نامه بیان کرد: ایران آمادگی دارد تا فضا را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرکهای صنعتی آماده کند.

دکتر سیدمحمد علی سید ابریشمی در این مراسم ضمن تاکید برافزایش حجم مبادلات اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور برنامه ریزی کردند تا با افزایش همکاری ها حجم مبادلات اقتصادی از 13 میلیارد به 30 میلیارددلار در سال 2015 برسد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در ادامه گفت: ترکیه در خصوص حمایت از واحدهای صنعتی کوچک برنامه های موفقی را تجربه کرده است و ما امیدواریم در سایه گسترش همکاریها بتوانیم از تجربیات موفق ترکیه در زمینه تامین زیرساختهای صنعتی وبرنامه های حمایتی آن سازمان بهره مند شویم.

دکتر سید ابریشمی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد شهرک مرزی مشترک با ترکیه را تجربه ناموفقی عنوان کرد وگفت: ساخت این شهرک با مشکلاتی نظیر مشخص نبودن رژیم حقوقی، قیمت انرژی ونحوه رفت و آمد سرمایه‌گذاران و... روبه رو بود و با عث شد که این تجربه به نتیجه نرسد.

دکتر سید ابریشمی حضور برخی کشورها نظیر چین در شهرکهای صنعتی سایر کشورها را تجربه موفقی برشمرد و خاطر نشان کرد:در حال حاضر کشور چین باسایر کشور ها قرارداد همکاری منعقد کرده و با در اختیار گرفتن زمین مورد نیاز در آن کشور شهرک صنعتی ایجاد می کند و سرمایه گذاران چینی می توانند با سهام 100درصد و یا سرمایه گذاری مشترک با فعالان اقتصادی آن کشور به فعالیت تولیدی بپردازند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه ضمن استقبال از حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور افزود: ایران آمادگی دارد تازمینه را برای حضور فعالان اقتصادی کشور ترکیه در شهرکهای صنعتی فراهم کند.

وی با تاکید برهمکاری مشاورین و BDS های طرف ترک برای کار مشترک با مشاورین ایرانی افزود: ما علاقمند هستیم که BDS ها ومشاورین ترکیه ای در شهرکهای فناوری و مراکز خدمات کسب وکار ایران حضور یافته و همکاری مشترکی بین مشاورین ما و مشاورین ترکیه شکل بگیرد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند از خدمات نرم افزاری آنان بهره مند شوند.

دکتر سید ابریشمی در ادامه با بیان اینکه فعالیت زیادی بین دو سازمان طی سالهای گذشته صورت نگرفته است ،گفت: با انعقاد این تفاهم نامه امیدواریم شاهد افزایش همکاریها در زمینه های مختلف اقتصادی باشیم.برای این منظور فعالیتهایی در حوزه پوشاک، البسه چرمی، توسعه سایت صنایع کوچک، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، تعریف پروژه های مشترک، انتقال تجربه درزمینه شهرکهای صنعتی وجذب سرمایه گذاران ترکیه ای مطرح وعملیاتی شدن تفاهم نامه از طریق پیاده سازی موارد فوق به انجام برسد.

رجب بیچر رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه نیز در این مراسم با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو کشور ، رابطه ایران وترکیه را صرفا اقتصادی ندانست و گفت : ما همسایه های خوبی هستیم ورابطه برداری داریم که این برادری می تواند به افزایش روابط تجاری واقتصادی منجر شود.

رییس سازمان توسعه صنایع کوچک و متوسط ترکیه در ادامه تصریح کرد: همچنین این همکاریها می تواند به انتقال تجربیات بین دوکشور در یک رابطه برد-برد منتهی شود.

وی از توسعه همکاریهای اقتصادی بین دوکشور به ویژه در بخش صادرات نیز استقبال کرد وگفت: ما حاضر هستیم تجربیات خودرا در اختیار دوستان ایرانی قراردهیم.

ارسال نظر: