کریمی: فیلمسازانی که امروز در سوریه و عراق هستند، با دست خالی مستند می‌سازند

کدخبر: 1007127

این مستندساز در مراسم اکران، نقد و بررسی مستند "ایرانیان مرتد" گفت: امروزه در منطقه شاهد حاکم بودن شرایط خاصی هستیم؛ اگر این حوادث و وقایع ثبت نشود و در تاریخ جای نگیرد به آیندگان خیانت کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، اکران و نقد و بررسی مستند ایرانیان مرتد با حضور سهیل کریمی مستند ساز، حمید عبدالله زاده کارگردان و محمد طالبی تهیه کننده این مستند در خبرگزاری مهر برگزار شد.

سهیل کریمی مستند ساز در ابتدای این نشست نقد و بررسی در سخنانی گفت: بحث داعش به یکی دو سال اخیر خلاصه نمی‌شود بلکه این برنامه‌ریزی‌ای بوده که از سال‌های قبل صورت گرفته است. دشمنان انقلاب اسلامی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران برای مقابله با این نظام اسلامی ترفندهای مختلفی را تست زدند ولی در هیچکدام موفق نشدند؛ تا در نهایت در یکی از طرح‌های خود موفق شدند تا از جنس خود اسلام، اسلام تحریف شده و منقلب شده نمونه‌هایی را ایجاد کنند و آن را به عنوان اسلام حقیقی در سطح جهان تبلیغ کنند. حاصل فعالیت‌های دشمنان انقلاب ایجاد دو نوع گروهک‌های سَلَفی در جهان اسلام بودند. نخستین گروه، سَلَفی‌های انقلابی بودند که این دسته از افراد اعتقاد نداشتند که در بلاد اسلامی غیر مسلمان‌ها زندگی کنند. در گروه دوم سَلَفی‌ها که به سَلَفی‌های جهادی معروف شدند اعتقاد داشتند باید برای مبارزه با یهود ابتدا با شیعیان بجنگند.

کریمی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی در ایجاد سَلَفی‌های جهادی که بسیار تندروتر از سَلَفی‌های انقلابی بودند بحث جهاد و شهادت که برای جوانان اهل سنت جذابیت‌های خاصی داشت را تقویت کردند. افرادی که امروزه به عنوان تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی خون مردم بی‌گناه را می‌ریزند همان‌هایی بودند که بچه‌های ما در دهه 70 آنها را از دست صرب‌ها نجات دادند.

این مستند ساز تصریح کرد: امروزه در منطقه شاهد حاکم بودن شرایط خاصی هستیم و اگر این حوادث و وقایع ثبت نشود و در تاریخ جای نگیرد به آیندگان خود خیانت کرده‌ایم. فیلمسازانی که امروز در سوریه و عراق به ساخت مستند مشغول هستند بچه‌هایی هستند که با دست‌های خالی و با سختی‌های فراوان سعی می‌کنند تا این بخش از تاریخ را ثبت کنند تا در تاریخ ماندگار شود.

حمید عبدالله زاده کارگردان مستند ایرانیان مرتد در بخش دیگر برنامه در سخنانی گفت: در ابتدا وقتی قصد ساخت مستندی را داشتیم اصلاً متصور نبودیم که حاصل کار مستند ایرانیان مرتد می‌شود زیرا طرح اولیه ما ساخت مستندی پیرامون گروه‌های مقاومت عراقی بود.

وی افزود: مردم ایران خصوصاً جوانان باید درک کنند که داعش خطری جدی برای ما محسوب می‌شوند زیرا متأسفانه شاهد هستیم که در بین عموم مردم جریان داعش و خطر آن آنچنان که باید جدی گرفته نمی‌شود.

عبدالله زاده ادامه داد: قبل از ساخت مستند ایرانیان مرتد مستندی با نام بهای امنیت را ساختم که مستند بسیار خوبی از آب درآمد. به عنوان کارگردان درمستند ایرانیان مرتد سعی کردم این را به مردم بگویم که داعش یک تهدید جدی برای ما است و باید روی این موضوع بیشتر از امروز کار کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: اینکه که ما امروز در خارج از خانه با آنها مبارزه بکنیم تفکر و اقدامی منطقی است زیرا اگر این مبارزه به داخل مرزهای ما کشیده شود هزینه بیشتری را پرداخت خواهیم کرد. بر این اساس مردم باید این قبیل مستندات را ببینند تا با حقیقت گروه تروریستی داعش آشنا شوند.

وی یادآور شد: در ساخت مستند ایرانیان مرتد بازسازی خاصی که در فیلم‌های سینمایی دیده می‌شود وجود نداشت. البته در صحنه‌هایی چون شلیک تک تیراندازها مجبور بودیم که یک سری بازسازی‌هایی صورت بدهیم. ولی اینکه در این مستند صحنه‌های بازسازی شده فراوان باشد اینگونه نبود.

عبدالله زاده تصریح کرد: سعی کردیم این مستند متفاوت باشد نسبت به سایر مستندهایی که تا امروز ساخته شده است. زیرا مستندها بیشتر مورد پسند مخاطبان خاص هستند. البته این مستند با مشجموعه مستندهای شهید آوینی که اکثراً روایی هستند بسیار متفاوت است.

محمد طالبی تهیه کننده مستند ایرانیان مرتد در انتهای نشست خبری در سخنانی گفت: اینکه در ساخت این مستند سناریویی از قبل در ذهن داشته باشیم این گونه نبود. در حقیقت ما برای ساخت مستندی در رابطه با گروه‌های مقاومت عراقی به این کشور سفر کردیم که در نهایت منجر به ساخت مستند ایرانیان مرتد شد.

وی افزود: امروزه یک جبهه‌ای در برابر ایدئولوژی انقلاب اسلامی باز شده است و ما باید در این جبهه‌ای که ایجاد شده هر چه سریعتر خود را پیدا کنیم و هر کسی بر اساس سهم خود به دنبال جایگاهی که باید داشته باشد برود.

طالبی ادامه داد: اینکه این مستند را ساختیم لطف خداوند بود که توانستیم رو به جلو حرکت کنیم و افکار خود را در قالب ساخت این مستند بزنیم و پیام انقلاب اسلامی را فراتر از مرزها به جهانیان نشان بدهیم و به جهانیان بگوییم که مایه ثبات جمهوری اسلامی همین افراد هستند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: مستند ایرانیان مرتد دارای چند محور است. نخستین محور آن پیرامون فرمانده داعش است که اهل شهر تکریت است. دومین محور مستند پیرامون فاجعه پایگاه نظامی اسپایکر است که نیروهای تکفیری در یک روز 1700 جوان شیعه را شهید کردند. سومین محور به داستان شخصی در این مستند اشاره دارد که در زندگی خود فراز و نشیب‌های فراوانی را سپری کرده که عضو نیروهای کماندو در ارتش بعث صدام و امروز به عنوان عضو نیروهای مقاومت عراق بر علیه تکفیری‌ها مبارزه می‌کند.

وی یادآور شد: ما در مستند ایرانیان مرتد سعی کردیم نشان دهیم که نوک پیکان دشمن به سمت ایران است و دلیل این دشمنی آنها با ما ایدئولوژی است که انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفته و پیروز شده است.

طالبی تصریح کرد: اگر به تاریخ عراق از سال‌های قبلی تا به امروز رجوع کنیم متوجه می‌شویم که هیچگاه قدرت در دست شیعیان نبوده تا امروز که شیعیان عراق قدرت نسبی را در اداره کشور در دست دارند. البته آمریکا با اینکه به ظاهر از حکومت فعلی عراق پشتیبانی می‌کند ولی از این تقسیم قدرت راضی نیست.

این تهیه کننده در پایان گفت: ادامه حضور گروه داعش در عراق ابزاری برای فشار به دولت مرکزی آن و به عنوان عاملی برای تجزیه عراق محسوب می‌شود. امروزه بصره همانند جنوب لبنان شده و اگر به این شهر سفر کنید می‌بینید که تصاویر فراوانی از شهدای آنها بر در و دیوار این شهر نصب شده است.

ارسال نظر: