مهرداد اسکویی: "زاون قوکاسیان" تاریخ شفاهی سینمای ایران را نوشته است

کدخبر: 1037818

این مستندساز سینمای کشور در سخنانی گفت: همه ما باید از "زاون قوکاسیان" یاد بگیریم که این ما هستیم تاریخ را می‌نویسیم/ باید خوشحال باشیم که توانسته‌ایم اندیشه‌های او را درک کنیم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم نگوداشت و بزرگداشت زاون قوکاسیان منتقد سینما شب گذشته در قالب جشنواره فیلم کوتاه تهران و با حضور چهره هایی چون "فرید فرخنده کیش" مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، "مهرداد اسکویی" مستندساز، "محمدرضا شرف‌الدین" تهیه‌کننده سینما، "مجید غلامی جلیسه" مدیرعامل خانه کتاب، "محمد رحمانیان" کارگردان تئاتر، "همایون ارشادی"، "کامران ملکی" بازیگر سینما و تلویزیون و "فرزان معظم" منتقد سینما در سالن شماره 5 پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
مهرداد اسکویی مستندساز سینمای کشور در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: زاون قوکاسیان انسان عاشق و سرزنده ای بود. او هنرمندی بود که با عشق خود که هنر او بود زندگی کرد. زنده یاد زاون قوکاسیان همیشه برای مردم و جامعه هنری کشور زنده است. زیرا او بود که به ما آموخت چگونه با هنر خود زندگی کرده و به چه صورتی تاریخی را که در آن زندگی می کنیم بنویسیم.
وی افزود: زاون قوکاسیان با این هدف کتاب های خود را می نوشت تا بداند هنرمند یه چه کسی است و از همه مهمتر چگونه متولد می شود. ما چیزهای فراوانی را از این هنرمند بزرگ آموختیم. او دوست داشت تا همچنان به زندگی خود ادامه بدهد که بتواند کمک های بیشتر و بیشتری به مردم خود کند. بر این اساس ما نمی توانیم به او و خدمات و تلاش هایی که انجام داده حسادت نکنیم.
این مستند ساز سینما تصریح کرد: همه ما باید از زاون قوکاسیان یاد بگیریم که این ما هستیم تاریخ را می نویسیم. این هنرمند کشور فردی بود که تاریخ شفاهی سینمای ایران به نوشته است. بر این اساس ما باید خوشحال باشیم که توانسته ایم اندیشه های او را درک کنیم.
فرزان معظم منتقد سینما که در این مراسم حضور داشت نیز در سخنانی، گفت: بنیاد سینمایی و پژوهشی زاون قوکاسیان از ابتدای سال جاری با هدف پاسداشت یک عمر فعالیت سینمایی و پژوهشی این هنرمند شکل گرفته است.
وی افزود: "فاطمه معتمدآریا"، "همایون اسعدیان"، "پیام مستوفی" و "جمشید طاهری" از جمله اعضای هیات مدیره بنیاد سینمایی و پژوهشی زاون قوکاسیان هستند.
این منتقد سینما تصریح کرد: در برنامه های آینده خود تشکیل یک کتابخانه سینمایی از تمامی کتب، پژوهش ها و دست نوشته های این هنرمند بزرگ کشور را در دستور کار خود داریم تا همه علاقمندان و مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.
کامران ملکی بازیگر سینما و تلویزیون دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی پیرامون شخصیت زاون قوکاسیان، عنوان کرد: یادم می اید که در دومین جشن کتاب سال سینمای ایران بزرگداشتی را برای زاون قوکاسیان و به بهانه کتاب های منتشر شده توسط او برگزار کردیم. این فرد بزرگ در ان مراسم به خوبی تواضع و فروتنی را به همه ما یاد داد.
وی افزود: زاون قوکاسیان انسان بزرگی بود که در سینمای ایران به همه کمک می کرد. در حقیقت بسیاری از منتقدان و نویسندگان امروز سینمای ایران شاگرد زاون قوکاسیان بودند و از این روی همه انها به ایشان مدیون هستند.
این بازیگر سینما تصریح کرد: کتاب های استاد زوان قوکاسیان برای همیشه در سینمای ایران ماندگار خواهد بود. بر این اساس این هنرمند بزرگ همیشه برای کتاب هایی که نوشته است لایق بهترین تشویق و تجلیل ها است و خواهد بود.
محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده سینما در بخش دیگر برنامه در سخنانی پیرامون زاون قوکاسیان، گفت: "زاون قوکاسیان" در سال 1354 به جای "محمد حقیقت" به سمت مدیریت سینمای آزاد اصفهان انتخاب شده بود. درست در همین زمان بود که من وارد سینمای آزاد اصفهان شدم. البته بعد از انقلاب اسلامی نام آن به انجمن سینمای جوانان ایران تغییر نام داد.
وی افزود: بر این اساس و با توجه به توضیحاتی که دادم باید بیان کنم که آشنایی من با سینما در زمان مدیریت "زاون قوکاسیان" در سینمای آزاد اصفهان بود. اینگونه بیان کنم که من به راستی الفبای سینما را از زاون قوکاسیان یاد گرفتم. او برای من حکم یک استاد را داشت و این ارتباط استاد و شاگردی ما تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه داشت.
این تهیه کننده سینما ادامه داد: زاون قوکاسیان با من مصاحبه بلندی در ادامه مصاحبه های سینمایی خود انجام داده است که قصد دارم تا آن را در کتابی با عنوان "محمدرضا شرف، الدین جلوه های ویژه" چاپ و منتشر کنم. بر این اساس باید بیان کنم که من در این کتاب کامل ترین و جامع ترین تاریخ سرگذشت جلوه های ویژه در سینمای ایران را بیان کرده ام.
شرف الدین تصریح کرد: مهمترین ویژگی "زاون قوکاسیان" مومن بودن او بود. این صفت و ویژگی مومن بودن او را فراق از دین او بیان می کنم. همچنین یک نکته ای هم که بی ارتباط با این استاد بزرگ نیست این است که در اصفهان سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت بی هیچ حاشیه ای و به خوبی در کنار هم مشغول زندگی کردن هستند که این موضوع از گذشته تا به امروز به نفع امنیت و وحدت کشور ایران بوده و خواهد بود.
ارسال نظر: