علی محمدی: مطالبه رهبری گسترش وقف در سطح جامعه است

کدخبر: 1043219

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری گفت: وقف یکی از کارآمدترین راه‌ها برای کاهش فاصله طبقاتی در سطح هر جامعه‌ای است زیرا بخشی از ثروت برای نیازمندان وقف می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری حجت الاسلام "علی محمدی" نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت فرارسیدن هفته وقف پیش از ظهر امروز و با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی محمدی نماینده رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست خبری در سخنانی، گفت: اربعین تجمع عظیم بشری است که با امنیت همراه بوده و برای عشق به اهل‌بیت (س) است. این در حالی است که متأسفانه رسانه‌های غربی و آنهایی که دم از حقوق بشر و آزادی بیان می‌زنند حاضر به انعکاس آن نشدند و بابی توجهی از کنار آن گذشتند.

وی افزود: در مراسم بزرگداشت اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) نیز سازمان اوقاف و امور خیریه مشارکت داشت و اقدام به خدمات‌رسانی کرد. بر این اساس موکب‌هایی را در استان‌های ایلام و خوزستان برای پذیرایی از زائران تدارک دیدیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: وقف یک حکم الهی است و قبل از اسلام نیز در ادیان مسیحیت و یهودیت نیز بوده است. پیامبر اسلام نیز آن را امضاء کرده و آن را گسترش داد و به آن جامعیت بخشید. در حقیقت وقف موضوعی است که تأثیر بسیار مهم و مفیدی در رفع مشکلات اخلاقی، دینی و مذهبی جامعه دارد.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: بر این اساس حضرت علی (ع) و سایر امامان نیز موقوفه‌هایی در اختیار خود داشتند که از آنها برای برطرف کردن مشکلات مردم و نیاز جامعه استفاده می‌کردند. بر این اساس شاهد هستیم که در سال‌های اخیر اطلاع‌رسانی خوبی پیرامون آشنایی مردم با موضوع وقف در جامعه انجام‌شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالبات رهبری هم ترویج و گسترش فرهنگ وقف در سطح مردم جامعه و کشور است. در حقیقت وقف ماندگارترین صدقه برای محرومین محسوب می‌شود. اما متأسفانه این موضوع مهم در 3 دوره حاکمیت نادرشاه، رضاشاه و اصلاحات ارزی مورد جفا واقع‌شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: وقف یکی از کارآمدترین راه‌ها برای کاهش فاصله طبقاتی در سطح هر جامعه‌ای است زیرا بخشی از ثروت برای نیازمندان وقف می‌شود. بر این اساس ما با وقف می‌توانیم در مسیر رشد و پیشرفت جامعه حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: وقف را می‌توان توجه به حال عمومی جامعه دانست. در حقیقت تمام افراد جامعه از وقف بهره می‌برند و فردی نیست که بتواند بگوید از نعمت وقف بهره‌ای نمی‌برد. بر این اساس جا دارد تا مراکز علمی ازجمله دانشگاه‌ها و نخبگان و افرادی که در جامعه دارای نفوذ هستند به این موضوع توجه کنند.

وی سپس به عملکرد این سازمان در سال 94 پرداخت و در سخنانی گفت: در حوزه اجرای نیات مذهبی در امسال برنامه‌ها و اقداماتی از قبیل توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، حمایت از برگزاری مراسم های روضه‌خوانی و عزاداری، اطعام بی‌بضاعتان و محرومان و تهیه کتب مذهبی را در دستور کار خودداریم و آن را انجام دادیم. بر این اساس در این بخش 40 میلیارد تومان در سال 94 هزینه صرف شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه و در حوزه نیات آموزشی و پژوهشی کمک‌هایی را از قبیل ارائه خدمات به ایتام، مستمندان، ازدواج جوانان، معلولان، زوار و دانش آموزان و دانشجویان انجام داده ایم. جمع این کمک‌ها چیزی بیش از 19 میلیارد تومان شده است.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: در حوزه نیات اجتماعی نیز در زمینه کمک به مراکز درمانی، آسایشگاه‌ها، وادهای خدمات عمومی و مصارف خاص وقف کمک‌هایی را انجام داده ایم که مبلغ این کمک‌ها بیش از 12 میلیارد تومان است. همچنین برای حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی نیز سازمان اوقاف مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون هزینه و در رابطه با اجرای نیات واقفین برای مساجدی که قید مکان نیز دارد مبلغی حدود 15 میلیارد هزینه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در سازمان اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه موقوفه‌های بقعه‌های متبرکه است. بر این اساس در این حوزه نیز 3 میلیارد و 200 میلیون هزینه شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: موضوع دیگری که در دستور کار ما قرار دارد بحث امام زادگان است. بر این اساس در سال 94 اجرای 1527 پروژه راداریم که بخشی انجام‌شده و بخشی دیگر هم اجرا خواهد شد. همچنین در این حوزه 360 هزار مترمربع زمین در دست اقدام و ساخت‌وساز است که با هزینه‌ای برابر 126 میلیارد تومان انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: اقدامات دیگر سازمان اوقاف در امامزادگان فعالیت‌های فرهنگی است که بر این اساس در 2 هزار و 700 بقعه مرکز فرهنگی ایجاد کرده‌ایم. فعالیت دیگر ما در حوزه نماز است. به این صورت که در 1870 بقعه نماز جماعت برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اقدام دیگر ما برپایی 400 خیمه معرفت برای پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره، خانواده و کودک در امامزادگان است که در این حوزه بیش از 12 هزار مبلغ از حوزه‌های علمیه به سراسر کشور اعزام کرده‌ایم که برای نیاز فرهنگی مردم فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به فعالیت‌های قرآنی این سازمان اشاره کرد و گفت: فعالیت دیگر ما در این سازمان پیرامون مسائل قرآنی است که ما در این زمینه دو وظیفه‌داریم. نخست برگزاری مسابقات قرآن در داخل کشور و در عرصه بین‌المللی و دوم حفظ قرآن است.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: این دوره از مسابقات حفظ از شهرستان و استان‌ها شروع می‌شود و نفرات برتر به مسابقات بین‌المللی در رشته حفظ و قرائت اعزام خواهند شد. بر این اساس گفتنی است که این مسابقات قرآن 28 آذرماه در استان کرمانشاه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پیرامون فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف در حوزه قرآن باید عرض کنم که دانشگاه علوم و قرآن راه‌اندازی شده است. این دانشگاه‌ها 4 هزار و 500 دانشجو دارند. همچنین 820 جلسه تفسیر قرآن هم در سراسر کشور برگزارشده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: بعضی‌ها اعتقاد دارند که استقبال مردم نسبت به موضوع وقف کم شده اما باید عرض کنم که از اول انقلاب تا سال 89 تعداد 6336 وقف داشته‌ایم که این موضوع از سال 90 تا امروز به 9689 وقف افزایش پیداکرده است.

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: یکی دیگر از وظایفات ما عمان و آبادانی موقوفه‌ها است. در این راستا 550 موقوفه در دست انجم است. نکته دیگر اینکه . از سال 1368 تا 1368 تعداد3 هزار و 500 رقبه به وجود آمده است. همچنین از سال 1388 تا 1389 نیز تعداد 4900 رقبه ساخته شد و 11 هزار رقبه هم در دست‌ساخت است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردهای ما شفافیت مالی و عملکردی است. ما در حوزه مکانیزه کردن موقوفات و بقاع متبرکه نیز اقداماتی را انجام داده ایم. بر این اساس ما تا امروز 770 نوع نیت های واقفین را ثبت و ضبط کرده ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: موضوع وقف و رسانه‌ هم بسیار مهم و تأثیرگذار است که باید به آن توجه کنیم. بر این اساس مردم جامعه ما باید بدانند که باید در موضوع وقف شرکت کنند. نکته دیگر اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه کنیم ترویج به شکل مدرن در عرصه پزشکی،‌ بهداشت، پیشگیری و درمان است. بر این اساس باید باید اقدامات مفید و ارزشمندی انجام بدهیم.

ارسال نظر: