برنده "نوبل" اسپانیا با ویلچر جایزه‌اش را گرفت

کدخبر: 2025698

"فرناندو دل پاسو" نویسنده مکزیکی جایزه ادبی "سروانتس" را از دستان پادشاه اسپانیا دریافت کرد.

به گزارش «نسیم انلاین»، طی مراسمی که شامگاه شنبه (چهارم اردیبهشت) در مادرید برگزار شد، «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا جایزه «میگوئل دو سروانتس» 2015 را به «فرناندو دل پاسو» اعطا کرد.

«دل پاسو» که از لحاظ جسمی وضعیت مناسبی نداشت، با ویلچر در این مراسم حضور پیدا کرد و تاکید داشت در هر حالتی حاضر بوده برای دریافت این جایزه به اسپانیا بیاید.

به گفته پادشاه این کشور، «دل پاسو» ششمین مکزیکی است که موفق به دریافت این جایزه مهم ادبی می‌شود. «فیلیپ» در ادامه با اشاره به کتاب «سفری به دور کیشوت» (2004) این نویسنده گفت: این کتابی است که از یک حس کنجکاوی متولد شده و بعد به عشق و سپس به دغدغه تبدیل شده است.

به گزارش حریت دیلی نیوز، امسال چهارصدمین سال درگذشت سروانتس، خالق اثر حماسی «دون کیشوت» است و این مراسم در دانشگاه مادرید با حضور پادشاه، ملکه و نخست‌وزیر اسپانیا برپا شد.

«فرناندو دل پاسو» متولد اول آوریل سال 1935، از نویسندگان تاثیرگذار در ادبیات مکزیک و آمریکای لاتین است و تاکنون کتاب‌های ارزشمندی را در حوزه ادبیات اسپانیایی‌زبان خلق کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به رمان‌هایی چون «اخبار امپراتوری»، «پالینوروی مکزیک»، «خوسه تریگو»، «کنفرانس زمستان»، «غزل عشق و روزمره»، «پالینورو بر روی پله‌ها» و مجموعه اشعار «از A تا Z»، «پالت ده‌رنگ» و «قلعه‌هایی روی هوا» اشاره کرد.

جایزه‌ 125 هزار یورویی «سروانتس» که گاه با نوبل ادبیات مقایسه می‌شود،‌ سال 1975 توسط وزارت فرهنگ اسپانیا راه‌اندازی شد تا نویسندگان برجسته حوزه‌ ادبیات اسپانیولی‌زبان را مورد تقدیر قرار دهد. طی چهار دهه‌ گذشته نویسندگان مکزیکی دیگری چون «خورخه گیلن» و «النا پونیاتوسکا» موفق به کسب این جایزه شده‌اند.

ارسال نظر: