میرکریمی:

پافشاری سلحشور بر مواضع انقلابی تا آخرین لحظه ادامه داشت

کدخبر: 2025934

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: چهره انقلابی مرحوم فرج‌الله سلحشور و پافشاری او بر مواضع انقلابی‌ خود تا آخرین لحظه ادامه داشت. این تلاش و فعالیت او برای ساخت قصه حضرت موسی(ع) در هنگامی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد نیز ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، مراسم یادبود و بزرگداشت فرج الله سلحشور با عنوان "کارگردان جهانی سینمای ایران" شب گذشته در قالب سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور چهره های فرهنگی و هنری چون "سیدرضا میرکریمی" دبیر جشنواه فیلم فجر، "حجت‌اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "علیرضا تابش" مدیر بنیاد سینمایی فارابی، "محسن مومنی شریف" رئیس حوزه هنری، امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل جشنواره فیلم فجر و کارگردان هایی از کشورهای هندوستان، عراق و لبنان در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این مراسم در سخنانی، گفت: امروز برای یادبود هنرمندی سخت کوش که سالهای فراوان کار کرده و بسیاری در خارج از مرزها با آثاری که او ساخته است هنر ایرانی را می‌شناسند گرد هم جمع شده ایم.

وی افزود: من فرج‌الله سلحشور را با لحظه‌ای از بازی جاودانه اش در فیلم سینمایی "پرواز در شب" مرحوم ملاقلی‌پور در یاد خود دارم. لحظه‌ای که "نریمان" می‌رفت تا برای هم رزمان خود آب بیاورد. در حقیقت چقدر تشابه این لحظه با واقعه عاشورا این سکانس را تاثیرگذار و ماندگار کرده است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: مرحوم سلحشور فعالیت های فرهنگی و هنری خود را با بازیگری و تئاتر شروع کرد. البته آنچه که میهمانان خارجی ما در این جشنواره از او می‌شناسند سریال‌های زیبایی بود که او با قصص قرآنی ساخته بود.

میرکریمی خاطرنشان کرد: او تاثیری از کارهای خود در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان برجای گذاشته است. بر این اساس می توانم بیان کنم که در کشورهای هندوستان، کشورهای همسایه و حتی در کشورهای واقع در شاخ آفریقا اکثریت مردم تحت تاثیر سریال های حضرت یوسف(ع) و مردان آنجلس بودند.

وی اضافه کرد: چهره انقلابی مرحوم فرج‌الله سلحشور و پافشاری او بر مواضع انقلابی‌ خود تا آخرین لحظه ادامه داشت. این تلاش و فعالیت او برای ساخت قصه حضرت موسی(ع) در هنگامی که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد نیز ادامه داشت.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر یادآور شد: آنهایی که از فیلمنامه سریال حضرت موسی خبر دارند می دانند که اگر این سریال ساخته شود تاثیرگذاری دوچندانی در برابر سریال یوسف پیامبر بر مردم خواهد داشت.

میرکریمی در پایان تصریح کرد: مرحوم سلحشور و آثار او از محبوبیت بالایی برخوردار بود و امیدوارم که فیلمسازان ما با کشورهای همسایه از طریق سینما ارتباط خوب و مناسب برقرار کنند.

بصیر سلحشور فرزند مرحوم فرج الله سلحشور نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی، گفت: امیدوارم که سینمای کشور اسلامی ایران هرروز به نسبت روز گذشته جنبه اسلامی گری، اصلاح گری و جنبه تربیت را نسبت به جامعه خود و جوامع دیگر را بیشتر و پررنگ‌تر داشته باشد و آینه‌ای برای نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به جوامع دیگر باشد.

وی افزود: البته به خوبی نسبت به این موضوع اشراف و آگاهی دارم که در زمینه خبر و تکنیک‌های رسانه‌ای نمی‌توانیم غول رسانه‌ای دشمن را شکست بدهیم اما می‌توانیم در قالب فیلم و یک اثر هنری به انتقال فرهنگ اسلامی و قرآنی بپردازیم.

فرزند مرحوم سلحشور ادامه داد: علت این سخن من هم این است که دیگر کشورها نمی‌توانند از عرضه فیلم‌ها و دسترسی مردم به آثار تصویری جلوگیری کنند. بر این اساس امیدوارم که سینمای ایران در این زمینه جهانی شود و خود را به استانداردهای معقول و متعارف سینمای دنیا نزدیک تر کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر سینمای ما این مسیر را که باید طی کند سپری نماید مخاطبان فراوانی را به خود جذب خواهد کرد. در حقیقت امیدوارم که سینمایی جهانی، دینی و فرهنگی داشته باشیم.

ارسال نظر: