قبادی:

برخی دانشگاه‌ها دوران رضاشاه به بعد را تاریخ نمی‌دانند

کدخبر: 2029666

محمد قبادی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند تاریخ شفاهی را مطرح و به لحاظ علمی تثبیت کنند، گفت: هنوز دانشگاه‌ها به بحث خاطرات و یا تاریخ شفاهی ورود نکرده‌اند و برخی از آن‌ها دوران رضاشاه به بعد را تاریخ نمی‌دانند.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمد قبادی، نویسنده و پژوهشگر آثار خاطرات و تاریخ شفاهی کشور که در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه سوره مهر حاضر شده بود، در گفت‌وگویی با بیان اینکه تاریخ شفاهی در عرصه تاریخ نگاری پدیده نوظهوری است، اظهار کرد: چه به لحاظ شیوه تاریخ نگاری و چه به لحاظ روش تاریخ نگاری، تاریخ شفاهی نوظهور است.

وی افزود: البته پدیده تاریخ شفاهی هر روز مطرح تر می شود و آثار بیشتری در این زمینه به بازار کتاب می آید و استقبال بهتری هم صورت می گیرد.

قبادی گفت: جدایی از فعالیت گسترده حوزه هنری و انتشارات سوره مهر در تولید و چاپ کتاب‌های تاریخ و خاطرات شفاهی، انتشارات دیگر نیز، طی چند سال گذشته، آثار خوبی با عنوان تاریخ شفاهی تولید کرده‌اند و این موضوع در ادبیات کشور مطرح شده و البته امیدوارم این موضوع در سطح طرح نماند.

این نویسنده همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه ها می توانند تاریخ شفاهی را مطرح و به لحاظ علمی تثبیت کنند، گفت: هنوز دانشگاه ها به بحث خاطرات و یا تاریخ شفاهی ورود نکرده اند و برخی از آن ها دوران رضاشاه به بعد را تاریخ نمی دانند، چه برسد به اینکه بخواهند در بحث تاریخ شفاهی ورود پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در برخی دانشگاه ها بحث تاریخ شفاهی اتفاق افتاده، اما این ورود دانشگاه ها به بحث تاریخ شفاهی قابل توجه و تاثیرگذار نبوده است. ورود نهادهایی مانند حوزه هنری به تاریخ شفاهی در چنین شرایطی می تواند بیشترین کمک را بکند، حوزه هنری هم اکنون بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته است.

ارسال نظر: